Bli spelutvecklare och ta steget in i en av Sveriges mest snabbväxande branscher. Den här utbildningen passar dig som vill arbeta kreativt och tekniskt med programmering och spelutveckling – och som vill bli en eftertraktad kompetens på arbetsmarknaden.
Om programmet
Utbildningen Spelutvecklare ger dig spetskompetens inom C# och C++-programmering, spelmotorn Unity, AI och algoritmer, samt matematik för spelutveckling. Här kombineras teoretisk kunskap med praktiska projekt och LIA (Lärande i arbete), där du får erfarenhet direkt från branschen.
Efter examen är du redo att arbeta i projektteam där du programmerar, felsöker och optimerar spel för olika plattformar.
Fördelar med utbildningen
Minst en fjärdedels LIA-praktik (lärande i arbete)
Utbildare kommer direkt från branschen
Näringslivet är med och formar innehållet
Goda möjligheter till jobb efter examen
Karriärvägar
Efter utbildningen kan du arbeta som spelutvecklare eller spelprogrammerare. Branschen har ett stort och växande kompetensbehov, och yrkesrollen är central i både större studios och mindre företag.
Möjliga yrkesroller efter examen:
Spelutvecklare
Spelprogrammerare
Stort behov av spelutvecklare
Sveriges spelbransch växer snabbt och omsätter idag mer än både järnmalm och kläder. Antalet anställda har ökat kraftigt de senaste åren, men kompetensbristen är stor – särskilt inom spelprogrammering. Företagen konkurrerar inte bara med varandra utan också med hela techsektorn om utvecklare.
Utbildningen möter detta behov och gör dig till en attraktiv kandidat för en framtidsbransch som fortsätter expandera, både i Sverige och internationellt.
LIA-praktik
Minst en fjärdedel av utbildningen består av Lärande i arbete (LIA) som är förlagd på ett företag. Här får du möjlighet att omsätta teorin i praktiska projekt tillsammans med handledare. Du bygger nätverk, skapar värdefulla kontakter och får chansen att testa yrkesrollen i verkliga situationer.
Att studera på Nackademin innebär heltidsstudier, ungefär 40 timmar per vecka. Du deltar aktivt i föreläsningar, seminarier samt projekt- och grupparbeten. Utbildningen ger dig både teoretiska kunskaper och praktisk träning som förbereder dig för yrkesrollen.
Saknar du behörighet?
Du kan söka till våra program även om du inte är helt behörig vid ansökningstillfället. Behöver du komplettera ett ämne eller repetera inför studierna kan du läsa en preparandkurs hos oss. Kursen avslutas med ett prov – och klarar du det blir du behörig. Kom ihåg att komplettera innan sista kompletteringsdag.
Du lär dig hur affärsmannaskap och professionellt agerande påverkar företagets resultat och kundrelationer. Kursen ger insikt i hur olika roller bidrar till lönsamhet och hur du kan identifiera framtida kompetensbehov i branschen. Du tränar på att leda kunddialoger och utvecklar din förmåga att analysera och ta ansvar för din egen kompetensutveckling.
35 YH-poäng
Här får du förståelse för hur AI och algoritmer används för att skapa realistiska och engagerande spel. Du lär dig vanliga AI-modeller, regler för beteendestyrd AI och pathfinding-algoritmer som Dijkstra och A*. Du får också praktisk träning i att använda AI-verktyg i Unity för att optimera spelupplevelser.
40 YH-poäng
En grundkurs i programmeringsspråket C#, där du lär dig syntax, objektorienterad programmering och designmönster. Kursen fokuserar på att skapa enklare spel med rörelse och interaktion i Unity. Du tränar på att skriva klasser, metoder, hantera undantag och arbeta med versionshantering i Git.
50 YH-poäng
Denna kurs bygger vidare på C# och ger dig kunskaper i C++, ett av de mest använda språken i spelutveckling. Du lär dig att skapa en spelcykel, använda bibliotek, arbeta med trådning och designmönster samt utveckla enklare spelprojekt i grupp.
20 YH-poäng
I examensarbetet fördjupar du dig inom ett självvalt område och genomför ett avgränsat spelprogrammeringsprojekt. Du planerar, genomför och presenterar ditt arbete samt utvecklar din portfolio. Kursen tränar dig i att analysera, motivera och utvärdera ditt arbete på en professionell nivå.
20 YH-poäng
Du får en introduktion till användarupplevelse och tillgänglighet i spel. Kursen ger dig en förståelse för hur spel kan designas för att inkludera fler spelare och hur du kan samarbeta med andra yrkesroller för att tillämpa inkluderande UX-design.
150 YH-poäng
På din LIA-period får du arbeta i verkliga spelprojekt på företag i branschen. Du använder dina programmeringskunskaper, deltar i projektmöten, arbetar agilt och utvecklar dina färdigheter under handledning av yrkesverksamma specialister. LIA är ofta vägen till första jobbet.
25 YH-poäng
Du lär dig använda matematiska verktyg för spelprogrammering, som vektorer, matriser och trigonometri. Fokus ligger på praktisk tillämpning – exempelvis att skapa rörelser, beräkna avstånd och optimera spelmekanik.
20 YH-poäng
Här lär du dig att förbättra prestanda i spel. Du arbetar med profileringsverktyg, optimeringsmetoder som object pooling och occlusion culling, samt tekniker för att hantera CPU/GPU-belastning. Kursen tränar dig i att analysera och förbättra spelapplikationer.
40 YH-poäng
Genom ett större grupparbete skapar du ett 2D-spel från idé till färdig produkt. Du tränar på att skriva spelkod, integrera grafik och ljud, hantera input och testa spelet. Kursen förbereder dig för samverkan i professionella spelprojekt.
20 YH-poäng
Här bygger du vidare med 3D-programmering och utvecklar funktioner för 3D-spel. Du lär dig om fysikmotorer, kameravinklar, shaders och nätverksfunktioner. Projektet avslutas med att du skapar ett spel till din portfolio.
20 YH-poäng
Kursen tränar dig i att arbeta i team och kommunicera effektivt i spelprojekt. Du lär dig agila metoder, prototypverktyg och samarbetsplattformar. Fokus ligger på att organisera projekt, fördela uppgifter och ta fram konceptidéer.
20 YH-poäng
Du får praktisk erfarenhet av att testa, felsöka och optimera kod i Unity och C#/C++. Kursen tar upp bugghantering, automatiserade tester och verktyg för prestandaanalys. Du tränar på att planera, dokumentera och genomföra testprocesser.
20 YH-poäng
En introduktion till Unity och grunderna i spellogik. Du lär dig arbeta med grafik, ljud, kameror och användargränssnitt. Kursen ger dig färdigheter i att skapa interaktiva moment och implementera grundläggande funktioner i 2D- och 3D-spel.
Utbildningsledare
Antagningen Nackademin
Kontakta mig om du har specifika frågor om kursinnehållet.
Studera på Nackademin
Gör dig redo för din framtida karriär! På Nackademin går du en utbildning som din nya bransch efterfrågar och som näringslivet är med och formar. Dina utbildare kommer direkt från branschen och all undervisning är baserad på sådant vi vet kommer att vara till nytta för din framtida yrkesroll. Tack vare vårt nära samarbete med näringslivet så har våra studenter goda möjligheter till ett jobb efter examen! Idag erbjuder Nackademin över 60 pricksäkra utbildningar inom samhällsbyggnad, elteknik, energi, IT, spelutveckling, kommunikation och vård.
Läs merVisa mindre
Startdatum & plats
Augusti 2026*
Stockholm, Solna
*Observera att denna utbildning inte har garanterad programstart. Lämna gärna en intresseanmälan för att hålla dig uppdaterad. Beslut om start ges i januari 2026.
Omfattning
2,5 år
Heltid
500 YH-poäng
Ansökningsperiod
prel. 15 januari 2026 – 5 maj 2026
Sista kompletteringsdag: 9 juni
Antagningskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 2, Programmering 1, Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2
Läs mer
Antagningskrav
Det finns två olika typer av behörighet du måste uppfylla för att ha möjlighet att bli antagen på en utbildning: Grundläggande behörighet och särskild behörighet.
Grundläggande behörighet:
Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning med minst 2250 poäng samt godkända betyg i Engelska 5, Matematik 1 och Svenska 1.
Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1.
Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen. Läs mer under Reel kompetens.
Särskild behörighet:
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Engelska 6
Matematik 2
Programmering 1
Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2
Alla våra utbildningar bedrivs på svenska. För att du ska kunna genomföra utbildningen krävs det väldigt goda kunskaper i det svenska språket både skriftligt och muntligt.
CSN & Finansiering
Utbildningen är kostnadsfri och kvalificerar för CSN-studiemedel. Observera att kostnader för kurslitteratur tillkommer.
Läs mer
CSN & Finansiering
Du kan ansöka om studiemedel när du har fått plats på en utbildning, men du kommer inte att få någon utbetalning förrän du lämnat studieförsäkran samt att vi har rapporterat att du påbörjat dina studier. CSN-rapporteringen görs första dagen på studieperioden. Du kan enbart ansöka om CSN för första studieperioden till att börja med.
Alla våra YH-program på distans är på heltid 100% och du behöver lägga cirka 40 timmar i veckan på dina studier. Projektarbeten, diskussioner, seminarier och föreläsningar sker i realtid som du behöver delta aktivt i. Du kommer ha schemalagd undervisning med flera utbildare som kommer direkt från branschen. Projektarbeten sker i din basgrupp under vanlig arbetstid, dvs måndag-fredag någon gång mellan 8.00-17.00.
Din gymnasietid ska inte behöva definiera resten av ditt liv. Om du saknar behörighet finns det andra möjligheter att bli antagen på: behörighetsprov, preparandkurs, 20%-regeln eller reell kompetens.
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats, så kallad LIA-praktik. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.