24-åriga Ludvik Kristoffersen har en tydlig vision för sin utbildning. Som onlinestudent inom Nätverks och IT-säkerhetstekniker kombinerar han både flexibilitet och självdisciplin för att nå sina mål.
Detta val har gett honom möjlighet att fokusera på sina intressen inom IT utan att vara bunden till ett traditionellt arrangemang på ett campus.
Ludviks beslut att studera nätverks- och IT-säkerhet var genomtänkt. Han ville ha en solid grund i IT-ämnet och tyckte att programmet på Noroff var idealiskt för att bygga denna grund.
– Nätverk och IT-säkerhet passade mig perfekt då jag ville börja studera IT. Programmets innehåll passar personer som inte har så mycket förkunskaper inom IT, och som elev lär man sig verkligen grundläggande saker steg för steg, förklarar han.
”Jag upplever att onlineutbildningarna lär dig vad som behövs för att du ska kunna komma ut i arbetslivet efter att du är klar.”
En av höjdpunkterna i Ludviks studier är hans intresse för etisk hacking. Genom ämnet utforskar han IT-världens säkerhetsaspekter och lär sig hur man identifierar och utnyttjar sårbarheter för att stärka systemens säkerhet.
– Etisk hacking kan låta konstigt, ’hacka är olagligt, eller hur?’, men som etisk hackare får man det här tillståndet, förklarar han.
Trots eventuella missförstånd som kan göras kring termen Etisk hackning lär sig Ludvik vikten av att använda hackingfärdigheter för att stärka systemens säkerhet, inte för att orsaka skada. Han betonar vikten av att vara på rätt sida om lagen när man utforskar sådana tekniker.
– Jag upplever att onlineutbildningen på Noroff lär dig vad som behövs för att du ska komma ut i arbetslivet efter att du är klar, säger han.
När det kommer till framtidsutsikter är Ludviks optimistisk om de möjligheter som ligger framför honom. Han tänker sig en karriär inom IT-branschen, med målet att arbeta som etisk hackare.
En viktig del av Ludviks framgång som onlinestudent är hans förmåga att balansera självdisciplin och flexibilitet. Trots utmaningarna med onlinestudier har han hittat sin egen rutin som gör att han kan behålla fokus och framsteg i sina studier.
– Jag valde onlinestudier för att jag ville fokusera fullt ut på skolan, säger han.
– Det låter kanske konstigt eftersom du inte har en lärare eller ”plan” som talar om för dig när du ska göra si eller så, men för mig är det enkelt att jobba självständigt, du gör din egen plan och du pluggar på din egen tid.
Ludviks vardag är strukturerad och ungefär som en traditionell skoldag.
– Jag börjar personligen mina dagar runt klockan 9 och jobbar tills jag slutar lektionen för den dagen.
Denna rutin hjälper honom att behålla fokus och fart, vilket är avgörande för framgång. En av de största utmaningarna med onlinestudier är att hantera distraktioner. Ludvik har hittat sina egna metoder för att hålla fokus.
– Att sätta mobilen i ett annat rum kan fungera, men man kan också gå till det lite mer extrema och radera saker på mobilen som lätt kan distrahera, tipsar han.
När det kommer till kontakt med elever och lärare använder Kristoffersen moderna tekniska verktyg. För onlinestudenten fungerar det bra att digitala plattformar ersätter fysisk närvaro och ändå upprätthåller en stark inlärningsmiljö.
– Vi använder personligen Microsoft Teams, det fungerar alldeles utmärkt att hålla kontakten med elever och lärare, säger han.
Kristoffersen är också mycket nöjd med det stöd och uppföljning han får av sina ämneslärare.
– Lärarna håller alltid kontakt med oss och frågar regelbundet hur alla mår, säger han.