Social Media Manager – distans
Stig in i en värld där sociala medier inte bara är en kanal, utan själva hjärtat i företagskommunikationen. Att behärska dessa plattformar är inte längre en bonus – det är en eftertraktad yrkesroll. Information och budskap sprids snabbt, vilket öppnar upp för stora möjligheter om mediet används på rätt sätt. Bli den expert som företag letar efter!
Programmet
Som Social Media Manager förmedlar du ett tydligt syfte för ett företags kommunikation utåt, det kan till exempel handla om att öka antalet sålda produkter, skapa varumärkeskännedom eller attrahera nya medarbetare.
Under denna utbildning får du inte bara en grundläggande förståelse för att arbeta inom olika kommunikationsenheter eller på marknadskommunikationsavdelningar inom mediehus, företag eller organisationer. Fokus läggs också på att utveckla företags närvaro i sociala medier genom kommunikation och analys.
Vi kommer att ge dig de tekniska färdigheterna för att arbeta direkt med annonseringsverktyg, följa upp och analysera data och mäta resultat mot KPI:er. Dessutom kommer du att lära dig att kreativt tolka affärsnytta och strategier inom kommunikation och marknadsföring.
Andra viktiga ämnen inkluderar omvärldsbevakning och analys av sociala plattformar, tonalitet och kriskommunikation i sociala medier samt värdeskapande och varumärkesbyggande kommunikation.
Utbildningen passar dig som vill:
- Skapa och producera kvalitativt material för olika kanaler och målgrupper.
- Arbeta med målstyrda strategier för att stärka organisationers varumärken i sociala medier.
- Förstå nätkultur, social lyssning och effektiv kommunikation i sociala medier.
- Hantera och upprätthålla nära kundrelationer.
- Använda branschledande verktyg som Business Manager, Ads Manager, Campaign Manager samt program som Photoshop, Adobe Premiere Pro och Office365.
Observera att delar av kurslitteraturen kan komma att vara på engelska.
Studera på distans
Alla våra distansutbildningar erbjuder dig som student en strukturerad utbildningsform där undervisningen sker i ett digitalt klassrum. Våra yh-program på distans är heltidsstudier som erbjuder en inlärningsmiljö med 2-3 stycken föreläsningar i veckan ledd av branschexperter och övrig tid är självstudier. Här förväntas du närvara i schemalagda livelektioner och bidra aktivt i gruppdiskussioner och workshops.
LIA – praktik
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats, så kallad LIA-praktik. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.
Du har en stor fördel av att vara nära ett stort nätverk av anställande företag under hela din utbildning, där LIA-praktiken fungerar som en självklar rekryteringsbas.
Karriärvägar
Som Social Media Manager kan du arbeta på kommunikations- och marknadsavdelningar eller som konsult. Ditt ansvar inkluderar att bevaka, skapa innehåll, rapportera och genomföra aktiviteter enligt strategin för sociala medier. Du kommer även att vara delaktig i kampanjplanering och fokuserar främst på att marknadsföra varumärken genom text och bild. Som Social media manager kan du arbeta fokuserat mot främst “paid” och även mot ”organisk” marknadsföring.
Karriärmöjligheter efter examen:
- Social Media Manager/Social media-ansvarig
- Community Manager
- Paid Social Specialist
- Social marketing manager
Personliga egenskaper som passar för denna yrkesroll
- Lagspelare som trivs med att arbeta tvärfunktionellt.
- Du är intresserad av omvärlden och har koll på såväl trender och nyheter som intressanta verktyg och ny teknik och se hur vi kan använda nya möjligheter och tekniker i vår kommunikation.
- Ett pedagogiskt intresse för att kunna förklara för blivande kollegor om din kommande kompetens inom sociala medier och dess funktioner.
- Nyfiken och nytänkande och kan paketera dina kreativa idéer
Affärsmannaskap
Projektledning
Sociala mediers roll i marknadsföring
Content marketing
Community management
Annonsering och uppföljning i sociala medier
LIA1 ( lärande i arbete )
Examensarbete
LIA2 ( lärande i arbete )
Utbildningsledare
Startdatum & plats
Augusti 2025
Distans
Omfattning
1,5 år
Heltid
310 YH-poäng
Ansökningsperiod
15 januari – 5 maj 2025
Sista kompletteringsdag: 9 juni
Antagningskrav
Grundläggande behörighet och Svenska B/2, Engelska 2/B, Matematik 2/B
Läs mer