Alla våra onlineutbildningar är berättigade till CSN-stöd, och du kan enkelt ansöka om studielån direkt via CSN hemsida. När du studerar en onlineutbildning hos Noroff via Nackademin har du möjlighet att ansöka om bidrag och månatliga lån hos CSN. Observera att för att kunna ansöka om studielån för utlandsstudier krävs det att du är svensk medborgare.
Bra att veta är att onlineutbildningarna har en studieavgift som du kan ansöka merkostnadslån för hos CSN. Det vanliga månatliga bidraget och/eller lånet tillkommer alltså utöver merkostnadslånet.
För att kunna ansöka om studiemedel från CSN för en utbildning hos Noroff måste du först bli antagen och formellt tacka ja till din plats. När du har accepterat din utbildningsplats kan du gå vidare med din ansökan om CSN-stöd.
För att fullföra din ansökningsprocess behöver du kontakta Noroff via deras supportportal och begära ett dokument kallat ”Bekräftelse på studieplats”. Detta dokument innehåller all den information som både du och CSN behöver för att behandla din ansökan om studiemedel. Bekräftelsen fungerar som ett officiellt bevis på att du är registrerad på utbildningen och ger CSN möjlighet att behandla din ansökan korrekt.
Tänk på att det är viktigt att du begär detta dokument så snart som möjligt efter att du har tackat ja till din utbildningsplats, för att säkerställa att din ansökan behandlas snabbt och effektivt.
Nej, du behöver inte betala direkt efter du har tackat ja till din studieplats. Faktureringen sker först 14 dagar efter att utbildningen har startat. Detta ger dig tid att påbörja dina studier och säkerställa att allt fungerar som det ska innan betalningen förfaller.
Om du har fått din faktura från Noroff men inte hunnit få utbetalning från CSN, kan du kontakta oss för att begära en förlängning av betalningstiden. Vi förstår att det kan uppstå förseningar i CSN-utbetalningen, och vi vill göra det så enkelt som möjligt för dig att genomföra din betalning när dina studiemedel har kommit.
När du kontaktar oss, vänligen ange ditt fakturanummer och informera oss om din situation så att vi kan hjälpa dig att skjuta upp betalningen tills CSN-medlen har utbetalats. Vi kan då ge dig ett nytt förfallodatum som passar bättre med din utbetalning från CSN. Kom ihåg att du inte behöver oroa dig för att missköta betalningen, så länge du kommunicerar med oss i god tid.