Design & konstruktion
YH

UX-writing

Kursen UX-writing passar såväl dig som redan är i branschen och vill utöka din kompetens, som dig som vill komplettera eller bygga på tidigare studier. Utbildningen är kostnadsfri och ger dig YH-poäng.

UX (User Experience) handlar om användarupplevelsen på webbplatser, i appar och andra digitala tjänster. På utbildningen UX-writing kommer du lära dig att förstå användares olika digitala beteende- och användarmönster och ta fram skriftlig kommunikation som vägleder användaren till integration med den digitala produkten.

Kursens innehåll

 

Kursens syfte är att ge dig kunskap om UX-writing ur ett användar-, tillgänglighets- och kommersiellt perspektiv. Kursen behandlar olika användares digitala beteendemönster, och hur skriftlig digital kommunikation kan anpassas efter olika målgrupper och olika produkter eller varumärken. Därtill behandlas konkreta strategier och verktyg för att mäta och optimera effekten av kommunikationsinsatser, till exempel genom KPI:er eller sökordsoptimering.

 

Efter avslutad kurs kommer du att kunna optimera den skriftliga användarupplevelsen på webbplatser, applikationer eller tjänster utifrån en given och genomtänkt strategi. Du ska förstå användarens digitala beteende- och användarmönster, samt kunna målgruppsanpassa skriftligt innehåll. Därtill ska du genomföra uppföljningar, analyser och mätningar av kommunikationsinsatser, samt utifrån dessa presentera lösningsförslag.

 

Kompetenser att sätta på CV efter kursen:

 

  • UX-writing & microcopy för digitala produkter
  • SEO-optimerad contentproduktion
  • Användarbeteendeanalys och kundreseanpassad copy
  • AI-verktyg och prompting inom UX-writing
  • Mätning och optimering av UX med KPI:er & A/B-testning

Den här kursen ger en stark kompetensprofil inom UX-writing, digital copywriting och strategisk kommunikation, vilket är värdefullt för roller inom UX-design, content marketing, digital strategi och produktutveckling.

Så funkar det

 

Distansutbildningen har ett flexibelt upplägg med 50% studietakt. Utbildningen består av ett flertal webbmöten. Mellan dessa träffar bedriver du självstudier med verksamhetsnära case. Utbildningen kan med fördel kombineras med befintlig anställning. Samtliga föreläsningar spelas in så du kan ta del av dem under hela utbildningen.

Kontakta oss

Har du frågor om behörighet och ansökan kan du kontakta oss på antagningen@nackademin.se.

 

Studera på Nackademin

 

Gör dig redo för din framtida karriär! På Nackademin går du en utbildning som din nya bransch efterfrågar och som näringslivet är med och formar. Dina utbildare kommer direkt från branschen och all undervisning är baserad på sådant vi vet kommer att vara till nytta för din framtida yrkesroll. Tack vare vårt nära samarbete med näringslivet så har våra studenter goda möjligheter till ett jobb efter examen! Idag erbjuder Nackademin över 60 pricksäkra utbildningar inom samhällsbyggnad, elteknik, energi, IT, spelutveckling, kommunikation och vård.

Läs mer
Startdatum & plats

September

Vecka 37-48

 

Januari

Vecka 3-13

 

Mars

Vecka: 13-24

 

Distans


Omfattning

30 YH-poäng

12 veckor

50% studietakt


Ansökningsperiod

September

30 jun-11 aug

 

Januari

30 jun-16 dec

 

Mars

30 jun-24 feb


Antagningskrav

Minst 2 års yrkeserfarenhet inom UX-design, interaktionsdesign, marknadsföring eller kommunikation

Läs mer

CSN & Finansiering
Utbildningen är kostnadsfri och kvalificerar för CSN-studiemedel. Observera att kostnader för kurslitteratur tillkommer. Läs mer

Ansök nu till VT eller HT 2025

Ansökan är öppen!

Nu är ansökan öppen till samtliga starter.

Välj den start som passar dig bäst.

 

September

Vecka 37-48

Sista ansökningsdag: 11 aug

Ansök här!

 

Januari

Vecka 3-13

Sista ansökningsdag: 16 dec

Ansök här!

 

Mars

Vecka: 13-24

Sista ansökningsdag: 24 feb

Ansök här!