Teknisk 3D-artist inom spel
Komplexiteten i spel ökar vilket i sin tur ökar kraven på att kunna leverera många smarta tekniska lösningar, något som görs med hjälp av tekniska 3D artister. Som teknisk 3D-artist så har du ett huvudansvar för att utveckla 3D verktyg och lösningar för att effektivisera arbetet vid skapandet av spel. Du kombinerar grafik och programmering vilket gör att du får en bred förståelse för många delar av spelutvecklingsprocessen och hjälper till att förenkla och effektivisera denna. Tekniska 3D artister har en nyckelroll i spelteamet eftersom de sammanflätar det tekniska med det konstnärliga. Ditt uppdrag som 3D-artist blir att modellera och texturera 3D modeller utifrån givna 2D concept.
Programmet
På Nackademins program, Teknisk 3D-artist inom spel, kommer du lära dig att använda de välkända 3D-programmen som Maya, Unreal Engine, Houdini samt Photoshop, som alla används inom branschen. Under utbildningen får du även praktiskt arbeta med olika verktygen för 3D-modellering, skulptering och texturering. Du får även kunskaper om programmering inom Python Scripting för att kunna skapa tekniska lösningar på en högre nivå med syfte att effektivisera arbetet inom 3D-pipelinen.
Kort om programmet
- En fjärdedels LIA-praktik ( lärande i arbete )
- Utbildare kommer direkt från branschen
- Näringslivet är med och formar innehållet
- 9 av 10 får jobb efter examen
LIA-praktik
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats, så kallad LIA-praktik. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.
Karriärvägar
En teknisk 3D artist behöver kunskaper inom flera olika områden kopplat till spelindustrins mjukvaror, tekniker, utvecklingsteam och produktionsprocesser. Man behöver ha både en stark grund inom olika 3D program, ha ett kreativt tänk men även vara tekniskt lagd. Dessutom behöver man kunna samarbeta i grupp, ta emot och agera på feedback.
Efter avslutad utbildning kan du arbeta som:
- 3D artist
- 3D grafiker
- Teknisk 3D artist
Studera på plats
Att läsa ett YH-program på plats i Solna innebär att du behöver lägga cirka 40 timmar i veckan på dina studier. Utbildningen är på heltid och du förväntas delta aktivt i projekt– och grupparbeten, föreläsningar och seminarier för att förbereda dina kunskaper för yrkesrollen
3D grafik, modellering och texturering
Examensarbete
3D projekt
Animation inom 3D
Avancerad 3D grafik
Avancerad Shading och Texturering
Fördjupning inom Houdini och procedurella miljöer 2
Houdini och procedurella miljöer
Introduktion till 3D
Python Scripting i Maya
Rigging
Unreal Engine
LIA
Utbildningsledare
Startdatum & plats
Augusti 2025
Solna, Stockholm
Omfattning
2,5 år
Heltid
YH-poäng: 500
Ansökningsperiod
15 januari – 5 maj 2025
Sista kompletteringsdag: 9 juni
Antagningskrav
Grundläggande behörighet och engelska 6, matematik 2 och programmering 1
Läs mer