Redan för sju år sedan började han titta på järnvägsutbildningar, men vägen styrde då istället mot Gotland och jobb som cafeägare. Drömmen om järnvägen höll sig kvar, och efter några år var det dags att gå vidare. Han tog jobb som elevassistent på en liten byskola i Uppland, läste upp matte 2 och planen om att arbeta med järnväg började återigen ta form. Han läste på om utbildningen på Nackademin, sökte den och kom in.
Han berättar för oss att Yrkeshögskola var ett självklart val eftersom att utbildningarna är nära branschen och skapas utifrån hur behovet ser ut i branschen.
” Som klassrepresentant och medlem i ledningsgruppen kan jag säga att vi har ett flertal företag representerade, de är med och utformar utbildningen utifrån vad de själva ser för behov.”
Han tycker utbildningen är spännande och att det är kul att lära sig mer om alla teknikslag och hur det fungerar på järnvägen. Det är en härlig klass med bra sammanhållning och stor kompetens med signaltekniker, rallare och lokförare i klassen. Han säger att de har varit bortskämda med många engagerade lärare som jobbar aktivt i branschen.
Det råder ingen tvekan om att Magnus har hittat rätt. Han berättar för oss att järnväg är en bransch som kommer att erbjuda många jobbmöjligheter framöver och det är något som ligger rätt i tiden. I framtiden vill han vara med och rusta upp, modernisera och bygga ut järnvägens infrastruktur, gärna i en teknisk roll. Järnvägen är det mest energieffektiva transportsättet och den kommer att bli allt viktigare.
– När järnvägen började förlora mot vägtrafiken, på 50-60 talet, så var det till stor del för att bränslet började bli så billigt, men nu börjar det vända och vi är miljömedvetna vilket talar för att den är här för att stanna. Det är ett spännande jobb med bra förutsättningar och en investering för vår framtid fortsätter Magnus.
En fjärdedel av utbildningen är förlagd på en verklig arbetsplats. Magnus gör just nu sin LIA-praktik hos Sweco i Gävle, där han sitter hos Elgruppen, JVG. Här får han inblick i hur Sweco är som arbetsplats och hur man arbetar. Han kikar runt så mycket han bara kan för att lära om alla roller som finns. Han har fått jobba skarpt från första dagen bland annat med att renrita planritningar till bullerrapport åt TRV, rita upp elskåp, göra bärtrådsberäkningar för kontaktledning och konstruera mallar till tekniska beskrivningar.
Att streamlinea processer och standardisera jobbas det mycket med idag, för att spara tid i framtiden säger han. Han har också fått gå på ett flertal interna utbildningar, och lärt sig om hur du kan inrikta dig antingen åt en teknisk roll ( som te.x projektör ) eller en administrativ roll ( som te.x ledning, samordning).
Lena Eriksson är Magnus handledare och gruppchef på Jvg Nord/Mitt El. Hon berättar för oss att det bästa med hennes jobb är att varje dag får hon sig något nytt av alla kompetenta kollegor. Hon ser ljust på framtiden med ett fortsatt behov av kompetenta beställare och konsulter som är nyfikna på att utveckla branschen och framtida arbetssätt.
” Att få vara med och ta ansvar för kompetensförsörjningen i en bransch som utvecklas och utvecklar, samtidigt med ett väldigt fokus på framtiden är fantastiskt.” Lena Eriksson
Till alla kommande studenter som står i valet att söka till Järnvägsingenjörsutbildningen vill Lena säga att det är en rolig bransch med många möjligheter.
För dig som funderar på den här utbildningen så rekommenderar Magnus att läsa på och grotta ner sig i ämnet, besöka muséer och museijärnvägar, läsa böcker i ämnet, följa branschen i media och sociala medier och lära dig om vad som händer just nu.