Som Frontend-utvecklare arbetar du med presentationslagret – det man ser och använder när man surfar på en webbplats. Det gäller att skapa logisk och effektiv Frontend-kod för att göra sidorna så välfungerande, innovativa och funktionella som möjligt. Men det ska också fungera lika bra oavsett om man använder en webbläsare, smartphone eller surfplatta. Om du är intresserad av programmering och problemlösning och att få arbeta i en bransch där nya metoder introduceras kontinuerligt – då kan det här vara YH-programmet för dig!
Läs merVisa mindre
Programmet
Genom att studera Nackademins YH-program Frontend-utvecklare ges du möjlighet till att förstå och förklara utvecklingsprocessens alla skeden. Du lär dig att självständigt kunna välja arbets- och projektmetodik för att kunna skapa effektiv Frontend- kod. Dessutom får du kunskap i de specifika utvecklingsmiljöer, programspråk, riktlinjer och förutsättningar webben ställer.
En fjärdedels LIA-praktik ( lärande i arbete )
Utbildare kommer direkt från branschen
Näringslivet är med och formar innehållet
9 av 10 får jobb efter examen
Läs merVisa mindre
LIA-praktik
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats, så kallad LIA-praktik. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.
De flesta utvecklare inom frontend söks av frontend-/kommunikations-/webbyråer, men även andra företag som söker intern kompetens, samt av IT-konsulter. En frontend-utvecklare behöver både bred kunskap inom programmering och specialiserade kunskaper inom webbläsares förutsättningar, webbstandarder och specifikationer. Yrkesrollen kräver god problemlösnings- och kommunikationsförmåga då man i ett projekt samarbetar med olika discipliner både internt och med konsulter. Det kan handla om t ex UX-designers, backend-utvecklare, testare, designers och produktägare.
Att läsa ett YH-program på plats i Solna innebär att du behöver lägga cirka 40 timmar i veckan på dina studier. Utbildningen är på heltid och du förväntas delta aktivt i projekt– och grupparbeten, föreläsningar och seminarier för att förbereda dina kunskaper för yrkesrollen
Läs merVisa mindre
Kursutbud
År 1
Affärsmannaskap
YH-poäng: 10
Syftet med kursen är att du ska förstå innebörden av Affärsmannaskap kopplat till det personliga agerandet och ansvaret att bidra till varje verksamhets resultat och lönsamhet på både kort och långsikt.
Målet är att den studerande ska förstå hur det personliga agerandet och den egna kommunikationen påverkar kundens uppfattning och relation till företaget samt kopplingen till företagets slutliga resultat och lönsamhet.
Frontend-utveckling, introduktion och projektmetodik
YH-poäng: 10
Syftet är att ge en introduktion till yrket och vad en frontend- utvecklares huvudsakliga arbetsuppgifter är samt på vilken typ av företag där yrkesrollen oftast anlitas.
Målet är att de studerande ska få kunskaper kring terminologi, begrepp och programspråk relaterade till yrkesrollen och som är viktiga för att kunna tillgodogöra sig senare kurser under den fortsatta utbildningen.
HTML, CSS och tillgänglighet
YH-poäng: 35
Syftet med kursen är att ge den studerande kunskaper om HTML och CSS och hur dessa används för att presentera och deklarera innehållet på en webbsida. Samt kunna anpassa webbsidor efter olika förutsättningar genom responsiv webbdesign olika tillgänglighets tekniker.
JavaScript 1
YH-poäng: 35
Kursen syfte är att ge studenten kunskaper om programmeringsmetodik och programmering i JavaScript för att ge förutsättningar för kommande kurser och projekt.
Målet är att de studerande ska få omfattande kunskap i generell programmeringsmetodik för att på ett systematiskt sätt beskriva hur man konstruerar och uttrycker lösningar av problem i form av datorprogram.
UX och UI design
YH-poäng: 25
Syftet är att ge de studerande kunskaper i grafikhantering och färdigheter att skapa och anpassa grafiska resurser för webbsidor. De ska även få förståelse för webbdesignerns roll och kunna kommunicera förslag för att uppnå förbättringar.
Målet är att de studerande ska lära sig använda grafikverktyg för att kunna omvandla en befintlig prototyp eller designskiss till lämpliga grafiska element anpassade för webbutveckling. De ska ha kunskap om vad som är enkelt, möjligt och lämpligt att konvertera till webbgrafik och frontend-kod och kunna ge feedback och förslag på funktionella designförändringar.
JavaScript 2
YH-poäng: 20
Syftet med kursen är att vidareutveckla de studerandes kunskaper och färdigheter i JavaScript kodning för frontend- utveckling och går djupare inom objektorientering och exekveringskontext av funktioner samt att förstå hur man hämtar data till en webbsida.
Målet med kursen är att de studerande genom praktiska programmeringsövningar ska förstå JavaScripts objekt och prototypkedja och kunna använda tekniker som t ex AJAX för att asynkront kunna hämta data till en webbsida från en server.
JavaScript 3
YH-poäng: 30
Syftet med kursen är att ge utveckla de studerandes förmåga att genomföra typiska tillämpningar med JavaScript och kunna skapa en interaktiv upplevelse på en webbsida samt hur man kan använda JavaScript-ramverk som hjälpmedel vid frontend- utveckling.
Målet är att de studerande ska fördjupa kunskaper och färdigheter i JavaScript för manipulering av DOM/HTML och CSS, och kunna använda detta för att skapa en interaktiv upplevelse på en webbsida med dynamiskt innehåll.
Frontend-projekt
YH-poäng: 35
Kursens syfte är att låta den studerande utföra ett realistiskt frontendprojekt samt erhålla färdigheter i agil projektmetodik. Kursen drar nytta av kunskaper från tidigare kurser som innehåller projektmetodik och JavaScript.
Kursens mål är att låta den studerande efter kravspecifikationer självständigt planera, utföra och utvärdera ett realistiskt frontend-projekt och i detta arbeta med agil projektmetodik.
År 2
JavaScript som backendspråk
YH-poäng: 25
Syftet med kursen är att de studerande ska få grundläggande förståelse för hur JavaScript kan fungera som ett backend- språk. Kursen ska öka de studerandes förståelse för de backend-system som frontend-koden kommunicerar med.
Målet med kursen är att de studerande har kunskaper i programmeringsmetodik för backend-utveckling och kan använda sig av JavaScript för att skriva serverside-kod.
Interaktion med CMS
YH-poäng: 25
Kursens syfte är att ge de studerande en översikt av de viktigaste CMS-systemen (Content Management System) som en frontend-utvecklare normalt kommer i kontakt med för att förstå hur man anpassar frontend-koden efter ett CMS-system. Kursen fokuserar på headless CMS-system och hur dessa skiljer sig mot traditionella CMS.
Målet med kursen är att de studerande har kunskap om vanligt förekommande CMS- system och vad de används för och utifrån denna kunskap kan göra lämpliga val av CMS utifrån olika förutsättningar
JavaScript 4
YH-poäng: 25
Syftet med den avslutande JavaScript kursen är att de studerande ska fördjupa sina kunskaper inom JavaScript-ramverk för att kunna leverera fungerande JavaScript-kod för frontend-lösningar till en webbsida.
Målet är att skapa en praktisk applikation genom att använda ett JavaScript-ramverk samt kunna använda enhetstestning för att leverera testad kod. Kursen ger fördjupade kunskaper inom användandet av MV*- ramverk och hur de används för att underlätta utvecklingsprocessen. Efter kursen ska den studerande kunna skriva och köra enhetstester.
LIA
YH-poäng: 100
Syftet är att de studerande, genom praktiskt arbete med frontend-utveckling hos ett företag eller byråverksamhet, ska få kvalificerade kunskaper och arbetsmetoder för att kunna arbeta självständigt som en frontend-utvecklare.
Målet är att den studerande ska omsätta och utveckla sina kunskaper och färdigheter i enlighet med de rutiner, praktiska förutsättningar och resurser som finns på företaget. Under första LIA-perioden ska den studerande utföra tilldelade arbetsuppgifter i JavaScript/HTML/CSS inom ramen för frontend-utveckling under handledning. I kursen kan den studerande både göra sin LIA på nationella och internationella företag där både svenska och engelska är koncernspråket.
Examensarbete
YH-poäng: 25
Syftet med examensarbetet är att de studerande ska sammankoppla, fördjupa och utveckla sina kunskaper och färdigheter inom området frontend-utveckling som behandlats i tidigare genomförda kurser under utbildningen.
Målet är att de studerande skall genomföra ett utvecklingsprojekt som ska innehålla/vara applicerbart på utbildningens alla kursmål.
Visa merVisa mindre
Utbildningsledare
Johanna Alex
Kontakta mig
om du har specifika frågor om kursinnehållet.
Studera på Nackademin
Gör dig redo för din framtida karriär! På Nackademin går du en utbildning som din nya bransch efterfrågar och som näringslivet är med och formar. Dina utbildare kommer direkt från branschen och all undervisning är baserad på sådant vi vet kommer att vara till nytta för din framtida yrkesroll. Faktum är att utbildningen är så pricksäker att 9 av 10 får jobb efter examen. Idag erbjuder Nackademin över 60 pricksäkra utbildningar inom samhällsbyggnad, elteknik, energi, IT, spelutveckling, kommunikation, design och vård.
Läs merVisa mindre
Startdatum & plats
Augusti 2025
Stockholm, Solna
Omfattning
2 år
Heltid
YH-poäng: 400
Ansökningsperiod
15 januari – 5 maj 2025
Sista kompletteringsdag: 9 juni
Antagningskrav
Grundläggande behörighet, matematik B/2 och programmering A/1
Läs mer
Antagningskrav
Det finns två olika typer av behörighet du måste uppfylla för att ha möjlighet att bli antagen på en utbildning: Grundläggande behörighet och särskild behörighet.
Grundläggande behörighet:
Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning med minst 2250 poäng samt godkända betyg i Engelska 5, Matematik 1 och Svenska 1.
Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1.
Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen. Läs mer under Reell kompetens.Alla våra utbildningar bedrivs på svenska. För att du ska kunna genomföra utbildningen krävs det väldigt goda kunskaper i det svenska språket både skriftligt och muntligt.Här kan du läsa mer om grundläggande behörighet.
Särskilda förkunskaper krävs i följande kurser:
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Matematik 2/B (Du behöver ha godkända betyg i antingen matematik 2a, 2b eller 2c. Motsvarar även matematik B)
Utbildningen är kostnadsfri och kvalificerar för CSN-studiemedel. Observera att kostnader för kurslitteratur tillkommer.
Läs mer
CSN & Finansiering
Du kan ansöka om studiemedel när du har fått plats på en utbildning, men du kommer inte att få någon utbetalning förrän du lämnat studieförsäkran samt att vi har rapporterat att du påbörjat dina studier. CSN-rapporteringen görs första dagen på studieperioden. Du kan enbart ansöka om CSN för första studieperioden till att börja med.
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om din framtida yrkesroll och studier på Nackademin
Får jag jobb efter min examen från Nackademin?
Din utbildning på Nackademin är så pricksäker att över 90% av studenterna får jobb efter examen.
Praktik är en viktig komponent i våra yh-program där du spenderar en fjärdedel av sin studietid ute på ett företag. Detta har varit en vinnande kombination för både studenter och arbetsgivare – studenter får med stor säkerhet jobb och företagen har möjlighet att anställa medarbetare med rätt och aktuell kompetens direkt från näringslivet.
Hur mycket tid behöver jag lägga på mina studier?
Alla våra YH-program på distans är på heltid 100% och du behöver lägga cirka 40 timmar i veckan på dina studier. Projektarbeten, diskussioner, seminarier och föreläsningar sker i realtid som du behöver delta aktivt i. Du kommer ha schemalagd undervisning med flera utbildare som kommer direkt från branschen. Projektarbeten sker i din basgrupp under vanlig arbetstid, dvs måndag-fredag någon gång mellan 8.00-17.00.
Vad erbjuder ni för alternativ om jag saknar behörighet?
Din gymnasietid ska inte behöva definiera resten av ditt liv. Om du saknar behörighet finns det andra möjligheter att bli antagen på: behörighetsprov, preparandkurs, 20%-regeln eller reell kompetens.
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats, så kallad LIA-praktik. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.