Vi använder cookies för att tillhandahålla våra tjänster och för att visa annonser baserat på intressen.
Vår policy för cookies.

Jag förstår

Ledningsgrupp

Ledningsgruppen består av potentiella arbetsgivare som kvalitetssäkrar utbildningen och ser till så att du lär dig precis det som branschen efterfrågar.

Kontaktuppgifter

08-466 60 00

antagningen@nackademin.se
Om programmet

Stad: Stockholm

Form: Yh-utbildning

Pris: 0 kr ex. moms

Längd: 2 år

Praktik: 20 veckor


Antagningskrav:
Grundläggande behörighet, samt lägst godkänt betyg i Svenska B/2, Engelska A/5, Matematik B/2, Programmering A/1, eller motsvarande kunskaper*.

OBS! Tänk på att skicka in kopior på dina originalbetyg, utdrag från t.ex. antagning.se är ej giltiga.

* Datorkunskap kan inte motsvara Programmering A/1.

Kurser
Kalendarium
10jan

Antagningen öppnar för utbildningar med garanterad start HT18

10 januari 2018 öppnar antagningen för de utbildningar som har garanterad start hösten 2018.
15jan

Utbildningsstart VT2018

15 januari startar vårterminens utbildningar Byggnadsingenjör kalkyl och inköp samt Tandsköterska på distans.
30apr

Sista ansökningsdag till hösten 2018

Den 30 april 2018 är sista dagen att skicka in din ansökan till utbildningar med start augusti 2018.
Fler Events »
Nyhetsbrev

Anmäl dig till Nackademins nyhetsbrev om våra utbildningar!

Mina sidor

Här kan du logga in och se aktuell status på din ansökan!

Logga in
Hur ansöker jag?

Läs mer om hur du ansöker till våra olika utbildningar.

Läs mer
Arbetsplatsen

Virtual Reality-utvecklare

En Virtual Reality-utvecklare skapar verklighetstrogna digitala och artificiella miljöer med hjälp av 3D och 360-graders film. Användarens sinnen påverkas och övertygas också genom aktivt interagerande. Dessa världar kan vara smått förvillande. Är jag på besök i en digital drömvärld, eller har jag själv blivit en del av den genom mitt sätt att agera och interagera? Med Virtual Reality kan det vara svårt att avgöra.

Den här utbildningen har garanterad start HT18, ansökningsomgången öppnar i januari 2018.

VR-utvecklaren har specialiserad kompetens och bred kunskap om VR-hårdvaror, ljud- och ljussättning, 3D-grafik, programmering mot spelmotorer samt Storytelling inom VR. En VR-utvecklare är även van att arbeta i projektgrupper som arbetar utefter agila projektmetoder. Tekniken är fortfarande under utveckling men används redan inom främst spel- och filmbranschen. Andra områden där man satsar på VR är branscher där man vill undvika riskfyllda, dyrbara och opraktiska uppgifter genom att testa dem innan man ”skjuter skarpt” i verkligheten, som till exempel byggbranschen.

VR möjliggör att produkter kan upplevas och testas innan de tillverkas och resor kan göras i både tid och rum – tänk att till exempel ”besöka” och vandra runt bland sevärdheter i flera länder under en och samma geografilektion. Eller att få dyka bland hajar och följa med på en rymdresa!

Här hittar du 6 anledningar till varför du ska börja fundera på en karriär inom Virtual Reality!

Möt Valentin Malmgren som studerar till Virtual reality-utvecklare just nu!

Vad är Virtual Reality? Klicka här för att se ett Ted Talk som diskuterar VR, dess användningsområden och framtid.

”Det roligaste är att få bidra till att studenter får sina drömjobb” – Mikael Boman, Program Coordinator för utbildningen.

Utbildningen

Efter utbildningen ska du självständigt och i team med kollegor och uppdragsgivare, enligt kravspecifikation och tidplan, kunna planera, genomföra, utvärdera, integrera och lansera en utvecklad Virtual Reality-produktion i en interaktiv miljö – på valfri plattform. Du ska också kunna reflektera över och utveckla din roll som VR-utvecklare inom de huvudsakliga områdena programmering, utveckling, grafik och innovation – gentemot företaget/uppdragsgivaren liksom i branschen.

I utbildningen ingår bland annat

  • Programmering Realtidsmotor i spelmotorer som Unity och Unreal Engine med hänsyn till hur olika SDK/API’er fungerar för olika VR-plattformar
  • Augmented Reality
  • Implementering och publicering, med test av spellogik, analys av prestanda (framerate) och publicering på en VR-hårdvara, samt konvertering av projekt till olika VR-plattformar
  • Interface och interaktion; att kunna utveckla en VR-miljö med hänsyn till olika plattformars skillnader och användarens interagerande
  • Ljudläggning; redigering och programmering av ljud i VR-realtidsprojekt för immersiv upplevelse av ljud i flera olika dimensioner
  • Virtual Reality-plattformar; hur hårdvara och kringutrustning installeras, konfigureras och kalibreras.
  • 3D-grafik; kamerahantering, modellering, ljussättning, animering, shading och texturering
  • VR Storytelling; att skapa och bygga upp historier som med fysiska och psykologiska effekter kan användas i en VR-miljö
  • Agila projektmetoder som SCRUM, Reature Driven Development och Kandan

Läs om utbildningens kurser här. 

Marknaden – Många branscher behöver Virtual Reality

En ökad efterfrågan på dataföretagens tjänster och förbättrad lönsamhet gör att branschen nu går på topp. Och när det gäller VR så väntas det växa till att bli nästa stora plattform – storleksmässigt jämförbar med smartphone! Enligt en rapport från investmentbanken The Goldman Sachs Group kommer enbart VR att generera 2,5 miljarder under 2020 – 5,9 miljarder år 2025.

I Sverige råder sedan länge ett generellt underskott på programmerare och utvecklare, men bristen på arbetskraft har inte framhållits som ett lika allvarligt hinder för databranschens utveckling som under första kvartalet 2016. Och eftersom VR ännu bara är i början av sin utveckling så kan vi räkna med att efterfrågan på specialiserad VR-kompetens kommer att öka särskilt inom en mängd olika branscher.

Yrkesroller efter avslutad utbildning

  • Virtual Reality-utvecklare
  • Virtual Reality-producent

Praktikperioden 

En stor del av utbildningen är förlagd på en verklig arbetsplats. Där får du under erfaren handledning omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Där har du också chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.

På Nackademin har vi en unik närhet till anställande företag och du får en mycket relevant kunskap, eftersom näringslivet medverkar i både innehåll, upplägg och lärande. Genom LIA (Lärande i Arbete = praktik på arbetsplats) så är Nackademin också en självklar rekryteringsbas, och våra studenter har gott rykte i branschen.

Antagningskrav:
Grundläggande behörighet samt lägst godkänt betyg i:

  • Svenska B/2
  • Engelska A/5
  • Matematik B/2
  • Programmering A/1

Urval:

  • Gymnasiebetyg
  • Antagningsprov

Läs mer om urvalsprocessen här.

Om programmet

Stad: Stockholm
Form: Yh-utbildning
Pris: 0 kr ex. moms
Längd: 2 år
Praktik: 20 veckor


Antagningskrav:
Grundläggande behörighet, samt lägst godkänt betyg i Svenska B/2, Engelska A/5, Matematik B/2, Programmering A/1, eller motsvarande kunskaper*.

OBS! Tänk på att skicka in kopior på dina originalbetyg, utdrag från t.ex. antagning.se är ej giltiga.

* Datorkunskap kan inte motsvara Programmering A/1.

Kurser

Nyheter

”Det är otroligt spännande att få vara med i framväxten av ett nytt medium”

VR-UTVECKLARE. Valentin Malmgren utbildar sig till Virtual Reality-utvecklare och tycker att det är otroligt spännande att få vara med i framväxten av ett nytt medium. Med en bakgrund i beteendevetenskap och konst ser nu Valentin fram emot praktiken där han gärna är i ett VR-labb eller på ett spel- eller designföretag. Läs hela intervjun med Valentin som berättar hur det är att plugga en Yh-utbildning och om det stora intresset för VR.   Läs mer »

FAQ: allt du behöver veta inför att söka utbildning till vårterminen 2018

Funderar du på att börja plugga en Yh-utbildning på Nackademin med start vårterminen 2018? Här hittar du allt du behöver veta kring att söka utbildning på Nackademin och vilka viktiga datum du behöver hålla koll på.  Läs mer »
Se fler nyheter »

 

Anmäl ditt intresse nedan

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Lös talet i bilden för att gå vidare

* Dessa fält måste fyllas i.