HemFörpackningsutveckling är mer än bara design
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

Telefontid: mån-fre, kl. 9-12

08-466 60 00 (menyval 1 i växeln)

antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

Telefontid: mån-fre, kl. 08.00-12.00

08-466 60 00 (menyval 3 i växeln)

expeditionen@nackademin.se

Den fysiska expeditionen kommer att, p.g.a. rådande omständigheter, hålla stängt tills vidare. Ni når oss via telefon och mail.

Förpackningsutveckling är mer än bara design

Vad kan du förvänta dig av utbildningen Förpackningsutvecklare/-designer och vem passar i den rollen? Vi har pratat med Fredrik Ek som är utbildare på Nackademin och Konstantina Nilsson som är en tidigare student och numera ledningsgruppsmedlem för utbildningen, om detta och lite till.

Vad har ni för bakgrund och vad ni gör idag?

Fredrik Ek

Fredrik Ek, Roble mind&design

Fredrik – Jag är utbildare på Nackademin samt Beckmans kvällsskola och Nyckelviks skolan och har jobbat med detta till och från i över 20 år. När jag inte utbildar jobbar jag med grafisk design och konceptutveckling med mitt eget företag. På mitt eget företag är jag allt-i-allo men i grunden är jag Grafisk designer och Art Director. Jag jobbar främst med förpackningsuppdrag och konceptualiseringar inom ekologisk hudvård och livsmedel för tillfället.

Konstantina Nilsson

Konstantina Nilsson, Arta Plast

Konstantina – Jag studerade på Nackademin mellan 2016 och 2018. Innan studierna så var jag förskolelärare och utbildningsledare för blivande förskolelärare i drygt 10 år. Jag ville byta karriär men det var inte helt tydligt vad exakt jag ville göra, men efter lite research så sökte jag mig till utbildningen förpackningsutvecklare/- designer på Nackademin. Efter examen 2018 började jag jobba på Arta Plast som Business Support specialist, som är en del av marknad- och säljavdelningen. Ett år senare så gick jag in i en roll som Key Account manager för att arbeta med våra större kunder på vår säljavdelning, och i den rollen har jag fortsatt.

Hur skulle ni beskriva utbildningen? Vem passar utbildningen?

Fredrik – Det fina med utbildningen är att den ger dig en bred grund att stå på, du kommer få lära dig allt från projektledning och förpackningskonstruktion till grafisk design, vilket är ovärderliga kunskaper som är viktiga för en förpackningsutvecklare att förstå. De studerande som går och har gått utbildningen kommer hit med väldigt olika bakgrund, å ena sidan går rutinerade med flera år som yrkesverksamma, både från byrå- och kundsidan; å andra sidan har vi yngre förmågor som går vidare från andra skolor som högskola eller gymnasium. Det skapar en härlig och utvecklande dynamik på klasserna. Du ska vara nyfiken och vilja vara med och utveckla för framtiden med de krav på miljö och marknad som ställs av konsument och kund.

Konstantina – Utifrån min tidigare erfarenhet som student, men också som ledningsgruppsmedlem för utbildningen, så ser jag att många studenter fokuserar specifikt på designdelen. Men efter mina år i branschen vet jag att den tekniska biten efterfrågas väldigt mycket mer, och då syftar jag till själva förpackningsutvecklingen. Design är väldigt roligt, men det utgör en mycket mindre del av yrket. Vill man optimera både nya och befintliga lösningar, med bland annat hållbarhet och miljö i åtanke – då tycker jag att man ska söka till den här utbildningen. Det kommer göra dig till efterfrågad på arbetsmarknaden baserat på det jag ser utifrån och det som mina kunder efterfrågar.

Vad är det bästa med branschen?

Fredrik – Jag tycker att det som är så intressant med att jobba med förpackningsdesign är att du har full kontroll på hela kedjan från produktion till köp. Vi behöver förstå produkt, kund, och konsument. Våra uppdrag ska även förbättra effektiviteten för vår kund på fler plan från produktion till butikshyllan eller webbshoppen. En jätteviktig del som seglat upp de senaste åren är de miljökrav som ställs, vi har faktiskt chansen att hjälpa till att förbättra för framtiden.

Konstantina – Jag som jobbar mycket med sälj tycker att kommunikationen med kunderna kring hur de vill utforma förpackningarna är en väldigt intressant del. Alla möten är väldigt lärorika, och det är så fantastiskt att få träffa nya människor och alla olika typer av kompetenser som finns ute i branschen. Jag får också en stor känsla av stolthet när produkten lanseras, från att ha varit en pdf-fil som vi har arbetat med i två års tid tills att den faktiskt står i hyllan och jag kan köpa den – och att se att konsumenterna gillar det man gör. Dessutom har jag lyxen att få se allas produkter innan de har kommit ut i butik, vilket är roligt.

Fredrik utbildar i kursen ”Förpackningsprojekt” på Nackademin. En viktig kurs som även Konstantina studerade under sin utbildning. Vad handlar den om?

Fredrik – Kursen ”Förpackningsprojektet” är upplagd så att klassen delas in i grupper, och dessa fungerar ungefär som en projektgrupp på en reklam- eller designbyrå. Varje grupp får en kund som kommer från ett verkligt företag, i år hade vi bland annat ICA, Nestlé, Rusta och Delicato. Kursen i sig är alltså så nära en verklig arbetssituation vi kan komma inom skolans sfär. Poängen är att vi ska få känna på hur vardagen kan komma att se ut när vi väl börjar jobba. En kul detalj med förpackningsprojektet är att vissa projekt blivit producerade. Förra året tog en grupp fram ett koncept för Unilever som producerades och fanns att köpa i handeln.

Förra året deltog Arta plast med en brief i Fredriks kurs. Hur gick det till?

Konstantina – Min kollega på Arta Plast, som vid tillfället var Product Manager, tog fram en brief till kursen förra året. Det som var väldigt intressant med vår brief var att det togs in ett scenario av det som faktiskt händer och det som diskuteras i branschen just nu, exempelvis att engångsartiklar inte ska användas, att vi måste följa plastinitiativet och så vidare. Dessutom hade vi inkluderat scenarion som att oljepriserna har gått upp och att det är svårt att få tillgång till plast som virgin material. Det bidrar till att man behöver tänka på massor av olika aspekter för att ta fram rätt förpackning. Jag tycker att studenterna ska lägga mycket tid på research när de läser den här kursen, för att den här typen av brief är på riktigt och dessa diskussioner förs hela tiden i branschen. Vi pratar väldigt mycket om plastpriset, oljepriset, uppdateringar av valutan och följer noga det som händer runt om i världen. Därför är det viktigt att tänka den stora helheten, och faktiskt fråga personerna i branschen, läsa på och inte bara fokusera på att ta fram en fin design som funkar bra. Det är givetvis också viktigt, men man måste ha med alla aspekter.

Tycker du det låter spännande med Förpackningsutveckling/-design? Läs mer om vår utbildning här och ansök senast den 4 maj.

Förpackningsutveckling är mer än bara design

Vad kan du förvänta dig av utbildningen Förpackningsutvecklare/-designer och vem passar i den rollen? Vi har pratat med Fredrik Ek som är utbildare på Nackademin och Konstantina Nilsson som är en tidigare student och numera ledningsgruppsmedlem för utbildningen, om detta och lite till.

Fredrik Ek

Fredrik Ek, Roble mind&design

Vad har ni för bakgrund och vad ni gör idag?

Fredrik – Jag är utbildare på Nackademin samt Beckmans kvällsskola och Nyckelviks skolan och har jobbat med detta till och från i över 20 år. När jag inte utbildar jobbar jag med grafisk design och konceptutveckling med mitt eget företag. På mitt eget företag är jag allt-i-allo men i grunden är jag Grafisk designer och Art Director. Jag jobbar främst med förpackningsuppdrag och konceptualiseringar inom ekologisk hudvård och livsmedel för tillfället.

Konstantina – Jag studerade på Nackademin mellan 2016 och 2018. Innan studierna så var jag förskolelärare och utbildningsledare för blivande förskolelärare i drygt 10 år. Jag ville byta karriär men det var inte helt tydligt vad exakt jag ville göra, men efter lite research så sökte jag mig till utbildningen förpackningsutvecklare/- designer på Nackademin. Efter examen 2018 började jag jobba på Arta Plast som Business Support specialist, som är en del av marknad- och säljavdelningen. Ett år senare så gick jag in i en roll som Key Account manager för att arbeta med våra större kunder på vår säljavdelning, och i den rollen har jag fortsatt.

Konstantina Nilsson

Konstantina Nilsson, Arta Plast

Hur skulle ni beskriva utbildningen? Vem passar utbildningen?

Fredrik – Det fina med utbildningen är att den ger dig en bred grund att stå på, du kommer få lära dig allt från projektledning och förpackningskonstruktion till grafisk design, vilket är ovärderliga kunskaper som är viktiga för en förpackningsutvecklare att förstå. De studerande som går och har gått utbildningen kommer hit med väldigt olika bakgrund, å ena sidan går rutinerade med flera år som yrkesverksamma, både från byrå- och kundsidan; å andra sidan har vi yngre förmågor som går vidare från andra skolor som högskola eller gymnasium. Det skapar en härlig och utvecklande dynamik på klasserna. Du ska vara nyfiken och vilja vara med och utveckla för framtiden med de krav på miljö och marknad som ställs av konsument och kund.

Konstantina – Utifrån min tidigare erfarenhet som student, men också som ledningsgruppsmedlem för utbildningen, så ser jag att många studenter fokuserar specifikt på designdelen. Men efter mina år i branschen vet jag att den tekniska biten efterfrågas väldigt mycket mer, och då syftar jag till själva förpackningsutvecklingen. Design är väldigt roligt, men det utgör en mycket mindre del av yrket. Vill man optimera både nya och befintliga lösningar, med bland annat hållbarhet och miljö i åtanke – då tycker jag att man ska söka till den här utbildningen. Det kommer göra dig till efterfrågad på arbetsmarknaden baserat på det jag ser utifrån och det som mina kunder efterfrågar.

Vad är det bästa med branschen?

Fredrik – Jag tycker att det som är så intressant med att jobba med förpackningsdesign är att du har full kontroll på hela kedjan från produktion till köp. Vi behöver förstå produkt, kund, och konsument. Våra uppdrag ska även förbättra effektiviteten för vår kund på fler plan från produktion till butikshyllan eller webbshoppen. En jätteviktig del som seglat upp de senaste åren är de miljökrav som ställs, vi har faktiskt chansen att hjälpa till att förbättra för framtiden.

Konstantina – Jag som jobbar mycket med sälj tycker att kommunikationen med kunderna kring hur de vill utforma förpackningarna är en väldigt intressant del. Alla möten är väldigt lärorika, och det är så fantastiskt att få träffa nya människor och alla olika typer av kompetenser som finns ute i branschen. Jag får också en stor känsla av stolthet när produkten lanseras, från att ha varit en pdf-fil som vi har arbetat med i två års tid tills att den faktiskt står i hyllan och jag kan köpa den – och att se att konsumenterna gillar det man gör. Dessutom har jag lyxen att få se allas produkter innan de har kommit ut i butik, vilket är roligt.

Fredrik utbildar i kursen ”Förpackningsprojekt” på Nackademin. En viktig kurs som även Konstantina studerade under sin utbildning. Vad handlar den om?

Fredrik – Kursen ”Förpackningsprojektet” är upplagd så att klassen delas in i grupper, och dessa fungerar ungefär som en projektgrupp på en reklam- eller designbyrå. Varje grupp får en kund som kommer från ett verkligt företag, i år hade vi bland annat ICA, Nestlé, Rusta och Delicato. Kursen i sig är alltså så nära en verklig arbetssituation vi kan komma inom skolans sfär. Poängen är att vi ska få känna på hur vardagen kan komma att se ut när vi väl börjar jobba. En kul detalj med förpackningsprojektet är att vissa projekt blivit producerade. Förra året tog en grupp fram ett koncept för Unilever som producerades och fanns att köpa i handeln.

Förra året deltog Arta plast med en brief i Fredriks kurs. Hur gick det till?

Konstantina – Min kollega på Arta Plast, som vid tillfället var Product Manager, tog fram en brief till kursen förra året. Det som var väldigt intressant med vår brief var att det togs in ett scenario av det som faktiskt händer och det som diskuteras i branschen just nu, exempelvis att engångsartiklar inte ska användas, att vi måste följa plastinitiativet och så vidare. Dessutom hade vi inkluderat scenarion som att oljepriserna har gått upp och att det är svårt att få tillgång till plast som virgin material. Det bidrar till att man behöver tänka på massor av olika aspekter för att ta fram rätt förpackning. Jag tycker att studenterna ska lägga mycket tid på research när de läser den här kursen, för att den här typen av brief är på riktigt och dessa diskussioner förs hela tiden i branschen. Vi pratar väldigt mycket om plastpriset, oljepriset, uppdateringar av valutan och följer noga det som händer runt om i världen. Därför är det viktigt att tänka den stora helheten, och faktiskt fråga personerna i branschen, läsa på och inte bara fokusera på att ta fram en fin design som funkar bra. Det är givetvis också viktigt, men man måste ha med alla aspekter.

Tycker du det låter spännande med Förpackningsutveckling/-design? Läs mer om vår utbildning här och ansök senast den 4 maj.

Vill du ta emot en lia-praktikant?

Formulär