HemKommunikationsutbildningarUX-writing
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

Telefontid: mån-fre, kl. 9-12

08-466 60 00 (menyval 1 i växeln)

antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

Telefontid: mån-fre, kl. 11.00-12.00

08-466 60 00 (menyval 3 i växeln)

expeditionen@nackademin.se

Den fysiska expeditionen kommer att, p.g.a. rådande omständigheter, hålla stängt tills vidare. Ni når oss via telefon och mail.

YH Distans 12 veckor 30 YH-poäng

UX-writing

Läs den kostnadsfria YH-utbildningen UX-writing på distans

Alla starter är nu fullbokade. Gör gärna en intresseanmälan så meddelar vi dig om det blir en plats  ledig eller om vi kan erbjuda fler starter under 2022.

Kursstart:
27 september och 10 januari
Studietakt:
25% (24 veckor) – 50% (12 veckor)
Antal YH-poäng:
30
Plats:
Distans
Antagningskrav:
Grundläggande behörighet samt 1 års yrkeserfarenhet inom marknadsföring eller kommunikation

Den korta YH-utbildningen UX-writing passar såväl dig som redan är i branschen och vill utöka din kompetens, som dig som vill komplettera eller bygga på tidigare studier. Utbildningen är kostnadsfri och ger dig YH-poäng.

UX-writing

UX (User Experience) handlar om användarupplevelsen på webbplatser, i appar och andra digitala tjänster. På utbildningen UX-writing kommer du lära dig att förstå användares olika digitala beteende- och användarmönster och ta fram skriftlig kommunikation som vägleder användaren till integration med den digitala produkten.

Utbildningens mål

Kursen ger kunskaper i/om…
  • Centrala faktorer som påverkar användarupplevelse på webben
  • Varumärkets språkliga profil ”tone of voice”
  • Grunder i digital tillgänglighet
  • Microcopy
  • Produktkoncept
  • Användares olika digitala beteende- och användarmönster
  • Målgruppsanpassad kommunikation inom text
  • KPI:er och verktyg för att mäta effekter av olika skriftliga kommunikationsinsatser
  • Sökordsoptimering och dess betydelse för produktion av nytt skriftligt material (Search Engine
    Optimization)
Kursen ger färdigheter i att…
  • Kunna applicera varumärkets tone of voice i den digitala skriftliga kommunikationen
  • Genom microcopy skapa skriftlig kommunikation som vägleder användaren till integration med den
    digitala produkten
  • Delaktig i att påverka produktkoncept för ökad användarvänlighet och/eller digital upplevelse
  • Skapa copy som används direkt i användargränssnitt för att vägleda användare inom en produkt och
    hjälpa dem att interagera med den
  • Skapa engagerande användarupplevelser för en specifik målgrupp på webben, mobilen eller andra enheter
  • Kunna mäta UX med olika KPI:er och verktyg (så som A/B-testning)
Kursen ger kompetens för att…
  • Arbeta strategiskt med sökordsoptimering och använda som grund i produktion av nytt skriftligt
    material
  • Analysera användares olika digitala beteende- och användarmönster och utifrån var dessa befinner
    sig i kundresan kunna anpassa text utifrån specifika mål
  • Analysera UX med olika KPI:er och verktyg (så som A/B-testning)
  • Styra kommunikationen mellan användare och en digital produkt för att optimera
    användarvänligheten
  • Skriva strukturerad copy som rör digitala användare, som besökare och kunder, mot att uppnå ett
    mål på ett intuitivt sätt

Utbildningskoncept

Distansutbildningen har ett flexibelt upplägg och du kan välja att gå den i 25% eller 50% studietakt. Du kan även välja att ingå i en kvälls-eller dagsgrupp när det gäller moment som t.ex. grupparbeten. Utbildningen består av 12 webbmöten. Mellan dessa träffar bedriver du självstudier med verksamhetsnära case. Utbildningen kan med fördel kombineras med befintlig anställning. Samtliga föreläsningar spelas in så du kan ta del av dem under hela utbildningen.

Förkunskaper

Grundläggande behörighet:

  • Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.
  • Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkten ovan.
  • Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
  • Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.
    Läs mer om grundläggande behörighet här.

Särskilda förkunskaper

  • 1 års yrkeserfarenhet inom marknadsföring eller kommunikation.

Ansökan

Välj nedan vilken av utbildningsstarterna du vill söka till.

Utbildningsstart 27 september 2021 (50%)

Sista ansökningsdag: 20 augusti
Studietakt: 50%
Längd: 12 veckor
Slutdatum:17 december

SISTA ANSÖKNINGSDAG HAR PASSERAT.

————————————————————-

Utbildningsstart 10 januari 2022 (25%)

Sista ansökningsdag: 20 oktober
Studietakt:
25%
Längd: 24 veckor
Slutdatum:
24 juni

SISTA ANSÖKNINGSDAG HAR PASSERAT.
Antagningsbesked skickas ut 1 november.

————————————————————-

Utbildningsstart 10 januari 2022 (50%)

Sista ansökningsdag: 20 oktober
Studietakt:
50%
Längd: 12 veckor
Slutdatum:
1 april

SISTA ANSÖKNINGSDAG HAR PASSERAT.
Antagningsbesked skickas ut 1 november.

————————————————————-

Utbildningen på 50% är i grunden CSN-berättigande. Kontakta CSN för exakt information om vad som gäller för dig.

 

Kontakt

Har du frågor om behörighet och ansökan kan du kontakta oss på antagningen@nackademin.se.
För mer information om kursens innehåll och upplägg, kontakta amanda.kraft@nackademin.se.

Anmäl intresse för den här utbildningen!

Fyll i formuläret nedan så får du vårt nyhetsbrev samt information om när ansökan för denna utbildning öppnar.

Vill du ta emot en lia-praktikant?

Formulär