Sveriges satsningar på transportinfrastruktur ökar kraftigt, vilket skapar en stor efterfrågan på järnvägsingenjörer. För att möta detta behov startar Nackademin en ny distansutbildning inom järnväg med bas i Gävle och start augusti 2025. Utbildningen sker i samarbete med företag i norra Sverige och syftar till att förse branschen med fler kompetenta ingenjörer som kan bidra till utveckling, modernisering och underhåll av järnvägen.
”Vi ser en tydlig efterfrågan på utbildade järnvägsingenjörer. Vår nya distansutbildning med bas i Gävle är ett viktigt steg för att lösa branschens kompetensutmaningar. Genom nära samarbete med näringslivet ger vi studenter rätt kompetens och gör dem redo för arbetsmarknaden” – säger Ulrika Hargö, utbildningschef på Nackademin.
Stor efterfrågan på järnvägskompetens
Transportinfrastrukturen i Sverige genomgår en stor och långsiktig satsning. Enligt Trafikverkets plan* för 2022–2033 investeras 799 miljarder kronor, där järnvägen är en central del. I tillägg väntas behovet av järnvägsspecifik kompetens öka med 20 procent, enligt en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut.**
Den snabba utvecklingen i norra Sverige skapar stor kompetensbrist inom järnvägssektorn. Vera Westerlund, strateg inom näringsliv och samhälle vid Region Norrbotten, pratar om det framtida behovet:
”Det råder stor kompetensbrist inom yrket, särskilt inom projektering. Med den omfattande utbyggnaden i norr, inklusive Norrbotniabanan, är det framtida behovet enormt. Statliga beslut påverkar utvecklingen, och Norrbotten, med sin åldrande och glesa befolkning, står inför stora kompetensutmaningar. ” – Vera Westerlund, strateg inom näringsliv och samhälle, Region Norrbotten.
I norra Sverige pågår flera stora järnvägsprojekt, bland annat upprustningen av Malmbanan – en nyckelrutt för svensk varuexport – samt byggandet av den 27 mil långa Norrbotniabanan, som beräknas stå färdig 2032 till en kostnad av 40 miljarder kronor***. Dessa investeringar ökar behovet av experter inom projektering, planering och underhåll av järnvägsinfrastruktur. Enligt Almegas rapport**** från 2023 kommer de gröna industrisatsningarna i norr att skapa 10 000 nya jobb inom tjänstesektorn, inklusive ingenjörer och teknikkonsulter.
Björn Svanberg, regionchef för järnväg på SWECO, lyfter fram det stora behovet av järnvägsingenjörer :
”Behovet av järnvägsingenjörer är stort, särskilt med satsningar som Norrbotniabanan och Malmbanan. Alla typer av järnvägskompetens kommer att behövas för att möta efterfrågan. Dessutom väntas både NATO och den gröna omställningen ha en stor påverkan på branschen. – Björn Svanberg, regionchef järnväg, SWECO (Gävle–Kiruna).
Ny distansutbildning möter framtidens utmaningar
För att möta denna växande efterfrågan etablerar Nackademin nu sin nya järnvägsingenjörsutbildning i Gävle. Utbildningen ska ge studenter den tekniska och praktiska kompetens som krävs för att bidra till utvecklingen av Sveriges järnvägsnät och stärka arbetskraftsförsörjningen inom sektorn.
“ Vi är väldigt glada över att kunna starta en ny distansutbildning som hjälper till att täcka kompetensbristen inom infrastruktur och järnväg, särskilt i norra Sverige. Vi hoppas på många sökande till denna högst aktuella utbildning, avslutar Ulrika Hargö, utbildningschef på Nackademin.
Kort om utbildningen Järnvägsingenjör på distans
Den nya järnvägsingenjörsutbildningen från Nackademin är en tvåårig utbildning som kombinerar teori och praktik, där en fjärdedel av utbildningen består av LIA (lärande i arbete). Utbildningen ges på distans, med fysiska träffar i Gävle, och är CSN-berättigad. Den ger de kunskaper och färdigheter som krävs för att arbeta inom järnvägsbranschen.
Utbildningen startar augusti 2025.
Läs mer om utbildningen JÄRNVÄGSINGENJÖR på distans och ansök här, klicka här:
Läs mer om andra utbildningar inom infrastruktur på Nackademin här:
Underhållsingenjör infrastruktur NYHET!
Byggnadsingenjör infrastruktur
Källa:
*https://bransch.trafikverket.se/contentassets/3ee0d3b16cfa41c0be2323951ec26793/bilaga1-nationell-plan-for-transportinfrastrukturen-2022-2033.pdf
**https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1882155/FULLTEXT01.pdf
***https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-som-stracker-sig-over-flera-lan/norrbotniabanan/#:~:text=Kostnad,kronor%20(2021%20%C3%A5rs%20prisniv%C3%A5)
****https://www.almega.se/2023/10/ny-rapport-utan-tjansteforetag-ingen-gron-omstallning-i-norra-norrland/