PRESSMEDDELANDE

Gävle blir nav för järnvägsutbildning i norr – Nackademin växlar upp

Publicerat
13 oktober 2025
Copy LinkLinkedInXFacebook

Efter stort intresse från både bransch och studerande fortsätter Nackademin sin satsning på järnvägsingenjörsutbildningen i Gävle. Nästa utbildningsstart sker i augusti 2026, och redan nu kan intresserade göra en intresseanmälan inför ansökningsperioden som öppnar i januari 2026. Samtidigt uppmanas företag i norra Sverige att ta emot LIA-praktikanter för att tillsammans möta det växande kompetensbehovet inom järnvägssektorn.

Strategiskt viktig utbildning för framtidens infrastruktur

Nackademins distansutbildning till järnvägsingenjör har nu sin första årskull igång. Utbildningen har etablerats i Gävle för att möta den snabbt växande efterfrågan på järnvägskompetens i norra Sverige. De stora infrastruktursatsningarna i regionen skapar ett akut rekryteringsbehov.

– Det här är en strategiskt viktig utbildning för att möta Sveriges framtida behov inom järnvägsinfrastruktur. Genom att erbjuda en distansutbildning med Gävle som bas gör vi det möjligt för fler att utbilda sig och samtidigt bo kvar i regionen. Vi ser ett stort intresse från både branschen och studerande inför nästa utbildningsstart, säger Astrid Westfeldt Corneman, VD på Nackademin.

Stora infrastruktursatsningar driver behovet i norr

Sverige står inför historiskt stora satsningar på transportinfrastruktur. Enligt Trafikverkets nationella plan 2022–2033 investeras 799 miljarder kronor, där järnvägen är en central del. I norra Sverige pågår omfattande projekt som Norrbotniabanan och upprustningen av Malmbanan, som är avgörande både för den gröna omställningen och svensk export. (Källa: Trafikverket – Nationell plan 2022–2033)

Behovet av järnvägsingenjörer är stort i hela landet, men särskilt akut i norra Sverige, där rekryteringsbasen är begränsad. Enligt en kompetenskartläggning från ESF/KKIG (2024) behövs omkring 45 000–50 000 nya medarbetare i norra Sverige mellan 2024 och 2026. Behovet omfattar både offentlig sektor och näringsliv, och är starkt kopplat till regionens industriella expansion och tekniska yrkesområden. (Källor: ESF/KKIG 2024, SVT, Tillväxtverket)

– Behovet av järnvägsingenjörer är stort, särskilt i norra Sverige där stora infrastruktursatsningar som Norrbotniabanan och upprustningen av Malmbanan pågår. För att klara både utbyggnad och underhåll av järnvägsnätet krävs en bredd av kompetenser, från projektering och byggnation till drift och underhåll. Vi ser ett ökande behov av välutbildade ingenjörer som kan bidra till att utveckla en hållbar och pålitlig järnväg för framtiden, säger Lena Eriksson, gruppchef SWECO (Gävle–Luleå).

Distansutbildning med Gävle som bas

Den tvååriga utbildningen ges på distans med fysiska träffar i Gävle, vilket gör det möjligt för personer i hela norra och mellersta Sverige att studera utan att behöva flytta. Utbildningen är CSN-berättigad och innehåller cirka 25 % LIA (lärande i arbete), vilket ger företagen möjlighet att tidigt knyta kontakt med framtida medarbetare.

Vi välkomnar fler företag i regionen att ta emot praktikanter inför nästa utbildningsstart. LIA-perioderna är en viktig del för både studenter och arbetsgivare, och en konkret väg till anställning, säger Astrid Westfeldt Corneman VD Nackademin

Fakta om utbildningen

– Utbildning: Järnvägsingenjör ( YH )

– Studieort: Distans med träffar i Gävle

– Längd: 2 år ( 400 YH-poäng)

– Nästa start: Augusti 2026

– Ansökan öppnar: Januari 2026

– LIA-praktik: ca 25% av utbildningen

– Mer info: https://nackademin.se/utbildni…