Hej, Petter! Kul att träffa dig! Kan du börja med att berätta lite om dig själv?
Absolut! Jag heter Petter Lindblad och är 47 år gammal. Jag är född och uppvuxen i Stockholm men tillbringade sex år utomlands för studier och arbete mellan 2005 och 2010. Jag är tredje generationens civilingenjör inom Maskinteknik från KTH, där jag valde att specialisera mig inom Mediaproduktion. Det ledde mig in i filmbranschen, där jag har haft förmånen att arbeta med många olika spännande projekt genom åren.
Spännande! Berätta mer, hur kom du in i film-och tv-produktionbranschen?
Efter min examen år 2000 arbetade jag som konsult inom digital-TV och som projektledare på Goodgame, en spelorganisation. Där fokuserade jag på e-demokrati och stöd till föreningar av barn och unga som testade och recenserade tv- och datorspel. Senare studerade jag film- och tv-produktion vid Media Business School i Spanien, vilket öppnade dörren till mitt första jobb inom film hos Zentropa i Köpenhamn. Efter det har jag varit involverad i flera projekt inom film och TV-produktion, och sedan 2014 driver jag mitt eget produktionsbolag, Snowcloud Films. Innan jag startade det hade jag producerat Sveriges enda stereoskopiska 3D-animerade långfilm, RESAN TILL FJÄDERKUNGENS RIKE, hos CB Sverige.
Vilken resa! Vad gör du idag, och hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
Idag är jag producent och ägare av Snowcloud Films, där jag producerar film och tv för barn och unga, med fokus på animationsprojekt eller liveactionprojekt med visuella effekter i sig. Min dag involverar allt från att arbeta med de kreativa i projektet, från första idé till distribution och marknadsföring. Jag ser mig själv som en koordinator och projektledare, där jag hanterar allt från budgetering och planering till rekrytering och uppföljning. Just nu är vi i produktion av en 2D-animerad tv-serie tillsammans med ett par danska bolag, en fantasy-komediserie för 6-9 år gamla (26x7min) som vi ska vara klara med till sommaren.
Det låter som ett riktigt drömjobb! Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa med mitt jobb är att jag arbetar nära kreativa människor som delar min passion för berättande. Tillsammans lyckas vi utveckla och producera spännande filmer som verkligen uppskattas av vår publik. Jag ser mig själv som den som möjliggör för de kreativa att göra det de är bäst på genom att planera, hitta praktiska lösningar och förbereda för att de ska kunna fokusera på sina uppgifter.
Varför började du intressera dig för spelutveckling?
Mitt intresse för spel har funnits sedan jag var barn. Det är en fantastisk konstform och en underhållningsform som erbjuder spännande upplevelser och utmaningar. Det var dock först när jag arbetade i Danmark runt 2008 som jag kom i kontakt med spelbranschen i samband med utvecklingen av spel som var en del av marknadsföringen för några av mina projekt.
Varje YH-utbildning styrs av en ledningsgrupp som består av branschföretag, vars uppgift är att se till att utbildningen ger rätt kompetens och håller hög kvalitet.
Du sitter med i ledningsgruppen för Teknisk 3D Artist inom spel. Varför gör du det?
Det är den tredje ledningsgruppen jag sitter med i på Nackademin, tidigare var det VR/AR-utvecklare och innan dess en CGI-utbildning. Genom att sitta med i ledningsgruppen säkerställer vi att utbildningen alltid har branschnära och relevant innehåll. De verktyg, processer och kreativa lösningar som de studerande får lära sig är kompetens som jag och mina kollegor i branschen sedan kan implementera i projekt framåt. Vilket är jättekul och spännande!
Vilka fördelar ser du med att läsa en yrkeshögskoleutbildning inom spelutveckling?
En YH-utbildning är fokuserad och har endast vissa förkrav, vilket gör den perfekt för alla oavsett tidigare erfarenhet. Den kräver mycket av de studerande, men om man har passion och intresse för området, så är det en utmärkt möjlighet. För mig som arbetsgivare är portfolios och det man skapat under utbildningen och privat det som gör skillnad vid rekrytering. Bara genomförd utbildning är inte nog; jag vill se passionen lysa igenom.
Utbildningen innehåller 1/4 dels praktik på en arbetsplats. Vilka fördelar ser du med att ta emot LIA-studenter?
Att ta emot LIA-studenter är ett sätt för oss att lära känna framtida kollegor i branschen och samtidigt utforska utvecklingsprojekt som vi kanske inte annars skulle hinna med.
Om vi blickar framåt! Hur ser du på framtiden och hur kommer branschen utvecklas?
Den svenska spelbranschen är stark, och jag förutser att den kommer att fortsätta växa. Inom min bransch, animationsproduktion (fiktion), är utmaningarna större och mer begränsade i Sverige på grund av finansieringsskäl. Men det finns möjligheter att samarbeta internationellt och på så sätt hålla branschen levande. Då och då lyckas vi finansiera våra egna projekt, och erfarenheterna från dessa samarbeten är ovärderliga.
Vad vill du säga till de studenter som överväger att söka till Teknisk 3D Artist inom spel?
Det är en fantastisk möjlighet att lära sig det praktiska för framtida arbete inte bara inom spelbranschen utan även inom animationsfilm och VFX. Utbildningen ger en bredd av kompetenser som kan läggas till befintliga erfarenheter och passioner. Om du har passion för branschen är detta rätt för dig!
Stort tack Petter för att du delade med dig av din resa till drömjobbet!
5 snabba med Petter
1. Vad drömde du om att bli när du var liten? Filmregissör
2. Vad gör du helst en ledig söndag? Flanerar på stan eller i skogen med min fru, äter och dricker gott på olika ställen vi passerar.
3. I lurarna på morgonen? En ljudbok – just nu HARRY POTTER AND THE HALF-BLOOD PRINCE.
4. Bästa lunchlådan? Hemmagjorda köttbullar, kantarellsås och rårörda lingon.
5. Minecraft eller SuperMario? Super Mario!