UX-designer
Utbilda dig inom user experience design (UX-design) och bli UX-designer.
Överblick
Antagningskrav
Kurser som ingår
Ledningsgrupp
UX står för User Experience och handlar om interaktionen mellan en användare och en produkt eller tjänst. Det kan gälla digitala appar för mobiltelefoner och webbtjänster, men även fysiska produkter. En UX–Designers roll är att förstå sig på användaren genom olika väletablerade metoder, där slutmålet är att tillsammans med utvecklare kunna skapa användarvänliga produkter. Är du socialt lagd, intresserad av psykologi, nyfiken på människor och deras beteende så kan UX-designer utbildningen vara något för dig!
Utbildningen
Sedan Nackademin började bedriva UX-designer utbildningen har efterfrågan ökat kontinuerligt för varje år. För många företag är det helt avgörande att de implementerar UX processer i sitt dagliga arbete, för att klara av konkurrensen i samband med den digitalisering som pågår just nu. Helt enkelt, ett tydligt och användarvänligt gränssnitt är ofta helt avgörande för om en konsument väljer att klicka på ”köp”.
UX-utbildningen på Nackademin är en väletablerad utbildning med höga resultat. Exempel på detta är utvärderingar på i snitt 5 av 6 möjliga, starkt nätverk med UX-branschen, 90% av de studerande får jobb och då bland några av de hetaste företagen inom UX-området. De utbildare som Nackademin använder sig av är några av de mer framstående UX-designers i branschen.
- Andel anställda studenter från utbildningen UX-designer efter examen 2022 97%
Vad säger branschen?
Lärande i Arbete (LIA)
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.
På Nackademin har vi en unik närhet till anställande företag och du får en mycket relevant kunskap, eftersom näringslivet medverkar i både innehåll, upplägg och lärande. Genom LIA (praktik på arbetsplats) så fungerar Nackademin också som en självklar rekryteringsbas, och våra elever har gott rykte i branschen.
Två gånger per år anordnar Nackademin sina Branschdagar där du som student får möjlighet att träffa och nätverka med företag inom branschen. Det är ett unik tillfälle att knyta kontakter för en framtida LIA-praktik, och en potentiell anställning.
%
Yrkesroller efter utbildningen
Det finns en stark efterfrågan på användbarhetsspecialister som har kunskap om användarcentrerad design med hänsyn till olika webbplattformar och skärmstorlekar. Som UX Designer har du möjligheten att jobba inom en mängd branscher, allt från produktbolag, banker, byråer, IT företag mm. Efter utbildningen UX-designer ska du självständigt och i grupp kunna jobba i agila projekt, för att kunna designa och skapa produkter med en hög användarvänlighet.
Här är några av de yrkesroller som du kan jobba med efter den här utbildningen:
- UX-designer
- Användbarhetsdesigner
Vad säger branschen om UX-utbildningen?
Är du intresserad av att läsa en UX-design kurs istället? Ansök till vår korta YH utbildning UX-writing som går på distans!
Intervjuer
Liknande utbildningar
UX-design med flexibla starter
1 år
Distans
Frontend-utvecklare
2 år
Platsbunden
Virtual Reality-utvecklare
2 år
Platsbunden
Det finns två olika typer av behörighet du måste uppfylla för att ha möjlighet att bli antagen på en utbildning: Grundläggande behörighet och särskild behörighet.
Grundläggande behörighet:
- Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning med minst 2250 poäng samt godkända betyg i Engelska 5, Matematik 1 och Svenska 1.
- Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1.
- Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
- Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen. Läs mer under Reell kompetens.
Alla våra utbildningar bedrivs på svenska. För att du ska kunna genomföra utbildningen krävs det väldigt goda kunskaper i det svenska språket både skriftligt och muntligt.
1. Introduktion till UX-produktion
Yh-poäng: 15
Kursen ger en introduktion till området UX (User Experience) som begrepp och som yrke/disciplin, och en överblick av dess centrala metoder och arbetsmetodik. Den studerande ska få en grundläggande förståelse för vad yrkesrollen som UX-designer innebär, samt vilka andra yrkesroller som helt eller delvis täcks in inom UX.
Målet med kursen är att den studerande förstår vilka ansvarsområden som ingår i UX-designerns yrkesroll, hur denna roll ser ut i praktiken inom olika organisationer, samt vilka vanliga metoder och arbetssätt som används inom rollen.
2. UX process 1 Behovsanalys och research
Yh-poäng: 35
Syftet med kursen är att den studerande ska lära sig metoder och praktiska övningar gällande kartläggning av målgrupper och deras behov, för att på så vis förstå om en organisation eller tjänst uppfyller dessa.
Målet med kursen är att den studerande ska kunna förstå hur man samlar in behov från målgrupper, både genom kvalitativa och kvantitativa metoder, för att ställa dessa i relation till organisationens mål.
3. Interaktionsdesign och prototyper
Yh-poäng: 35
Syftet med kursen är att den studerande ska förstå hur interaktionsdesign används, för att forma digitala tjänster med god användarupplevelse, samt hur prototyper kan användas för att testa en hypotes eller validera behovet hos en användargrupp.
Målet med kursen är att ge den studerande praktiska färdigheter i metoder och digitala verktyg som används vid utveckling av gränssnitt.
4. Utvärdering av användbarhet
Yh-poäng: 20
Syftet med kursen är att ge de studerande kunskap och färdighet i olika metoder för utvärdering av användbarhet med fokus på användarbaserade metoder.
Målet med kursen är att de studerande kan genomföra alla steg i en utvärdering av användbarhet: planering, metodval, prioriteringar, ansvarsfördelning, hantering av data samt agerande beroende på olika utfall och resultat.
5. Kvantitativa metoder
Yh-poäng: 15
Syftet med kursen är att introducera metoder och ge praktisk träning inom områdena kvantitativ analys, mätning, testning och uppföljning.
Målet med kursen är att de studerande ska kunna sätta upp mätbara mål samt att följa upp och validera dem. Den studerande ska ha förståelse för vilka metoder som är lämpliga, för att validera olika hypoteser. De ska även kunna använda verktyg för att analysera data, göra A/B-tester samt strukturera och visualisera insamlade insikter. Efter kursen ska den studerande har god förståelse för hur kvantitativa metoder kan användas inom området Research.
6. Användarcentrerad design
Yh-poäng: 30
Syftet med kursen är att ge de studerande kunskap om olika arbetssätt, metoder och verktyg som finns för att stödja en användarcentrerad designprocess, och hur dessa kan kombineras och struktureras för bästa effekt. Användar- (eller människo-) centrerad design används ofta synonymt med begrepp såsom Design Thinking.
Målet med kursen är att den studerande självständigt skall kunna planera och utföra UX-projekt enligt en användarcentrerad designprocess. Den studerande ska kunna välja samt använda lämpliga metoder för att samla in och analysera användarbehov, producera designlösningar, samt utvärdera dessa designlösningar gentemot användare. Samtidigt får den studerande även inblick i hur användarcentrerad design kan samverka och samexistera med olika sätt som organisationer väljer att genomföra projekt.
7. Workshopfacilitering
Yh-poäng: 10
Syftet med kursen är att utveckla de studerandes kunskap och färdigheter i att planera och facilitera workshops så att de möter uppsatta mål. De studerande ges kunskap i sin roll som facilitator att förstå grundläggande mänskliga behov och drivkrafter samt bemöta olika personlighetstyper och utmanande beteenden.
Målet med kursen är att de studerande på ett tryggt sätt ska behärska hur man planerar och faciliterar en workshop för att uppnå målet. Efter kursen ska de studerande veta hur man hanterar olika utmaningar som kan uppstå i en grupp under en workshop.
Vidare ska de studerande efter avslutad kurs ha kunskap i val av metoder och kunna designa en process för en egen workshop. Studenten ska få en förståelse för hur man kan ha inkluderande möten från ett tillgänglighetsperspektiv.
8. LIA 1
Yh-poäng: 45
Syftet med kursen är att ge de studerande möjligheter att applicera de metoder och processer som de lärt sig från tidigare kurser på programmet på sin LIA. Detta innebär att de studerande ska kunna använda sig av effektkartläggning, ta fram målstyrning, kunna använda researchmetoder kring kundinsikter, hantera personas och kundresor, prototyper samt UX-processerna på sin LIA. De studerande ska under kursen vidareutveckla sin kompetens inom några av dessa huvudområden genom handledning från yrkesverksamma specialister. Det är inget krav att de studerande ska applicera alla dessa metoder på sin LIA, men de ska ha fått kunskapen för att kunna göra det från tidigare kurser.
Målet med kursen är att de studerande kan redogöra för metodik och processer för utvecklingsprojekt som används inom den aktuella verksamheten/organisationen för LIA-praktiken. De studerande ska även kunna redogöra för kvalitetssäkringsarbetet och dokumentationsbehovet i ett skarpt utvecklingsprojekt och kunna beskriva de teknologier, plattformar och verktyg som används på arbetsplatsen.
9. Etik inom design
Yh-poäng: 15
Syftet med kursen är att ge den studerande förståelse, vokabulär och förmåga att beskriva hur design påverkar människor och miljö. Den studerande ska också få med sig verktyg för att arbeta med etisk, hållbar och inkluderande design.
Målet med kursen är att den studerande ska bli mer medveten om risker och konsekvenser av arbete med design, och få insikter i hur hen kan motverka risker och hantera konsekvenser. Den studerande skall även få kunskap om de lagar och regler som ska skydda individer på Internet.
10. Programmering
Yh-poäng: 20
Syftet med kursen är att ge de studerande en övergripande förståelse för de centrala märkspråken (HTML och CSS) för att skapa möjlighet till ett bättre samarbete med utvecklare, ge förståelse för hur man kvalitetssäkrar design mot kod och jobbar med återanvändningsbara komponenter.
Målet med kursen är att de studerande ska få förståelse för programmering som ska främja samarbetet med utvecklare och skapa lösningar och design som är genomförbar att utveckla i kod. De studerande ska få grundläggande kunskaper om programmering i HTML och CSS för att få förståelse för hur de studerande kan designa efter de standardiserade modellerna för utveckling. De studerande ska förstå hur man jobbar med återanvändningsbara komponenter, designsystem och hur design och kod fungerar tillsammans genom t.ex “inspect element” i webbläsaren.
11. Tillgänglighet
Yh-poäng: 15
Syftet med kursen är att de studerande ska få en inblick i området tillgänglighet inom design. De studerande ska få en förståelse för hur en tillgänglig design är nödvändig för vissa, men bra för alla. Detta betyder att de studerande kommer få en insikt i olika användares förutsättningar och sätt att interagera med gränssnitt, produkter och tjänster.
Målet med kursen är att de studerande ska kunna designa tillgängliga och inkluderande produkter som blir användbara för så många som möjligt, oavsett funktionsförmåga. Efter kursen ska de studerande veta hur man tillämpar olika verktyg och processer för att kartlägga och tillgodose behov hos personer med funktionsnedsättningar. De studerande ska även ha fått en förståelse för hur man genomför ett användartest med en person med funktionsnedsättningar genom praktiskt genomförande.
12. Informationsarkitektur och Innehållsstrategi
Yh-poäng: 15
Syftet med kursen är att ge de studerande kunskap och färdigheter för att skapa en användarvänlig struktur och ett varumärkesanpassat textinnehåll i sina designlösningar.
Målet med kursen är att de studerande kan strukturera, organisera och prioritera innehåll. De studerande ska även kunna ta fram och visualisera en tänkt informationsarkitektur i sina designlösningar samt kunna applicera ett varumärkes tone of voice i digital skriftlig kommunikation.
13. UI – Design
Yh-poäng: 25
Syftet med kursen är att ge de studerande förståelse för hur visuell design används för att skapa estetiskt tilltalande, användbara och tillgängliga grafiska gränssnitt. Samt grundläggande principer för hur man med visuella komponenter bäst skapar en god användarupplevelse.
Målet med kursen är att de studerande ska kunna tillämpa principer för visuell design och interaktionsdesign för att kunna skapa gränssnitt som är både estetiskt tilltalande och användbart.
14. UX och agila metoder
Yh-poäng: 20
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla sina färdigheter i agila arbetssätt och ge studeranden kompetens att kunna organisera utveckling utifrån agil metodik ur ett UX perspektiv. Kursen ska ge kunskaper om UX agila arbetssätt och ge studeranden en förmåga att avgöra när de olika arbetssätten passar. Kursen blandar teori med praktik som ger den studerande de erfarenheter som behövs för att implementera agila processer i verkligheten som UX-designer.
Målet med kursen är att kunna planera och organisera agilt arbete samt ha praktisk och självständig förståelse för agila processer samt förstå hur det passar ihop med att jobba med UX i den kontexten. Den studerande ska ha kunskap om agila metoder, roller, planering, utförande och även känna till och använda arbetssätten Scrum, Lean Software Development, Kanban och känna till olika UX agila metoder såsom Lean UX.
15. LIA2
Yh-poäng: 55
Syftet med kursen är att de studerande ska få fördjupade kunskaper och färdigheter i att kunna utföra kvalificerat UX arbete inom ramen för självständigt arbete och uppdrag. LIA 2 bygger vidare på de skolförlagda kursmoment och de kunskaper som erhållits under LIA 1. Efter LIA 2 skall den studerande fått kunskaper för att kunna axla yrkesrollen som UX-designer. De studerande ska under kursen vidareutveckla sin kompetens inom utbildningens huvudområden genom handledning från yrkesverksamma specialister.
Målet med kursen är att de studerande ska kunna applicera utbildningens UX-metodik i de faktiska projekten, kunna ta fram målstyrning och effektkartläggning, kunna använda researchmetoder kring kundinsikter, hantera personas och kundresor, skapa gränssnittsdesign på grundlig nivå, arbeta i enlighet med agil projektmetodik samt visa på förmågan att praktiskt gå från insikter till faktisk design. Det är inget krav att den studerande ska applicera alla dessa metodiker under sin LIA2, men den studerande ska kunna utföra dem ifall det krävs.
16. Examensarbete
Yh-poäng: 20
Syftet med kursen är att den studerande ska genomföra ett projekt med sådan inriktning att de färdigheter och kunskaper som förvärvats under studietiden examineras. Kursen ska ge de studeranden djupare kunskap och färdighet inom UX-området. De studerande bör i samarbete med ett LIA-företag genomföra ett UX-projekt som ska inkludera samtliga moment från inledande kunddialog till genomförande och dokumentation.
Mål med kursen att de studerande ska ha genomfört ett projekt som omfattar alla centrala delar från utbildningen. Projektet bör vara genomfört i samarbete med ett LIA-företag.
Antagningen
Har du frågor gällande följande:
Din ansökan, hur du ansöker, ej behörig, behörighetsprov, preparandkurser och 20%-regeln. Vänligen kontakta antagningen.
antagningen@nackademin.se
08-466 60 00
Utbildningsledare
Kontakta mig om du har specifika frågor om kursinnehåll.
Mikael Boman
Mejla mig
Anmäl intresse för den här utbildningen!
Fyll i formuläret nedan så får du vårt nyhetsbrev samt information om när ansökan för denna utbildning öppnar.