Vill du bidra till stora projekt som förbättrar trafiken och transporter? Vår utbildning Byggnadsingenjörer inom infrastruktur rustar dig för att bli arbetsledare eller anläggningsingenjör inom samhällsbyggnad. Du spelar en nyckelroll i att skapa smidigare kommunikation, öka möjligheter för boende och främja näringslivet.
Läs merVisa mindre
Programmet
Vår utbildning inom byggnadsingenjörsinfrastruktur fokuserar på att utbilda dig som ledare inom byggande av anläggningar och infrastruktur. Som arbetsledare blir du en viktig länk mellan platschefen och yrkesarbetarna, med en mångsidig roll som sträcker sig från planering och instruktion till övervakning av arbetsprocessen. I vår kursplan ingår ämnen som AMA (Allmän Material- och Arbetsbeskrivning), anläggningsmetoder, betongteknik, BIM-modellering, hållbar utveckling och juridik.
Dessutom kommer du att ansvara för att hantera kundrelationer och leverantörskontakter, samt utföra operativa och administrativa uppgifter. Denna balans kräver flexibilitet och kompetens både på fältet och på kontoret. Genom att erbjuda en omfattande utbildning inom både tekniska och affärsmässiga aspekter förbereder vi dig för en framgångsrik karriär inom byggbranschen, där efterfrågan på kvalificerade ledare är hög.
En fjärdedels LIA-praktik ( lärande i arbete )
Utbildare kommer direkt från branschen
Näringslivet är med och formar innehållet
9 av 10 får jobb efter examen
Läs merVisa mindre
LIA – praktik
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats, så kallad LIA-praktik. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.
Du har en stor fördel av att vara nära ett stort nätverk av anställande företag under hela din utbildning, där LIA-praktiken fungerar som en självklar rekryteringsbas.
Just nu råder det stor brist på kompetens inom byggbranschen, vilket resulterar i hög efterfrågan och attraktiva ingångslöner för yrkesverksamma inom detta område.
Karriärmöjligheter efter examen:
Anläggningsingenjör
Arbetsledare, infrastruktur
Arbetsledare, mark och anläggning (utan personalansvar)
Byggnadsingenjör, anläggning
Entreprenadingenjör
Mättekniker
Produktionsledare
Läs merVisa mindre
Studera på plats
Att läsa ett YH-program på plats i Solna innebär att du behöver lägga cirka 40 timmar i veckan på dina studier. Utbildningen är på heltid och du förväntas delta aktivt i projekt– och grupparbeten, föreläsningar och seminarier för att förbereda dina kunskaper för yrkesrollen
Läs merVisa mindre
Kursutbud
Affärsmannaskap
10 YH-poäng
Syftet med kursen är att den studerande ska förstå innebörden av Affärsmannaskap kopplat till det personliga agerandet och ansvaret att bidra till varje verksamhets resultat och lönsamhet på både kort och långsikt.
Målet är att den studerande ska förstå hur det personliga agerandet och den egna kommunikationen påverkar kundens uppfattning och relation till företaget samt kopplingen till företagets slutliga resultat och lönsamhet. Vidare ska kursen även ge den studerande förmågan att identifiera nuvarande och framtida kompetensbehov i branschen och aktivt förstå och kunna ta ansvar för sitt egna framtida kompetensutvecklingsbehov. Studenten ska förstå innebörden och fått träna på genomförandet av en säljprocess samt ha en förståelse för att säljbarhet sker i direkt eller indirekt, i varje roll, oavsett ansvar och funktion
AMA – byggbranschens gemensamma språk
15 YH-poäng
Syftet med kursen är att de studerande ska få förståelse för Allmän Material- och Arbetsbeskrivnings (AMA) roll i byggprocessen för att minska risken för feltolkningar och dyra misstag. Förståelse för AMA innefattar hur BSAB-systemet är strukturerat med sökfunktioner och hantering av information för anläggningsprocessens olika faser.
Målet är att de studerande ska få kunskap om hur AMA används i utförandet av olika arbeten i byggprocessen och som grund för tekniska beskrivningar och strukturerade bygghandlingar. De studerande ges även färdigheter i att upprätta olika handlingar med denna kunskap som grund. Vidare ska de studerande ha kunskap om vilka regler som gäller när förutsättningar för eller omfattning av ett arbete förändras och avviker från tidigare överenskommelse.
Anläggningsmetoder 1
35 YH-poäng
Kursens syfte är att de studerande ska få kunskaper om olika anläggningsmetoder och anläggningstekniska alternativ i syfte att tillämpa dem vid arbetsledning av praktiskt anläggningsarbete samt arbete med planering och kontroll av utfört arbetet. De studerande ska även kunna tolka och granska ritningar för anläggningar och byggnadsverk.
Målet med kursen är att de studerande ska ha specialiserade kunskaper om olika anläggningsmetoder och kunna genomföra utsättningar och grundläggningsarbeten inför ledning av anläggningsprojekt. De studerande ska ha färdigheter i att tolka ritningar genom kunskaper i hur bild, text och mått samverkar.
Anläggningsmetoder 2
35 YH-poäng
Kursens syfte är att de studerande fördjupar sina kunskaper om vad som styr val av olika anläggningsmetoder vid arbetsledning av olika infrastrukturprojekt.
Målet är att de studerande ska få fördjupade kunskaper om byggprocessens olika skeden och de faktorer som styr val av anläggningsteknisk lösning, både tekniska och miljömässiga (markförhållanden, materialegenskaper m.m.), för att kunna tillämpa denna kunskap i arbetsledning av anläggningsprojekt. De studerande får vidare kunskaper i styrande faktorer för projektering och dimensionering av vägar och VA-system
Anläggningsproduktion och logistik
35 YH-poäng
Syftet är att de studerande ska få kunskaper om anläggningsproduktion och logistiksamordning, vilka produktionsstyrningsmetoder som har betydelse för en effektiv och väl genomförd produktion och kunna samordna arbetslag för att genomföra projekt mot tidsplan, mål och budget. De ska förstå förhållandet mellan byggare och beställare för en god ekonomi och kunna kalkylera ett projekt. Målet är att de ska ges kunskaper om anläggningsproduktionens olika delar, faser, roller och ansvarsområden samt kvalitetssystem. De ska även få en förståelse för ekonomiska samband mellan planering och produktion samt hur kalkyler används som stöd i den direkta produktionen
Digitala verktyg
25 YH-poäng
Betongteknik
20 YH-poäng
Kursen syftar till att ge de studerande kunskap och redskap för att kunna identifiera betong av olika struktur och användningsområden i byggproduktionen, men även konstruktioners egenskaper som uthållighet, utseende, kontroll och kvalitet. Stor vikt läggs vid arbetsmetoder med prefabricerade betongelement som används vid byggande av exempelvis flerbostadshus.
Målet är att de studerande ska få kunskap om hur betongens kemiska sammansättning och gjutning styr materialets och konstruktionens egenskaper. De studerande ska också få kunskaper om formgjutning och kännedom om armeringsbehov i betongkonstruktioner samt specialiserade metoder för gjutning och konstruktion under mer komplexa förutsättningar. De studerande ska även få kunskaper om styrande regelverk, tekniska bestämmelser och europeisk konstruktionsstandard (EKS)
Den digitala byggprocessen
10 YH-poäng
Kursens syfte är att de studerande ska få en förståelse för digitalisering inom byggbranschen och hur detta påverkar hela byggprocessen.
Kursens mål är att de studerande förstår syftet med digitalisering inom byggbranschen och vilka resultat man kan uppnå med digitalisering.
Examensarbete
20 YH-poäng
Syftet är att de studerande genom teoretisk och/eller praktisk fördjupning inom ett för utbildningen relevant område ska utveckla förmågan att självständigt planera, genomföra, presentera & argumentera för en undersökning/arbetsuppgift.
Målet är att de genomför en väl avgränsad undersökning som utformats i samråd med handledare. Vidare avser kursen att utveckla de studerandes förmåga att kritiskt granska och bedöma såväl rapporter, vetenskapliga artiklar eller annan viktig information.
Examensarbetet kan t ex utgöras av en grundligt genomarbetad rapport där man sammanställt, utvärderat och analyserat metoder, materialval eller andra för branschen relevanta perspektiv eller framtagande av ritningar och styrdokument för ett infrastrukturprojekt. Examensarbetet kan med fördel kopplas till studentens LIA eller annat företag inom relevant sektor.
Hållbar utveckling och miljölagstiftning
15 YH-poäng
Kursens syfte är att de studerande ska få kunskap om vilka utmaningar och vilken potential branschen har när det gäller byggandet idag och framöver, i förhållande till de hållbarhetskrav, de nationella miljömålen och Miljöbalken.
Målet med kursen är att de studerande ska få kunskaper om hur hållbara städer kan byggas och utvecklas och de regelverk man måste förhålla sig till för att uppnå miljömålen. De studerande ska ha en god överblick över regler, klassificeringar och standarder för kvalitet, miljö, arbetsmiljö och energikrav samt förstå hur dessa påverkar produktion, förvaltning, rivning och sanering. Målet är även att studenterna ska få kännedom om vad branschen gör inom området hållbarhet samt ges goda exempel på hållbart byggande.
Juridik och upphandling
20 YH-poäng
Syftet med kursen är att de studerande ska få kunskap om de lagar och bestämmelser som gäller för anbudsgivning och upphandling mellan olika parter samt annan relevant lagstiftning som rör bygg och fastighet. Vidare syftar kursen till att ge de studerande färdigheter i att framställa förfrågningsunderlag och besvara anbudsförfrågningar.
Målet med kursen är att de studerande har kunskaper om olika avtal och kontraktsformer ur ett ekonomiskt och juridiskt perspektiv. Kursen behandlar olika entreprenadformer och avtal som reglerar dessa samt andra lagar av central betydelse för markexploatering och uppförande av byggnadsverk.
Kontrollansvar
15 YH-poäng
Kursen syftar till att ge de studerande kunskaper och redskap att läsa, förstå och tillämpa BBR och ha kännedom om rollen som kontrollansvarig. Målet med kursen är att de studerande har kunskap om hur en kontrollansvarig på kompetensnivå N arbetar och de tillämpningsbestämmelser som hör till denna nivå.
Ledarskap
25 YH-poäng
Syftet är att de studerande ska kunna samordna och leda arbetslag samt samverka med olika intressenter i genomförandet av ett byggprojekt. De ska ha kompetens för att, på ett målgruppsanpassat sätt, kommunicera med olika aktörer på både svenska och engelska.
Målet är att de studerande ska kunna leda grupper mot uppsatta mål, få kunskap om olika kommunikationsmetoder för olika kontexter och målgrupper samt hur det sociala samspelet mellan individer påverkar arbetsmiljön. De ska kunna presentera information samt kommunicera, dokumentera och hantera konflikter. De ska även kunna förmedla problem och lösningsförslag på både svenska och engelska samt resonera kring byggbranschens arbete för att främja mångfald och motverka diskriminering
LIA ( lärande i arbete )
110 YH-poäng
Sprängteknik
10 YH-poäng
Syftet med kursen är att de studerande ska få tillräcklig kunskap om sprängteknik vid markarbeten för att vara delaktiga vid sprängarbeten i väg och mark.
Målet är att de studerande ska ha kunskap om sprängtekniskt regelverk och nomenklatur. De studerande ska även ha kännedom om olika typer av sprängningsarbeten, sprängmedel och tändsystem
Visa merVisa mindre
Utbildningsledare
Madelene Stassais
Kontakta mig
om du har specifika frågor om kursinnehållet.
Studera på Nackademin
Gör dig redo för din framtida karriär! På Nackademin går du en utbildning som din nya bransch efterfrågar och som näringslivet är med och formar. Dina utbildare kommer direkt från branschen och all undervisning är baserad på sådant vi vet kommer att vara till nytta för din framtida yrkesroll. Faktum är att utbildningen är så pricksäker att 9 av 10 får jobb efter examen. Idag erbjuder Nackademin över 60 pricksäkra utbildningar inom samhällsbyggnad, elteknik, energi, IT, spelutveckling, kommunikation, design och vård.
Läs merVisa mindre
Startdatum & plats
Augusti 2025
Solna
Omfattning
2 år
Heltid
400 YH-poäng
Ansökningsperiod
15 januari – 5 maj 2025
Sista kompletteringsdag: 9 juni
Antagningskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2/B
Läs mer
Antagningskrav
Det finns två olika typer av behörighet du måste uppfylla för att ha möjlighet att bli antagen på en utbildning: Grundläggande behörighet och särskild behörighet:
Grundläggande behörighet:
Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning med minst 2250 poäng samt godkända betyg i Engelska 5, Matematik 1 och Svenska 1.
Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1.
Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.
Särskilda förkunskaper krävs i följande kurser:
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Matematik 2
Alla våra utbildningar bedrivs på svenska. För att du ska kunna genomföra utbildningen krävs det väldigt goda kunskaper i det svenska språket både skriftligt och muntligt.
CSN & Finansiering
Utbildningen är kostnadsfri och kvalificerar för CSN-studiemedel. Observera att kostnader för kurslitteratur tillkommer.
Läs mer
CSN & Finansiering
Du kan ansöka om studiemedel när du har fått plats på en utbildning, men du kommer inte att få någon utbetalning förrän du lämnat studieförsäkran samt att vi har rapporterat att du påbörjat dina studier. CSN-rapporteringen görs första dagen på studieperioden. Du kan enbart ansöka om CSN för första studieperioden till att börja med.
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om din framtida yrkesroll och studier på Nackademin
Får jag jobb efter min examen från Nackademin?
Din utbildning på Nackademin är så pricksäker att över 90% av studenterna får jobb efter examen.
Praktik är en viktig komponent i våra yh-program där du spenderar en fjärdedel av sin studietid ute på ett företag. Detta har varit en vinnande kombination för både studenter och arbetsgivare – studenter får med stor säkerhet jobb och företagen har möjlighet att anställa medarbetare med rätt och aktuell kompetens direkt från näringslivet.
Hur mycket tid behöver jag lägga på mina studier?
Alla våra YH-program på distans är på heltid 100% och du behöver lägga cirka 40 timmar i veckan på dina studier. Projektarbeten, diskussioner, seminarier och föreläsningar sker i realtid som du behöver delta aktivt i. Du kommer ha schemalagd undervisning med flera utbildare som kommer direkt från branschen. Projektarbeten sker i din basgrupp under vanlig arbetstid, dvs måndag-fredag någon gång mellan 8.00-17.00.
Vad erbjuder ni för alternativ om jag saknar behörighet?
Din gymnasietid ska inte behöva definiera resten av ditt liv. Om du saknar behörighet finns det andra möjligheter att bli antagen på: behörighetsprov, preparandkurs, 20%-regeln eller reell kompetens.
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats, så kallad LIA-praktik. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.