SPELUTVECKLING

Anthony om sin passion för Virtual Reality och framtiden inom branschen

Publicerat
21 oktober 2024
Copy LinkLinkedInXFacebook
Virtual Reality (VR) är en teknik som ständigt växer och utvecklas. Vi har pratat med Anthony, VR-utvecklare och Nackademin-alumn, som delar med sig av sin resa in i VR-världen, erfarenheter från utbildningen och tankar om framtiden inom branschen. Häng med när vi får en inblick i Anthonys spännande karriär och vad som väntar honom framöver.

Berätta lite om dig själv, Anthony!

 

Tjena, jag heter Anthony, är 32 år gammal och kommer från Linköping. Jag har alltid haft ett brett intresseområde som inkluderar styrketräning, allt som har med datorer att göra och självklart – resor. 

 

Vad gjorde du innan dina studier på Nackademin?

 

Innan jag började mina studier på Nackademin jobbade jag inom nattklubbs- och restaurangbranschen. Numera arbetar jag inom försäljning, vilket har gett mig en bra grund i att förstå kundens behov och att skapa förtroende.

 

När och hur började du intressera dig för Virtual Reality?

 

Mitt intresse för Virtual Reality väcktes faktiskt när jag såg filmen Inception. Konceptet att hoppa in i folks drömmar och skapa egna, alternativa verkligheter fascinerade mig. Det var där och då som tanken slog mig – tänk om vi en dag skulle kunna göra detta på riktigt, genom teknik?

 

Kombinationen av teoretisk kunskap och praktiska moment ger en snabb väg in i arbetslivet

 

Vad var det bästa med din utbildning på Nackademin?

 

Helt ärligt – allt! Det bästa med utbildningen var att man fick lära sig grunderna för att skapa en VR-app från scratch. Kombinationen av teoretisk kunskap och praktiska moment gjorde att jag snabbt kunde applicera det jag lärde mig.

 

Vilka fördelar ser du med att läsa en YH-utbildning?

 

Fördelarna med en YH-utbildning är många. Utbildningen är praktiskt inriktad, vilket ger en snabb väg in i arbetslivet. Dessutom innehåller den mycket praktik, vilket är guld värt när man sedan söker jobb. YH-utbildningar är kortare och anpassade efter vad arbetsmarknaden behöver, vilket definitivt ökar chanserna att hitta ett jobb efter examen.

 

Berätta om din LIA-praktik – vad fick du göra?

 

Jag gjorde min praktik på Performance Media Scandinavia Solution AB, där jag fick vara med och utveckla en VR-app för Nackademins tandsköterskeutbildning. Det var otroligt lärorikt och jag fick verkligen användning för allt jag lärt mig under utbildningen.

 

Tog fram en ny VR-teknik under sin LIA-praktik

 

Hur kom ni på idén till VR-appen för tandsköterskeutbildningen?

 

Idén till VR-projektet kom under min LIA (lärande i arbete) på Performance Media Scandinavia Solution AB. Tillsammans med företaget och i samarbete med Nackademins tandsköterskeutbildning tog vi fram en VR-app som kunde användas i utbildningssyfte. Teknikens fördelar är många, inte minst att det ger studenter möjlighet att öva i en simulerad miljö innan de ger sig ut i verkligheten.

 

VR-app för Nackademins tandsköterskeutbildning togs fram under Anthonys LIA-praktik

 

studenter ges möjlighet att öva i en simulerad miljö innan de ger sig ut i verkligheten.

 

Vad jobbar du med idag?

 

Idag jobbar jag som säljare, men vid sidan av har jag min stora hobby inom spelutveckling. Jag utvecklar Unity-spel och älskar att kombinera kreativitet med teknik för att skapa något unikt.

 

Vad är ditt nästa projekt?

 

Just nu utvecklar jag ett mobilspel som jag hoppas kunna släppa nästa år. Det är ett spännande projekt som verkligen har tagit upp en stor del av min fritid, men det är kul att få jobba med något jag brinner för.

 

VR-branschen kommer att fortsätta växa

 

Hur ser du på framtiden för VR-branschen?

 

Jag tror att VR-branschen bara kommer att fortsätta växa. Vi kommer att se en ökad integration av VR i allt från spel och utbildning till arbetslivet. Tekniken blir ständigt mer kraftfull och tillgänglig, vilket öppnar upp för mer realistiska och interaktiva upplevelser. I framtiden tror jag att vi kommer att se VR användas i ännu fler sektorer, som sociala plattformar och distansarbete, där interaktionen blir mer immersiv och effektiv.

 

Var det något som överraskade dig inom VR-branschen?

 

Det som överraskade mig mest var den snabba tekniska utvecklingen och hur många nya användningsområden som dyker upp. Jag hade aldrig förväntat mig att se VR integreras i så många olika sektorer, som utbildning, sjukvård och till och med industrin. Det krävs mycket innovation för att skapa realistiska och engagerande upplevelser, och det har varit både en utmaning och en glädje att få vara en del av det.

 

Vad vill du säga till de studenter som funderar på att söka till VR-utvecklare?

Jag skulle säga att VR-utveckling är en otroligt spännande och växande bransch med stora möjligheter. Om du är kreativ och gillar att lösa problem med teknik, är det definitivt en framtidsinriktad karriär. Var beredd på att ständigt lära dig nytt, eftersom tekniken utvecklas snabbt. Och att tänka innovativt är en stor fördel!

 

Med en passion för VR och en hunger efter innovation, är Anthony ett lysande exempel på vad man kan åstadkomma genom att kombinera teknik med kreativitet. Vi ser fram emot att följa hans resa vidare och önskar honom lycka till med framtida projekt!

Fem snabba med Anthony

 

  • Vad drömde du om att bli när du var liten? Arkeolog
  • Vad gör du helst en ledig söndag? Lyfta skrot och dataspel
  • I lurarna på morgonen? Emilie mosseri – Jacob and the Stone
  • Bästa lunchlådan? En brutalt god macka
  • Om AI skulle beskriva dig med 2 ord? Unik, kreativ
Fler artiklar
Så gick Jana från frisör till UX-designer
Intervjuer
Så gick Jana från frisör till UX-designer
Janas resa från frisör till UX-design har tagit henne genom flera länder …
Läs mer
Från undersköterska till arbetsledare på bara 1,5 år
Intervjuer
Från undersköterska till arbetsledare på bara 1,5 år
Läs mer
Så effektiviserade Thomas arbetet med Robotic Process Automation
Intervjuer
Så effektiviserade Thomas arbetet med Robotic Process Automation
Läs mer