HemFAQ: Allt du behöver veta inför studieperioden
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

Telefontid: mån-fre, kl. 9-12

08-466 60 00 (menyval 3 i växeln)

antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

Telefontid: mån-fre, kl. 11.30-12.30

08-466 60 00 (menyval 1 i växeln)

expeditionen@nackademin.se

Den fysiska expeditionen kommer att, p.g.a. rådande omständigheter, hålla stängt tills vidare. Ni når oss via telefon och mail.

FAQ: Allt du behöver veta inför studieperioden

Här kommer svar på de vanligaste frågorna som studenter brukar ha inför studiestarten på Nackademin!

1. Frågor om upprop

Välkomst- och uppstartsbrev från din utbildningsledare

I början på juli (efter att antagningsbeskeden skickas ut) kommer du få en länk via yh-antagning.se till ett välkomstbrev från din utbildningsledare. Det innehåller information om din utbildning samt om upprop och första introduktionen.

Under vecka 31 kommer du få en länk via yh-antagning.se till ett uppstartsbrev från din utbildningsledare. Det innehåller information om ditt kommande schema, fotografering och annan viktig information du kan tänkas behöva veta specifikt om din utbildning.

När är uppropet 2021?

Det digitala uppropet sker under vecka 33, tisdag 17/8 till fredag 20/8.

Vem kallas till uppropet?

Du som är antagen eller reserv nr 1-30 kallas till ett digitalt upprop vecka 33, tisdag 17/8 till fredag 20/8.
Vi rekommenderar starkt dig som är reserv 1-30 att delta på det digitala uppropet då chansen är stor att du kommer in på utbildningen.

Det är viktigt att du deltar på det digitala uppropet i augusti för att slutgiltigt bekräfta din plats. Uppropet är alltså obligatoriskt och det är viktigt att du ser till att komma i tid så att inte någon annan får din plats.

Länken till det digitala uppropet kommer skickas ut vecka 32 som ett meddelande via yh-antagning.se. I samband med länken till uppropet kommer du få instruktioner på hur du ansluter till uppropet.

Uppropsschema

Publiceras när antagningsbeskeden skickas ut 1 juli.

Kan du inte närvara på uppropet?

Har du en funktionsnedsättning som inte gör det möjligt att delta på ett digitalt upprop eller har du något annat skäl till varför du inte kan närvara? Då kan du ansöka om att få dispens och skicka ett intyg till oss. Fyll i denna blankett, Dispens Nackademin HT 2021, och maila den till antagningen@nackademin.se.

Första introduktion med din utbildningsledare

Efter uppropet kommer du att träffa din utbildningsledare för en första introduktion. Denna kommer att ske på plats på Nackademin, med undantag för distansutbildningar och satellitutbildningar. Mer information om vad som gäller för din utbildning finns i välkomstbrevet från din utbildningsledare.

2. Frågor om studiestart

När börjar skolan och hur kommer jag åt mitt schema?

21-klasserna
Upprop tisdag-fredag, v.33.
Lektionsstart v.34

20-klasserna
Lektionsstart v.34

För de som börjar en utbildning hösten -21 så är uppropet under vecka 33, dvs innan själva studieperioden börjar.

I uppstartsbrevet som du får från Nackademin efter att du har tackat ja till en utbildning, finns en länk till ditt schema, samt beteckningen för din klass. Där finns också instruktioner för hur du söker efter ett schema. Observera att ändringar i schemat kan (och kommer!) att förekomma, så boka inga semesterplaner utifrån ditt undervisningsschema!

När behöver jag beställa kurslitteratur?

När du blir antagen till en utbildning får du ett välkomstbrev från din utbildningsledare med viktig information inför studieperioden, bland annat om kurslitteratur. Den information som inte står med i välkomstbrevet kommer du att få i samband med uppstarten i augusti.

Måste jag ha en bärbar dator?

Om det krävs en bärbar dator på din utbildning står den informationen i välkomstbrevet från din utbildningsledare. Där står det också om det krävs en särskild prestanda eller liknande. Om det inte krävs en bärbar dator på din utbildning kan du använda vilken bärbar dator du vill (om du har tänkt använda en sådan). I annat fall finns det datorsalar hos oss!

Vad kan jag få hjälp med i studentexpeditionen?

Vänd dig till studentexpeditionen i Solna via e-post eller telefon om du behöver hjälp med:

  • Intyg
  • Betygsutdrag
  • CSN
  • Adressändring och andra personuppgifter
  • Andra allmänna frågor och funderingar

Kontaktuppgifter till expeditionen:
08-466 60 00
expeditionen@nackademin.se

Se expeditionens besökstider här.

3. Frågor om CSN

Hur gör jag för att ansöka om studiemedel från CSN?

  • Ansök på csn.se
  • Ange studieperioder och poäng (se nedan)
  • CSN kommer be dig lämna studieförsäkran. Detta görs elektroniskt med ett knapptryck under ”mina sidor” på csn.se.

Tips på länkar kopplat till CSN: Hur ansöker man om studiemedel?

Studieperioder

20-klasser
2-åriga utbildningar:
Studieperiod 1: 2021-08-23 – 2022-05-27 (200 YH-poäng)

21-klasser
2-åriga utbildningar
Studieperiod 1: 2021-08-23 – 2022-05-27 (200 YH-poäng)

OBS! Det finns utbildningar som har avvikande studieperioder.

När kan jag ansöka om CSN?

Du kan ansöka om studiemedel när du har fått plats på en utbildning, men du kommer inte att få någon utbetalning förrän du lämnat studieförsäkran, och vi rapporterat att du påbörjat din studieperiod. Rapporteringen sker först när du har påbörjat utbildningen, dvs efter att du har närvarat vid uppropet.

Jag hängde inte riktigt med på det där med studieförsäkran. Vad menas med det?

Studieförsäkran innebär att du lovar och intygar för CSN att du studerar. Detta görs vanligtvis under ”mina sidor” på csn.se. Då behövs oftast inga skriftliga intyg, signaturer eller stämplar. Du trycker helt enkelt bara på en knapp. I särskilda fall kan CSN be dig lämna studieförsäkran på ett annat sätt, exempelvis genom att fylla i en blankett. Då kommer CSN ge dig instruktioner kring hur du ska göra.

Hur många poäng är det per studieperiod?

Varje vecka är värd 5 YH-poäng. Det vanligaste är att en studieperiod är 40 veckor lång och därmed värd 200 YH-poäng, Det kan vara så att utbildningen just du har sökt har andra studieperioder med annan längd och annat antal YH-poäng. Om du är osäker på vilka datum och poäng som gäller kan du fråga din utbildningsledare.

Är första dagen på studieperioden samma som första undervisningsdagen?

Nej. Studieperioderna är de officiella datumen för utbildningen, och det är de som gäller hos CSN och för annan dokumentation tillhörande utbildningen. Ditt schema, inklusive första och sista undervisningsdag, tentamen mm kommer skilja sig en aning från de officiella studieperioderna.

4. Frågor om skolan

Lär dig att hitta rätt på Nackademin

  • Adressen till Nackademin i Solna är Tomtebodavägen 3A, 171 65 Solna
  • Byggnaden är indelad i tre delar: A, B och C. Huvudentrén tillhör B-delen, till vänster om huvudentrén finns A-delen och på den högra sidan finns C-delen.
  • Salarna och klassrummen benämns enligt följande: A104, där bokstaven A beskriver att salen ligger i A-delen och siffran 1 visar att det är på plan 1. På varje plan är sedan alla salar märkta med en skylt.
  • På våning 0 hittar du lunchrestaurangen Hjulet, ett café, matsalar och bra studieplatser.
  • Runt om i huset på plan 2 och 3 finns olika grupp- och projektrum som är fria att använda för dig som studerar på Nackademin. De går inte att boka i förväg.
  • I korridor A4 hittar du expeditionen och pedagogiskt stöd

Vilka tider är skolan öppen?

Som studerande kommer du in i skolan mellan klockan 07.30 och 18.00 genom att använda din ID-tagg.

Under rådande pandemi så kan öppettiderna vara annorlunda, kontakta din utbildningsledare för den senaste informationen.

Access till skolan och utskrifter

Vid uppstarten får du en personlig ID-tagg från din utbildningsledare. Det är med den som du kommer in i skolan, kan skriva ut och kopiera med våra skrivare.

Expeditionen

Frågor om CSN, eller allmänna studieärenden.
08-466 60 00 (vardagar kl. 11.30-12.30, menyval 3 i växeln)
expeditionen@nackademin.se

Den fysiska expeditionen kommer att, p.g.a. rådande omständigheter, hålla stängt tills vidare. Ni når oss via telefon och mail.