Teknisk 3D-artist inom spel

Komplexiteten i spel ökar vilket i sin tur ökar kraven på att kunna leverera många smarta tekniska lösningar, något som görs med hjälp av tekniska 3D artister. Som teknisk 3D-artist så har du ett huvudansvar för att utveckla 3D verktyg och lösningar för att effektivisera arbetet vid skapandet av spel. Du kombinerar grafik och programmering vilket gör att du får en bred förståelse för många delar av spelutvecklingsprocessen och hjälper till att förenkla och effektivisera denna. Tekniska 3D artister har en nyckelroll i spelteamet eftersom de sammanflätar det tekniska med det konstnärliga.
Programmet
På Nackademins program, Teknisk 3D-artist inom spel, kommer du lära dig att använda de välkända 3D-programmen som Maya, Unreal Engine, Houdini samt Photoshop, som alla används inom branschen. Under utbildningen får du även praktiskt arbeta med olika verktygen för 3D-modellering och texturering. Du får även kunskaper om programmering inom Python Scripting för att kunna skapa tekniska lösningar på en högre nivå med syfte att effektivisera arbetet inom 3D-pipelinen, vilket är en kompetens som är mycket efterfrågad inom branschen.
Animationsutbildningen på Nackademin är specialiserad på 3D-animation och omfattar inte 2D-animation eller stop motion. Genom att fokusera på 3D får du en djupgående kompetens inom ett område som efterfrågas i flera olika branscher.
Under utbildningen lär du dig grundläggande animationsprinciper som är tillämpbara inom flera områden – inte bara spel, utan även reklam, film och andra visuella medier. Detta ger dig värdefulla möjligheter att bredda din kompetens och öka dina chanser att hitta jobb inom olika kreativa branscher efter examen.
Programmet är skräddarsytt med olika kurser inom just animationsområdet samt att programmet är 2,5 år istället 2 år för att du ska ha bästa förutsättningar att landa ett jobb efter utbildningen.
Kort om programmet
- En fjärdedels LIA-praktik ( lärande i arbete )
- Utbildare kommer direkt från branschen
- Näringslivet är med och formar innehållet
- Goda möjligheter till jobb efter examen
LIA-praktik
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats, så kallad LIA-praktik. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.
Karriärvägar
En teknisk 3D artist behöver kunskaper inom flera olika områden kopplat till spelindustrins mjukvaror, tekniker, utvecklingsteam och produktionsprocesser. Man behöver ha både en stark grund inom olika 3D program, ha ett kreativt tänk men även vara tekniskt lagd. Dessutom behöver man kunna samarbeta i grupp, ta emot och agera på feedback.
Majoriteten av alla som jobbar inom 3D-branschen ser jobbet som en stor passion. Detta medför att alla företag lägger stor vikt på eget driv av att skapa samt viljan att lära sig allt det senaste utanför utbildningens kurser.
Efter avslutad utbildning kan du bland annat arbeta som 3d grafiker, 3d artist eller teknisk 3d artist.
Studera på plats
Att läsa ett YH-program på plats i Solna innebär att du behöver lägga cirka 40 timmar i veckan på dina studier. Utbildningen är på heltid och du förväntas delta aktivt i projekt– och grupparbeten, föreläsningar och seminarier för att förbereda dina kunskaper för yrkesrollen
Saknar du behörighet eller vill du bara fräscha upp minnet? Läs en preparandkurs!
Hos oss på Nackademin kan du gå en preparandkurs om du saknar betyg eller ett visst ämne, aldrig har läst det tidigare – eller helt enkelt vill fräscha upp kunskaperna inför studierna.
Kursen avslutas med ett prov, och om du klarar det blir du behörig i ämnet. Det ger dig chansen att söka våra utbildningar – men kom ihåg att det inte innebär platsgaranti eller förtur.
3D grafik, modellering och texturering
Examensarbete
3D projekt
Animation inom 3D
Avancerad 3D grafik
Avancerad Shading och Texturering
Fördjupning inom Houdini och procedurella miljöer 2
Houdini och procedurella miljöer
Introduktion till 3D
Python Scripting i Maya
Rigging
Unreal Engine
LIA
Kontakt
Frågor kring ansökningsprocessen, behörighetskrav eller studieupplägget, kontakta antagningen för mer information.
Tel: 08-466 60 00
Utbildningsledare

Startdatum & plats
Augusti 2025
Solna, Stockholm
Omfattning
2,5 år
Heltid
YH-poäng: 500
Ansökningsperiod
6 maj – 8 juni 2025 ( förlängd ansökan – obs! kan stängas tidigare )
Sista kompletteringsdag: 9 juni
Antagningskrav
Grundläggande behörighet och engelska 6, matematik 2 och programmering 1
Läs mer