Som Mjukvaruutvecklare inom IoT är du med i teknikens framkant när vi kopplar upp oss mot våra prylar. Var med och utveckla självkörande bilar eller gör en hel stad mer smart och digital!
Läs merVisa mindre
Programmet
Mjukvaruutvecklare, inbyggda system och IoT är en bred utbildning med tydligt fokus på avancerad programmering. Du kommer använda flera olika programmeringsspråk som Java, C# och C/C++ samt få kunskaper och färdigheter inom IT-säkerhet och systemtestning.
En fjärdedels LIA-praktik ( lärande i arbete )
Utbildare kommer direkt från branschen
Näringslivet är med och formar innehållet
9 av 10 får jobb efter examen
Läs merVisa mindre
LIA-praktik
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats, så kallad LIA-praktik. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.
Utbildningen Mjukvaruutvecklare, inbyggda system och IoT är för dig som vill jobba inom världens snabbast växande tvärvetenskapliga område som omfattar sensorer och sensorsystem.
För att passa in i rollen som Mjukvaruutvecklare bör du ha ett stort intresse för att programmera och för att skapa nya tekniska och smarta lösningar. Du älskar ny teknik och vill vara med i en ny och växande bransch som utvecklar kommunikationen mellan oss och våra prylar.
Yrkesroller efter utbildning:
Utvecklare, inbyggda system
Mjukvaruutvecklare Inbyggda system
Mjukvaruutvecklare IoT
Systemutvecklare IoT
Applikationsutvecklare IoT
IoT-arkitekt
Läs merVisa mindre
Studera på plats
Att läsa ett YH-program på plats i Solna innebär att du behöver lägga cirka 40 timmar i veckan på dina studier. Utbildningen är på heltid och du förväntas delta aktivt i projekt– och grupparbeten, föreläsningar och seminarier för att förbereda dina kunskaper för yrkesrollen
Läs merVisa mindre
Kursutbud
Introduktion till Internet of Things
YH-poäng: 15
Syftet med kursen: Den studerande ska få kunskap och förståelse inom de ämnesområden som omfattas av begreppet IoT. Till dessa räknas mjukvara, hårdvara, kommunikation och informationsanalys. Kursen kommer att gå igenom affärsverksamhet, elektriska och digitala system, hur mjukvara och hårdvara fungerar inom området samt statistik och informations- hantering.
Målet med kursen: Den studerande ska kunna Referensarkitekturen inom Iot, redogöra för ingående delar såsom mekaniska delar, elektriska sensorer, kommunikationsprotokoll samt integration mellan plattformar och Datahantering mellan maskin till maskin (M2M).
Objektorienterad programmering
YH-poäng: 25
Kursens syfte: Denna kurs syftar till att ge den studerande kunskaper och färdigheter att kunna programmera objektorienterat med hjälp av Java. Det innefattar att kunna hantera klasser, objekt, abstrakta klasser och dynamisk bindning.
Målet med kursen är att den studerande ska lära sig:
Grundläggande objektorienterade principer och begrepp såsom klass, inkapsling och polymorfism
Skillnad mellan strukturerad programmering och objektorienterad programmering
Konstruera ett program för objektorienterad kod
Kunna tillämpa objektorienterad kod och välja rätt grafiskt användarsnitt inom objektorienterad programmering.
Programmering C,C++
YH-poäng: 40
Syftet med denna kurs: Den studerande ska få goda kunskaper i hur man programmerar datorer och system genom C och C++ i en IoT-kontext. Kursen ska ge erfarenhet av problemanalys, strukturering, editering av källkod, kompilering, länkning, exekvering, avlusning samt dokumentation av programvara.
Målet med kursen: Den studerande ska kunna konstruera, analysera och implementera strukturerade datorprogram innehållande adekvata datastrukturer och kontrollstrukturer.
Datastrukturer och algoritmer
YH-poäng: 20
Syftet med kursen: Den studerande ska få kunskap och förmåga att använda algoritmer och datastrukturer som länkade listor, stackar, köer och träd för att hitta effektiva lösningar på programmeringsproblem. I kursen studerar den studerande analys, strukturdesign, implementation av praktiska och effektiva algoritmer och datastrukturer i detta syfte.
Målet med kursen: Den studerande ska kunna utveckla, implementera och anpassa datastrukturer och algoritmer för en given situation inom IoT.
Datorkommunikation, nätverk och konnektivitet
YH-poäng: 25
Syftet med kursen: Den studerande ska få fördjupad kunskap till de kurser som finns inom nätverksteknik på gymnasiet. Vid avslutad kurs skall de studerande kunna bygga LAN, ansluta LAN mot Internet, hantera säkerhet för nätverksutrustning, koppla samman små till stora LAN genom WAN, beräkna IPv6-adresser baserad på FLSM, fånga och analysera nätverkstrafik, underhålla routerns hård – och mjukvaror och göra en grundläggande routerkonfigurering.
Målet med kursen: Den studerande ska kunna utvecklingen av LAN-design, Applikationslager och protokoll inkl. Link layer Discovery, Telnet och FTP.
Systemintegration IoT
YH-poäng: 30
Syftet med kursen: Den studerande ska ha fått kunskap och färdigheter i att implementera tjänsteorienterad arkitektur (SOA) och Web services inom IoT. Kursen innehåller också datatransportprotokoll HTTP och SMTP, meddelandeformat som SOAP, ATOM, JSON och XML, samt tjänstestandarder som SOAP-verktyg och REST.
Målet med kursen: är att den studerande ska kunna redogöra för konceptet Web services innebörd, möjligheter och dess begränsningar.
Nätverksprogrammering
YH-poäng: 20
Syftet med kursen: Den studerande ska ha förmåga att förstå och utveckla distribuerade applikationer och system baserat på programspråket Java. De studerande ska lära sig att arbeta med avancerade verktyg och tekniker för nätverksprogrammering.
Målet med kursen: är att den studerande ska kunna programmeringsmodell klient/server med målet att kunna utveckla nätverksapplikationer och distribuerade applikationer.
Data och IT – Säkerhet
YH-poäng: 20
Syftet med kursen: Den studerande ska ha god kännedom om modern IT-säkerhet med tonvikt på särskilda aspekter inom tillämpningar inom IoT.
Målet med kursen: Den studerande ska ha kunskap inom området Säkerhets- och etikfrågor avseende IoT samt kunna identifiera, analysera och hantera sårbarheter, hot, attacker och risker mot informations-intensiva system inom IoT-tillämpningar.
Inbyggda system – Arkitektur och design
YH-poäng: 35
Syftet med kursen: Den studerande ska få kunskap och grundläggande färdigheter inom inbyggda system, deras uppbyggnad, samt de vanligaste ingående komponenterna – exempelvis CPU, RAM/ROM, kommunikationsbussar och olika perifierienheter.
Målet med kursen: Den studerande ska ha förståelse för möjligheter och begränsningar med inbyggda system och kunna beskriva de ingående delarna i dessa och hur de samverkar.
IoT och molntjänster
YH-poäng: 25
Kursens syfte: Syftet med kursen är att få fördjupad kunskap i användandet av IoT-tjänster, framförallt molnplatformar som Azure.
Kursens mål: Målet med kursen är att studenten ska kunna följa en IoT arkitektur och förstå vilka Azure komponenter som ingår i en sådan. Den studerande ska även kunna förstå appliceringen av sensorer och kunna koppla upp och läsa av en simulerad sådan. Kursen avhandlar även olika bussiness cases och hur en IoT lösning kan variera mellan dessa.
Ellära och grundläggande programmering för inbyggda system
YH-poäng: 25
Kursens syfte: Syftet med kursen är att den studerande ska få grundläggande kunskaper inom ellära och mätteknik samt programmering i inbyggda system.
Kursens mål: Kursen bygger också vidare på tidigare kurser inom programmering, där man skall få en djupare förståelse för programmering på låg nivå i C, med begränsade resurser. Kursen skall också ge den studerande de kunskaper som behövs för att på ett bra sätt kunna tillägna sig innehållet i kursen ”Inbyggda System – Arkitektur och Design”
Examensarbete
YH-poäng: 25
Kursens syfte: Den studerande ska genomföra ett projekt med sådan inriktning att de färdigheter och kunskaper som förvärvats under studietiden examineras. Kursen genomförs i samarbete med näringslivet och de företag som medverkar i utbildningen. De studerande ska under kursen självständigt eller i grupp ha drivit ett projekt. Detta innebär att på egen hand, eller som del i en projektgrupp ha utvecklat en fullt fungerande branschanpassad IoT-lösning.
Målet med kursen: Den studerande ska själv eller i grupp kunna driva ett agilt projekt inom IoT enligt en uppdragsbeskrivning och ha förståelse för hur ett projekt inom IoT planeras, kravställs och utförs.
LIA
YH-poäng: 95
Efter Lärande i arbete-perioden ska den studerande ha erhållit den kunskap och praktiska kompetens som krävs för att arbeta yrkesmässigt, både självständigt och i team, som IoT- utvecklare med aktuella verktyg och tekniker. Under LIA-perioden ska den studerande på en arbetsplats arbeta aktivt med ett flertal av yrkesrollens uppgifter, samt få vana vid produktion och att arbeta mot uppdragsgivare enskilt eller i team.
Målet med kursen: är att den studerande ska ha fördjupat sina kunskaper inom systemintegration och inbyggda system, ha god förståelse för de arbetsmetoder som används inom yrket som exempelvis programmering, kravställning, testning och implementation av ett IoT-system.
Visa merVisa mindre
Utbildningsledare
Anna Granholm Thorén
Kontakta mig
om du har specifika frågor om kursinnehållet.
Studera på Nackademin
Gör dig redo för din framtida karriär! På Nackademin går du en utbildning som din nya bransch efterfrågar och som näringslivet är med och formar. Dina utbildare kommer direkt från branschen och all undervisning är baserad på sådant vi vet kommer att vara till nytta för din framtida yrkesroll. Faktum är att utbildningen är så pricksäker att 9 av 10 får jobb efter examen. Idag erbjuder Nackademin över 60 pricksäkra utbildningar inom samhällsbyggnad, elteknik, energi, IT, spelutveckling, kommunikation, design och vård.
Läs merVisa mindre
Startdatum & plats
Augusti 2025
Stockholm, Solna
Omfattning
2 år
Heltid
400 YH-poäng
Ansökningsperiod
15 jan* – 5 maj 2025
Sista kompletteringsdag: 9 juni
* Observera att startdatum för ansökningsperioden är preliminärt. Slutgiltigt datum meddelas i januari 2025.
Antagningskrav
Grundläggande behörighet, matematik B/2 och programmering A/1
Läs mer
Antagningskrav
Det finns två olika typer av behörighet du måste uppfylla för att ha möjlighet att bli antagen på en utbildning: Grundläggande behörighet och särskild behörighet.
Grundläggande behörighet:
Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning med minst 2250 poäng samt godkända betyg i Engelska 5, Matematik 1 och Svenska 1.
Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1.
Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen. Läs mer under Reell kompetens.Alla våra utbildningar bedrivs på svenska. För att du ska kunna genomföra utbildningen krävs det väldigt goda kunskaper i det svenska språket både skriftligt och muntligt.Här kan du läsa mer om grundläggande behörighet.
Särskild behörighet:
Matematik 2/B (Du behöver ha godkända betyg i antingen matematik 2a, 2b eller 2c. Motsvarar även matematik B)
Utbildningen är kostnadsfri och kvalificerar för CSN-studiemedel. Observera att kostnader för kurslitteratur tillkommer.
Läs mer
CSN & Finansiering
Du kan ansöka om studiemedel när du har fått plats på en utbildning, men du kommer inte att få någon utbetalning förrän du lämnat studieförsäkran samt att vi har rapporterat att du påbörjat dina studier. CSN-rapporteringen görs första dagen på studieperioden. Du kan enbart ansöka om CSN för första studieperioden till att börja med.
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om din framtida yrkesroll och studier på Nackademin
Får jag jobb efter min examen från Nackademin?
Din utbildning på Nackademin är så pricksäker att över 90% av studenterna får jobb efter examen.
Praktik är en viktig komponent i våra yh-program där du spenderar en fjärdedel av sin studietid ute på ett företag. Detta har varit en vinnande kombination för både studenter och arbetsgivare – studenter får med stor säkerhet jobb och företagen har möjlighet att anställa medarbetare med rätt och aktuell kompetens direkt från näringslivet.
Hur mycket tid behöver jag lägga på mina studier?
Alla våra YH-program på distans är på heltid 100% och du behöver lägga cirka 40 timmar i veckan på dina studier. Projektarbeten, diskussioner, seminarier och föreläsningar sker i realtid som du behöver delta aktivt i. Du kommer ha schemalagd undervisning med flera utbildare som kommer direkt från branschen. Projektarbeten sker i din basgrupp under vanlig arbetstid, dvs måndag-fredag någon gång mellan 8.00-17.00.
Vad erbjuder ni för alternativ om jag saknar behörighet?
Din gymnasietid ska inte behöva definiera resten av ditt liv. Om du saknar behörighet finns det andra möjligheter att bli antagen på: behörighetsprov, preparandkurs, 20%-regeln eller reell kompetens.
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats, så kallad LIA-praktik. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.