UX-writing
Kursen UX-writing passar såväl dig som redan är i branschen och vill utöka din kompetens, som dig som vill komplettera eller bygga på tidigare studier. Utbildningen är kostnadsfri och ger dig YH-poäng.
UX (User Experience) handlar om användarupplevelsen på webbplatser, i appar och andra digitala tjänster. På utbildningen UX-writing kommer du lära dig att förstå användares olika digitala beteende- och användarmönster och ta fram skriftlig kommunikation som vägleder användaren till integration med den digitala produkten.
Kursens innehåll
Kursens syfte är att ge dig kunskap om UX-writing ur ett användar-, tillgänglighets- och kommersiellt perspektiv. Kursen behandlar olika användares digitala beteendemönster, och hur skriftlig digital kommunikation kan anpassas efter olika målgrupper och olika produkter eller varumärken. Därtill behandlas konkreta strategier och verktyg för att mäta och optimera effekten av kommunikationsinsatser, till exempel genom KPI:er eller sökordsoptimering.
Efter avslutad kurs kommer du att kunna optimera den skriftliga användarupplevelsen på webbplatser, applikationer eller tjänster utifrån en given och genomtänkt strategi. Du ska förstå användarens digitala beteende- och användarmönster, samt kunna målgruppsanpassa skriftligt innehåll. Därtill ska du genomföra uppföljningar, analyser och mätningar av kommunikationsinsatser, samt utifrån dessa presentera lösningsförslag.
Nya karriärmöjligheter
Kompetens inom UX är hett eftertraktat, genom att förstå hur du skapar texter för att öka användarvänligheten på hemsidor och appar kommer ni att öka konverteringarna. Efter kursen i UX-writing, finns det flera olika karriärvägar och arbetsområden som du kan överväga. Här är några möjliga jobb och områden:
- Digital marknadsförare
- Innehållsstrateg
- Ansvarig användarupplevelse
- Kommunikationsstrateg för digitala medier
Så funkar det
Distansutbildningen har ett flexibelt upplägg med 50% studietakt. Utbildningen består av ett flertal webbmöten. Mellan dessa träffar bedriver du självstudier med verksamhetsnära case. Utbildningen kan med fördel kombineras med befintlig anställning. Samtliga föreläsningar spelas in så du kan ta del av dem under hela utbildningen.
Kontakta oss
Har du frågor om behörighet och ansökan kan du kontakta oss på antagningen@nackademin.se.
Startdatum & plats
Start: v 40
Distans
Omfattning
30 YH-poäng
12 veckor
50% studiefart
Ansökningsperiod
Ansökan stängd
Antagningskrav
Minst 2 års yrkeserfarenhet inom UX-design, interaktionsdesign, marknadsföring eller kommunikation
Läs mer