UX står för User Experience och handlar om interaktionen mellan en användare och en produkt eller tjänst. Det kan gälla digitala appar för mobiltelefoner och webbtjänster, men även fysiska produkter. En UX–Designers roll är att förstå sig på användaren genom olika väletablerade metoder, där slutmålet är att tillsammans med utvecklare kunna skapa användarvänliga produkter. Är du socialt lagd, intresserad av psykologi, nyfiken på människor och deras beteende så kan UX-designer utbildningen vara något för dig!
Läs merVisa mindre
Programmet
En fjärdedels LIA-praktik ( lärande i arbete )
Utbildare kommer direkt från branschen
Näringslivet är med och formar innehållet
9 av 10 får jobb efter examen
Läs merVisa mindre
LIA-praktik
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats, så kallad LIA-praktik. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.
Läs merVisa mindre
Karriärvägar
Det finns en stark efterfrågan på användbarhetsspecialister som har kunskap om användarcentrerad design med hänsyn till olika webbplattformar och skärmstorlekar. Som UX Designer har du möjligheten att jobba inom en mängd branscher, allt från produktbolag, banker, byråer, IT företag mm. Efter utbildningen UX-designer ska du självständigt och i grupp kunna jobba i agila projekt, för att kunna designa och skapa produkter med en hög användarvänlighet.
Här är några av de yrkesroller som du kan jobba med efter den här utbildningen:
UX-designer
Användbarhetsdesigner
Läs merVisa mindre
Studera på plats
Att läsa ett YH-program på plats i Solna innebär att du behöver lägga cirka 40 timmar i veckan på dina studier. Utbildningen är på heltid och du förväntas delta aktivt i projekt– och grupparbeten, föreläsningar och seminarier för att förbereda dina kunskaper för yrkesrollen
Läs merVisa mindre
Kursutbud
Introduktion till UX-produktion
YH-poäng: 15
Kursen ger en introduktion till området UX (User Experience) som begrepp och som yrke/disciplin, och en överblick av dess centrala metoder och arbetsmetodik. Du ska få en grundläggande förståelse för vad yrkesrollen som UX-designer innebär, samt vilka andra yrkesroller som helt eller delvis täcks in inom UX.
Målet med kursen är att du ska förstå vilka ansvarsområden som ingår i UX-designerns yrkesroll, hur denna roll ser ut i praktiken inom olika organisationer, samt vilka vanliga metoder och arbetssätt som används inom rollen.
UX process 1 Behovsanalys och research
YH-poäng: 35
Syftet med kursen är att du ska lära dig metoder och praktiska övningar gällande kartläggning av målgrupper och deras behov, för att på så vis förstå om en organisation eller tjänst uppfyller dessa.
Målet med kursen är att du ska kunna förstå hur man samlar in behov från målgrupper, både genom kvalitativa och kvantitativa metoder, för att ställa dessa i relation till organisationens mål.
Interaktionsdesign och prototyper
YH-poäng: 35
Syftet med kursen är att du ska förstå hur interaktionsdesign används, för att forma digitala tjänster med god användarupplevelse, samt hur prototyper kan användas för att testa en hypotes eller validera behovet hos en användargrupp.
Målet med kursen är att du ska få praktiska färdigheter i metoder och digitala verktyg som används vid utveckling av gränssnitt.
Utvärdering av användbarhet
YH-poäng: 20
Syftet med kursen är att du ska få kunskap och färdighet i olika metoder för utvärdering av användbarhet med fokus på användarbaserade metoder.
Målet med kursen är att du kan genomföra alla steg i en utvärdering av användbarhet: planering, metodval, prioriteringar, ansvarsfördelning, hantering av data samt agerande beroende på olika utfall och resultat.
Kvantitativa metoder
YH-poäng: 15
Syftet med kursen är att introducera metoder och ge praktisk träning inom områdena kvantitativ analys, mätning, testning och uppföljning.
Målet med kursen är att du ska kunna sätta upp mätbara mål samt att följa upp och validera dem. Du ska ha förståelse för vilka metoder som är lämpliga, för att validera olika hypoteser. Du ska även kunna använda verktyg för att analysera data, göra A/B-tester samt strukturera och visualisera insamlade insikter.
Användarcentrerad design
YH-poäng: 30
Syftet med kursen är att du ska få kunskap om olika arbetssätt, metoder och verktyg som finns för att stödja en användarcentrerad designprocess, och hur dessa kan kombineras och struktureras för bästa effekt. Användar- (eller människo-) centrerad design används ofta synonymt med begrepp såsom Design Thinking.
Målet med kursen är att du självständigt skall kunna planera och utföra UX-projekt enligt en användarcentrerad designprocess.
Workshopfacilitering
YH-poäng: 10
Syftet med kursen är att du ska få kunskap och färdigheter i att planera och facilitera workshops så att de möter uppsatta mål.
Målet med kursen är att du på ett tryggt sätt ska behärska hur man planerar och faciliterar en workshop för att uppnå målet.
LIA 1
Syftet med kursen är att du ska få möjlighet att applicera de metoder och processer som de lärt sig från tidigare kurser på programmet på sin LIA.
Målet med kursen är att du kan redogöra för metodik och processer för utvecklingsprojekt som används inom den aktuella verksamheten/organisationen för LIA-praktiken.
Etik inom design
YH-poäng: 15
Syftet med kursen är att du ska få förståelse, vokabulär och förmåga att beskriva hur design påverkar människor och miljö.
Målet med kursen är att du ska bli mer medveten om risker och konsekvenser av arbete med design, och få insikter i hur hen kan motverka risker och hantera konsekvenser.
Programmering
YH-poäng: 20
Syftet med kursen är att du ska få en övergripande förståelse för de centrala märkspråken (HTML och CSS) för att skapa möjlighet till ett bättre samarbete med utvecklare, ge förståelse för hur man kvalitetssäkrar design mot kod och jobbar med återanvändningsbara komponenter.
Målet med kursen är att du ska få förståelse för programmering som ska främja samarbetet med utvecklare och skapa lösningar och design som är genomförbar att utveckla i kod.
Tillgänglighet
YH-poäng: 15
Syftet med kursen är att du ska få en inblick i området tillgänglighet inom design. Du ska få en förståelse för hur en tillgänglig design är nödvändig för vissa, men bra för alla. Detta betyder att du kommer få en insikt i olika användares förutsättningar och sätt att interagera med gränssnitt, produkter och tjänster.
Målet med kursen är att du ska kunna designa tillgängliga och inkluderande produkter som blir användbara för så många som möjligt, oavsett funktionsförmåga.
Informationsarkitektur och Innehållsstrategi
YH-poäng: 15
Syftet med kursen är att du ska få kunskap och färdigheter för att skapa en användarvänlig struktur och ett varumärkesanpassat textinnehåll i sina designlösningar.
Målet med kursen är att du ska kunna strukturera, organisera och prioritera innehåll. Du ska även kunna ta fram och visualisera en tänkt informationsarkitektur i sina designlösningar samt kunna applicera ett varumärkes tone of voice i digital skriftlig kommunikation.
UI – Design
YH-poäng: 25
Syftet med kursen är att ge de studerande förståelse för hur visuell design används för att skapa estetiskt tilltalande, användbara och tillgängliga grafiska gränssnitt. Samt grundläggande principer för hur man med visuella komponenter bäst skapar en god användarupplevelse.
Målet med kursen är att de studerande ska kunna tillämpa principer för visuell design och interaktionsdesign för att kunna skapa gränssnitt som är både estetiskt tilltalande och användbart.
UX och agila metoder
YH-poäng: 20
Syftet med kursen är att du ska utveckla dina färdigheter i agila arbetssätt och att du ska få kunskapen för att kunna organisera utveckling utifrån agil metodik ur ett UX perspektiv.
Målet med kursen är att kunna planera och organisera agilt arbete samt ha praktisk och självständig förståelse för agila processer samt förstå hur det passar ihop med att jobba med UX i den kontexten. Du ska ha kunskap om agila metoder, roller, planering, utförande och även känna till och använda arbetssätten Scrum, Lean Software Development, Kanban och känna till olika UX agila metoder såsom Lean UX.
LIA 2
YH-poäng: 55
Syftet med kursen är att du ska få fördjupade kunskaper och färdigheter i att kunna utföra kvalificerat UX arbete inom ramen för självständigt arbete och uppdrag. LIA 2 bygger vidare på de skolförlagda kursmoment och de kunskaper som erhållits under LIA 1. Efter LIA 2 skall du ha fått de kunskaper som krävs för att kunna axla yrkesrollen som UX-designer.
Målet med kursen är att du ska kunna applicera utbildningens UX-metodik i de faktiska projekten, kunna ta fram målstyrning och effektkartläggning, kunna använda researchmetoder kring kundinsikter, hantera personas och kundresor, skapa gränssnittsdesign på grundlig nivå, arbeta i enlighet med agil projektmetodik samt visa på förmågan att praktiskt gå från insikter till faktisk design.
Examensarbete
YH-poäng: 20
Syftet med kursen är att du ska kunna genomföra ett projekt med sådan inriktning att de färdigheter och kunskaper som förvärvats under studietiden examineras. Kursen ska ge dig djupare kunskap och färdighet inom UX-området. Du ska i samarbete med ett LIA-företag genomföra ett UX-projekt som ska inkludera samtliga moment från inledande kunddialog till genomförande och dokumentation.
Mål med kursen att du ska ha genomfört ett projekt som omfattar alla centrala delar från utbildningen. Projektet bör vara genomfört i samarbete med ett LIA-företag.
Visa merVisa mindre
Utbildningsledare
Mikael Boman
Kontakta mig
om du har specifika frågor om kursinnehållet.
Studera på Nackademin
Gör dig redo för din framtida karriär! På Nackademin går du en utbildning som din nya bransch efterfrågar och som näringslivet är med och formar. Dina utbildare kommer direkt från branschen och all undervisning är baserad på sådant vi vet kommer att vara till nytta för din framtida yrkesroll. Faktum är att utbildningen är så pricksäker att 9 av 10 får jobb efter examen. Idag erbjuder Nackademin över 60 pricksäkra utbildningar inom samhällsbyggnad, elteknik, energi, IT, spelutveckling, kommunikation, design och vård.
Läs merVisa mindre
Startdatum & plats
Augusti 2024
Stockholm, Solna
Omfattning
2 år
YH-poäng: 400
Ansökningsperiod
12 januari – 2 maj
Sista kompletteringsdag: 10 juni
Antagningskrav
Grundläggande behörighet och svenska B/2 eller svenska som andraspråk 2, engelska B/6, matematik B/2, programmering A/1
Läs mer
Antagningskrav
Det finns två olika typer av behörighet du måste uppfylla för att ha möjlighet att bli antagen på en utbildning: Grundläggande behörighet och särskild behörighet.
Grundläggande behörighet:
Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning med minst 2250 poäng samt godkända betyg i Engelska 5, Matematik 1 och Svenska 1.
Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1.
Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen. Läs mer under Reell kompetens.Alla våra utbildningar bedrivs på svenska. För att du ska kunna genomföra utbildningen krävs det väldigt goda kunskaper i det svenska språket både skriftligt och muntligt.Här kan du läsa mer om grundläggande behörighet.
Särskild behörighet:
Svenska B/2 eller Svenska som andraspråk 2
Engelska B/6
Matematik 2/B (Du behöver ha godkända betyg i antingen matematik 2a, 2b eller 2c. Motsvarar även matematik B)
Utbildningen är kostnadsfri och kvalificerar för CSN-studiemedel. Observera att kostnader för kurslitteratur tillkommer.
Läs mer
CSN & Finansiering
Du kan ansöka om studiemedel när du har fått plats på en utbildning, men du kommer inte att få någon utbetalning förrän du lämnat studieförsäkran samt att vi har rapporterat att du påbörjat dina studier. CSN-rapporteringen görs första dagen på studieperioden. Du kan enbart ansöka om CSN för första studieperioden till att börja med.
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om din framtida yrkesroll och studier på Nackademin
Får jag jobb efter min examen från Nackademin?
Din utbildning på Nackademin är så pricksäker att över 90% av studenterna får jobb efter examen.
Praktik är en viktig komponent i våra yh-program där du spenderar en fjärdedel av sin studietid ute på ett företag. Detta har varit en vinnande kombination för både studenter och arbetsgivare – studenter får med stor säkerhet jobb och företagen har möjlighet att anställa medarbetare med rätt och aktuell kompetens direkt från näringslivet.
Hur mycket tid behöver jag lägga på mina studier?
Alla våra YH-program på distans är på heltid 100% och du behöver lägga cirka 40 timmar i veckan på dina studier. Projektarbeten, diskussioner, seminarier och föreläsningar sker i realtid som du behöver delta aktivt i. Du kommer ha schemalagd undervisning med flera utbildare som kommer direkt från branschen. Projektarbeten sker i din basgrupp under vanlig arbetstid, dvs måndag-fredag någon gång mellan 8.00-17.00.
Vad erbjuder ni för alternativ om jag saknar behörighet?
Din gymnasietid ska inte behöva definiera resten av ditt liv. Om du saknar behörighet finns det andra möjligheter att bli antagen på: behörighetsprov, preparandkurs, 20%-regeln eller reell kompetens.
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats, så kallad LIA-praktik. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.