SPELUTVECKLING

Bakom kulisserna hos en Animation Director

Publicerat
06 maj 2024
Copy LinkLinkedInXFacebook

Henrik Håkansson, Animation Director på Machine Games

Vi möter Henrik Håkansson, en erfaren Animation Director och medlem i ledningsgruppen för utbildningen Spelanimatör vid Nackademin. Med en passion för digital kreativitet och ett gediget intresse för spelutveckling, delar Henrik med sig av sina tankar och erfarenheter från yrkesrollen och branschen.

Hej Henrik! Berätta lite om dig själv? 

 

–  Jag heter Henrik, 52 år gammal. Utöver mitt engagemang inom spelanimation är intresserad av film, träning, keramik och att baka kakor. Livet handlar om att utforska och skapa.

 

Vad gjorde du innan din nuvarande yrkesroll? 

 

–  Innan jag klev in i spelbranschen, tillbringade jag mycket tid med att resa runt om i världen. Jag har haft en rad olika jobb, från att vara bilbud till att arbeta i produktionen på ett bageri och köra truck på ett lager. Resorna och de olika jobben har format mig på många sätt.

 

Idag arbetar du som Animation Director på Machine games. Hur ser en vanlig dag ut på jobbet för dig? 

 

–  Min dag kan variera enormt beroende på fasen av produktionen och de uppgifter som krävs. Vissa dagar innebär intensiva mocap-inspelningar där vi skapar magi på plats, medan andra dagar spenderas framför datorn, finslipande detaljer i animationer. En typisk dag kan också fyllas med möten och kreativa diskussioner.

 

När en scen kommer till liv

 

Hur ser en mocap-inspelningsdag ut? 

 

–  En Mocap Shoot, eller ”match dag” som vi kallar det, börjar ofta med att jag kommer in vid åtta på morgonen. Vid den tiden brukar vi be skådespelarna/stuntpersonerna att dyka upp också. Vi hjälps åt med rekvisita och regi. Det är kul med inspelningar, häftig känsla vara med när scener kommer till liv för första gången. Vi bollar ofta idéer med skådespelare och stuntpersoner. Eftersom vi har mycket mocap i våra spel är det otroligt viktigt att vi får ut bra data från våra inspelningar. Därav liknelsen ”match dag”.

 

 Vad är det bästa med ditt jobb?

 

–  Det bästa med mitt jobb är variationen. Varje dag är en ny möjlighet att utforska och skapa något unikt.

 

När och hur började du intressera dig för spelanimation? 

 

–  Mitt intresse för spelanimation väcktes efter många timmar i spelhallar som ung. Sen när jag började experimentera med program som 3Dmax för att skapa olika objekt i 3D-miljöer blev fascinationen för digital design ännu starkare. Efter att ha läst New Media Design på Hyper Island med min LIA-praktik på Korkeken, landade jag mitt första jobb som 3D generalist. Sedan dess har jag bara jobbat med digital 3D-animation, främst för data och tv-spel. Mitt intresse för spelutveckling blev till en karriär och har sedan dess varit mitt fokus.

 

Du sitter med i ledningsgruppen för utbildningen Spelanimatör, varför gör du det?

 

–  Att vara en del av ledningsgruppen ger mig möjlighet att bidra till branschen och dela med mig av min erfarenhet och expertis till nästa generation av spelanimatörer.

 

Programmet ger en nära koppling till branschen

 

Vilka fördelar ser du med att läsa ett YH-program?

 

–  YH-programmet ger en nära koppling till branschen och förbereder studenterna för det snabbrörliga landskapet inom spelutveckling.

 

Vilka fördelar ser du med att ta emot LIA-studenter?

 

–  Studenterna får möjlighet att känna på hur det är att jobba i branschen på riktigt och vi får möjlighet att hitta nya talanger för våra team. Win-win!

 

Hur ser du på framtiden, hur kommer spelbranschen utvecklas?

 

–  Jag tror att spelbranschen kommer att fortsätta att växa och utvecklas, drivet av både tekniska framsteg och ökade förväntningar från spelarna.

 

Intresset blev till en framgångsrik karriär

 

Var det något som överraskade med yrket/branschen?

 

–  Överraskningen för mig var att jag faktiskt kunde göra detta till mitt yrke och ha en lång och framgångsrik karriär inom spelutveckling. Jag har jobbat non-stop sedan 1998.

 

Vad vill du säga till de studenter som funderar på att söka till spelanimatör?

 

–  Se till att naila uppgifterna du får. Att vara en del av ett bra team är nyckeln till framgång, och du kommer att få jobba med feta prylar efter hand.

 

Spelarens upplevelse är allt

 

Är det något annat tips du vill dela med dig av?

 

–  De som spelar våra spel är alltid nummer ett. Ha alltid deras upplevelse som en röd tråd i allt du gör. ”Är detta det bästa vi kan göra för spelarens upplevelse?” Låter enkelt, men är otroligt svårt och krävande i praktiken.

 

Fem snabba med Henrik

1. Vad drömde du om att bli när du var liten? Stuntman.
2. Vad gör du helst en ledig söndag? Är i skogen med hunden.
3. I lurarna på morgonen? Det är tyst i lurarna på morgonen. Annars heavy metal och gangsta rap från 90-talet.
4. Bästa lunchlådan? Hemlagad lasagne.
5. Minecraft eller Super Mario? Super Mario.

Fler artiklar
Från elektriker till Javautvecklare
IT
Från elektriker till Javautvecklare
Läs mer
Webbdesign
IT
Webbdesign
Läs mer
Jesper Värn jobbar och föreläser om Cyber Security – läs mer om hans framtidsspaningar och varför det är en så viktig kompetens.
IT
Jesper Värn jobbar och föreläser om Cyber Security – läs mer om hans framtidsspaningar och varför det är en så viktig kompetens.
Läs mer