Teknisk 3D-artist inom spel

Vill du skapa framtidens spelgrafik och bli en nyckelperson i spelutveckling? Utbildningen till teknisk 3D-artist ger dig både kreativ och teknisk spets. Den passar dig som vill arbeta praktiskt med grafik och spelmotorer – och öppnar dörrar till en växande bransch.
Om programmet
Teknisk 3D artist programmet på Nackademin är en av 3D generalistutbildning som täcker flera områden inom 3D rollen. Grunden ligger i den tekniska aspekten, vilket är något som 3D branschen efterfrågat extra mycket. Du kommer lära dig att använda de välkända 3D-programmen som Maya, Unreal Engine, Houdini samt Photoshop, som alla används inom branschen. Under utbildningen får du även praktiskt arbeta med olika verktygen för 3D-modellering och texturering.
Du får även kunskaper om programmering inom Python Scripting för att kunna skapa tekniska lösningar på en högre nivå med syfte att effektivisera arbetet inom 3D-pipelinen, vilket är en kompetens som är mycket efterfrågad inom branschen. Notera att programmet inte går igenom Zbrush då det inte efterfrågas i denna nisch av 3D rollen.
Programmet ger dig ett guldläge att påbörja din resa mot en framtid som teknisk 3D-artist – en av de mest spännande och kreativa rollerna inom spel, film och reklam!
Fördelar med utbildningen:
- Minst en fjärdedels LIA-praktik (lärande i arbete)
- Utbildare kommer direkt från branschen
- Näringslivet är med och formar innehållet
- Goda möjligheter till jobb efter examen
Har du har större intresse för animation inom spel? Då ska du läsa programmet Spelanimatör på Nackademin.
Karriärvägar
Som teknisk 3D-artist blir du en bro mellan konstnärer och programmerare i spelproduktion. Du kan arbeta med att skapa och optimera grafik, utveckla verktyg eller bygga pipelines som underlättar för teamet. Din kompetens är efterfrågad i både spelbranschen och inom visualisering och VFX.
Möjliga yrkesroller efter examen:
- 3D-artist
- 3D-grafiker
- Pipeline Technical Director
- Realtidsvisualiserare
- Teknisk 3D-artist
Stort behov av tekniska 3D-artister
Spelbranschen är en av Sveriges snabbast växande kreativa industrier och tekniska 3D-artister är högt efterfrågade. Kombinationen av kreativa och tekniska färdigheter gör dig till en nyckelperson i team som utvecklar spel, realtidsvisualiseringar och digitala upplevelser.
Behovet växer både i Sverige och internationellt, och utbildningen ger dig kompetensen att ta plats direkt i produktionen.
LIA-praktik
Minst en fjärdedel av utbildningen består av Lärande i arbete (LIA) som är förlagd på ett företag. Här får du möjlighet att omsätta teorin i praktiska projekt tillsammans med handledare. Du bygger nätverk, skapar värdefulla kontakter och får chansen att testa yrkesrollen i verkliga situationer.
Många studenter får sitt första jobb genom LIA.
Heltidsstudier
Att läsa ett YH-program på plats i Solna innebär att du behöver lägga cirka 40 timmar i veckan på dina studier. Utbildningen är på heltid och du förväntas delta aktivt i projekt– och grupparbeten, föreläsningar och seminarier för att förbereda dina kunskaper för yrkesrollen
Saknar du behörighet?
Du kan söka till våra program även om du inte är helt behörig vid ansökningstillfället. Behöver du komplettera ett ämne eller repetera inför studierna kan du läsa en preparandkurs hos oss. Kursen avslutas med ett prov – och klarar du det blir du behörig. Kom ihåg att komplettera innan sista kompletteringsdag.
Kontakt
Frågor kring ansökningsprocessen, behörighetskrav eller studieupplägget, kontakta antagningen för mer information.
Tel: 08-466 60 00
Utbildningsledare

Startdatum & plats
Augusti 2026*
Solna, Stockholm
*Observera att denna utbildning inte har garanterad programstart. Lämna gärna en intresseanmälan för att hålla dig uppdaterad. Beslut om start ges i januari 2026.
Omfattning
2,5 år
Heltid
500 YH-poäng
Ansökningsperiod
prel. 15 januari 2026 – 5 maj 2026
Sista kompletteringsdag: 9 juni
Antagningskrav
Grundläggande behörighet och engelska 6, matematik 2 och programmering 1
Läs mer