HemUtbildningarDigital Strateg
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

08-466 60 00
antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

08-466 60 00
expeditionen@nackademin.se

Vi som jobbar på Nackademin

Möt personalen på Nackademin

Overlay link

Övrigt

Samarbeten, kompetensutveckling och övriga frågor.

Overlay link

YH Praktik 20 veckor Stockholm 1.5 år

Digital Strateg

Utbilda dig inom digital kommunikation.

Överblick

Kurser som ingår

Ledningsgrupp

Antagningskrav

Vänligen observera att den här utbildningen inte har garanterad start hösten 2019.

I takt med den digitala utvecklingen blir vikten av att skapa och analysera digitala kampanjer, aktiviteter och kanaler allt viktigare. Hur ska man arbeta för att skapa sig en egen position på marknaden och sticka ut ur bruset? Vilka är de senaste trenderna på marknaden och vilken teknik är lämplig att använda? Som utbildad digital strateg kan du arbeta som anställd på en byrå, på ett företags marknadsavdelning eller som konsult.

Som digital strateg kommer det att vara viktigt för dig att kunna avgöra vilka tekniska alternativ och trender som passar företagets verksamhet och därmed ger störst affärsnytta. Du kommer att bli en nyckelperson som utvecklar ditt företags eller dina kunders varumärke och implementerar strategier där slutkundens relation och interaktion med varumärket i digitala medier står i fokus.

Nackademisterna Emma och Natalie tog fram en digital kampanjstrategi för Ångestshoppen. Läs mer om den här.

”Det finns ett stort behov av Digitala Strateger eftersom alla börjar inse vikten av digital kommunikation” – Karin Bäcklund, digital strateg på Springtime. Läs hela intervjun här.

Yrkesroller efter utbildningen

Trender, mönster och beteenden skiftar väldigt fort på internet och att ständigt implementera nya verklighetsanpassade digitala strategier blir avgörande för varumärken i deras interaktion med kunderna. Behovet av en person som skapar, förstår och analyserar digitala kampanjer och aktiviteter ökar bland företag i samtliga branscher. Behovet av kompetens inom digital strategi kommer att öka under de närmsta åren!

Efter utbildningen kan du välja att arbeta på ett företag, på en byrå eller som frilansande konsult med eget företag som till exempel:

  • Digital strateg
  • Webbstrateg
  • Digital kommunikatör
  • Digital marknadsförare
  • Konsult inom digitala medier/kanaler
  • Digital planner

Utbildningen

Efter avslutad utbildning kommer din kompetens att vara central för ett varumärkes digitala närvaro. Du har en stor förståelse och ett intresse av samtliga digitala kanaler och hur de samspelar och påverkar ett företags marknadsföring och kommunikation.

I ditt arbete som digital strateg kommer du att utveckla, ta fram och förankra digitala strategier. Du är den kreativa problemlösaren som både engagerat kan leda människor i arbete och även omsätta tankar till konkret innehåll via text, bild och tal. Förutom att arbeta som digital strateg möjliggör utbildningen yrkesbanor som digital marknadsförare, konsult inom digitala medier och Digital planner.

På Nackademin kommer du att arbeta nära den digitala branschen. Vi varvar föreläsningar med teori och praktiskt arbete – allt för att du som student ska få de bästa förutsättningarna och kontakterna för ditt framtida yrkesliv.

I utbildningen ingår bland annat:

  • Genomgång av de digitala medierna idag och i framtiden
  • Teknologi och marknadsföring
  • Hur man kommunicerar genom copy, bild, rörlig bild och ljud
  • Projektarbeten, analys, rapportering och presentation
  • Strategiskt arbete och webbstrategi
  • Digitala produkter och tjänster samt digital affärsutveckling

Marknadskommunikation: Kartläggning och analys

Yh-poäng: 15

I denna kurs lär du dig grunderna i marknadskommunikation; med fokus på kartläggning av aktiviteter och kanaler samt hur man analyserar dessa. Du får insikt i ur man kan använda olika metoder, så som trendspaning, omvärldsanalys, konkurrensanalys och varumärkespositionering för att effektivt kunna skapa mätbara mål för olika kommunikationsaktiviteter samt kunskap om kartläggning och segmentering av målgrupper. Efter kursen har studenten god förståelse för hur olika metoder och verktyg för kartläggning och analys kan användas i syfte att utveckla affären och skapa affärsnytta för ett företag/organisation.

Marknadskommunikation: Planering och uppföljning

Yh-poäng: 15

Efter avslutad kurs ska du ha god insikt i hur man metodiskt planerar och fattar beslut om marknadsaktiviteter i relation till övergripande affärsmål och strategier. Du har även kunskaper om hur olika aktiviteter och mål följs upp och utvärderas i relation till övergripande planer och mål. Sammantaget kommer kursen ge kunskaper i effektiv planering och uppföljning av marknadskommunikation med fokus på digitala kanaler i syfte att stärka kund- och affärsrelationer och bidra till affärsnytta.

Digital utveckling

Yh-poäng: 20

Efter avslutad kurs har du god insikt i hur digital teknik utvecklats, var utvecklingen är nu och hur utvecklingen kommer se ut de kommande åren. Du har god insikt i framförallt internet, mobil teknik och sociala medier samt kompetens för att fortsätta hålla dig uppdaterad inom digital utveckling.

Digitala tjänster

Yh-poäng: 40

Efter kursen har du god insikt i alla de stora digitala tjänsterna på marknaden samt erfarenhet av att använda dessa. Du har kännedom om hur användandet av dessa tjänster ser ut idag samt förmåga att bedöma olika digitala tjänsters relevans utifrån kund- och verksamhetsperspektiv. Vidare har du god kännedom om hur dessa tjänster kan användas inom verksamheter och kan utifrån denna kunskap arbeta in dessa i en digitalstrategi. Den röda tråd som följer genom kursen är ROI och vikten av och förståelsen kring att ständigt mäta gentemot uppsatta mål för att avgöra om det man gör är framgångsrikt eller ej.

Kommunikation i digitala medier

Yh-poäng: 25

Efter kursen har du goda kunskaper om hur man kommunicerar över digitala medier och i digitala kanaler och hur man med digital kommunikation kan utveckla kund- och affärsrelationer för affärsnytta och stärkt konkurrenskraft. Du har kunskap om hur man tydligt formulerar och kommunicerar ett varumärke, en kampanj eller en USP genom t.ex. text, bild, video, ljud. Du har förståelse för hur olika individer tolkar information samt vilka möjligheter och hinder digital kommunikation skapar.

Strategi och affär

Yh-poäng: 10

Efter kursen har du fått grundläggande insikt i företagsekonomi och affärer inom branschen idag, med särskilt fokus på B2B-verksamheter kopplat till att arbeta med digital strategi gentemot kunder. Du får kunskap om hur man startar och driver egen småskalig konsultverksamhet inom området likväl som kännedom om hur man jobbar affärsmässigt även i större bolat samt skapar varaktiga och lönsamma relationer till kunder.

Strategiskt arbete

Yh-poäng: 35

Efter avslutad kurs ska du kunna planera, genomföra och leverera strategiskt arbete. Du ska på egen hand eller som en del i ett team kunna jobba strategiskt både strukturerat och kreativt. Du har också färdigheter i att utvinna behov och lokalisera problem samt i att kunna förmedla dina tankar i såväl tal, text och bild. Vidare kan du förstå, förmedla och förankra hur digital strategi bidrar till affärsnytta, ökad konkurrenskraft och förbättrade kundrelationer samt förstå hur den digitala strategin relaterar till andra strategiska dokument så som affärsstrategi, varumärkesstrategi och övergripande kommunikationsstrategi.

Examensarbete

Yh-poäng: 40

Kursen går ut på att ta fram en digital strategi till ett företag eller en organisation. Du ska under arbetet tillämpat kunskaper och färdigheter från utbildningen och genom detta påvisa kompetens för att jobba som digital strateg.

LIA
-praktik

Yh-poäng: 100

LIA är en integrerad del av utbildningen och bygger på kunskaper som inhämtats i de skolförlagda delarna av utbildningen. Under LIA:an ska du arbeta aktivt på en arbetsplats under handledning. Efter avslutad kurs ska du utifrån en kravspecifikation eller övergripande strategi kunna skapa strategier för komplexa och effektiva digitala lösningar för ett företag eller organisation. Du ska ha god förmåga att hantera arbetsuppgifter inom utveckling av digitala strategier och fördjupade kunskaper om taktiska hjälpmedel, strategisk planering och implementation. Du ska även ha fått förståelse för de arbetsmetoder som används inom yrket så som t.ex. arbete efter kravspecifikation, deadlines, kundkontakt/kontakt med leverantörer, projektmetodik och rutiner samt ha en förståelse för andra branschaktörers roll i den gemensamma leveransen till kund och/eller förståelse för rollen som beställare gentemot olika leverantörer.

Ledningsgruppen består av potentiella arbetsgivare som kvalitetssäkrar utbildningen och ser till så att du lär dig precis det som branschen efterfrågar.

Varje yrkeshögskoleutbildning styrs av en ledningsgrupp som består av olika arbetsgivare från branschen, en utbildningsansvarig, nuvarande studenter och representanter för kommun och högskola. Ledningsgruppens uppgift är att se till att utbildningen ger rätt kompetens och håller den höga kvalitet som krävs för att du ska kunna jobba som den yrkesroll som utbildningen leder till. Ledningsgruppen sammanträder fyra gånger per år och diskuterar allt ifrån kursinnehåll och kursmål till gästföreläsningar och utbildningens kvalitet. Flera av de arbetsgivare som är med i ledningsgruppen tar även emot LIA-praktikanter och vill anställa yrkesrollen.

Grundläggande behörighet samt lägst godkänt betyg i:

  • Svenska B/2
  • Engelska A/5
  • Matematik A/1a-c
  • Psykologi A/1

Anmäl intresse för den här utbildningen!

Fyll i formuläret nedan för mer information!

Anmäl dig till kursen!

Anmäl dig till kursen genom att fylla i formuläret nedan.