HemKommunikationsutbildningarDigital kommunikatör i sociala medier – distans
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

08-466 60 00
antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

08-466 60 00
expeditionen@nackademin.se

Vi som jobbar på Nackademin

Möt personalen på Nackademin

Overlay link

Övrigt

Samarbeten, kompetensutveckling och övriga frågor.

Overlay link

YH Praktik 20 veckor Distans 1.5 år 310 YH-poäng

Digital kommunikatör i sociala medier – distans

Utbilda dig till digital kommunikatör inom sociala medier på distans!

Överblick

Kurser som ingår

Ledningsgrupp

Antagningskrav

Den här utbildningen är öppen för ansökan inför hösten 2019. Sista ansökningsdagen är den 30 april.

Idag är sociala medier en av företagens viktigaste kommunikationskanaler. De är ständigt närvarande, oftast bara ett tryck bort med mobilen. Det sätter krav på hur kanalerna används och är utformade vilket idag är avgörande för bilden företagen förmedlar. Information och budskap sprids snabbt, vilket öppnar för stora möjligheter om mediet används på rätt vis.

Som digital kommunikatör inom sociala medier kommer du att använda och utveckla din kreativa sida genom att arbeta strategiskt med text, bild, ljud och film i sociala medier. Allt fler företag har förstått effekten av att kommunicera genom sociala medier. Mediabruset blir allt mer påtagligt och vikten av direktkommunikation med mottagaren har blivit livsavgörande för många företag. Sociala medier är redan idag en stor marknadsföringskanal, vilket ökar kraven på kunskaper i hur kommunikationen inom sociala media ska utformas.

Den här utbildningen finns även som platsbunden utbildning. Läs mer om den här:

Läs också:
Jag höjer volymen – en kampanj som tidigare studenter tagit fram under sin utbildning.

Yrkesroller efter utbildningen

I takt med den digitala utvecklingen ökar också användningen av sociala medier markant. Facebook har idag 1,3 miljarder användare, vi twittrar fler än 400 miljoner tweets per dag och chefer från de 500 största företagen i världen finns på Linkedin. Sociala medier har blivit en viktig marknadsföringskanal vilket ökar behovet av kompetens i hur kommunikationen inom sociala medier ska utformas. En kommunikatör inom Sociala Medier har många vägar att välja mellan!

  • Digital kommunikatör inom sociala medier
  • Social media-ansvarig/Social Media Manager
  • Community Manager
  • Social marketing manager/Paid Social Specialist

Utbildningen

Den här utbildningen är på distans. Under utbildningen är det 9 stycken fysiska och obligatoriska träffar. Antal timmar lärar- eller handledarledd verksamhet som utbildningen omfattar är 8 timmar.

Under utbildningen ges du de grunder och den verktygslåda du behöver för att bli en slipad kommunikatör bland Twitterkonton, Facebooksidor, Linkedin och bloggar. Fokus kommer också att ligga på hur du med kommunikation och analys kan utveckla ett företags närvaro i sociala medier. Fokus ligger även på hur du blir en viktig spelare i framtagandet av kommunikationsplaner och marknadsföringsstrategier där sociala medier har en självklar plats.

Du lär dig behärska de verktyg och applikationer som krävs för att kommunicera både värdeskapande och varumärkesbyggande genom sociala medier. Du får en nödvändig grund för att kunna bemöta kritik på nätet, bedöma vilka kanaler som ger mest effekt, arbeta långsiktigt och strategiskt.

Observera att delar av undervisningen sker på engelska. 

I utbildningen ingår bland annat:

  • genomgång av det digitala landskapet
  • hur de sociala medierna fungerar och deras styrkor samt utmaningar
  • kommunikation genom text, bild, rörlig bild och ljud
  • projektarbeten och rapportering
  • krishantering i sociala medier
  • grundläggande företagsekonomi och affärskunskap
  • marknadsföring och annonsering i sociala medier

Affärs- och organisationskunskap

Yh-poäng: 15

.

Analys och rapport

Yh-poäng: 20

Annonsering och konvertering

Yh-poäng: 25

Användbarhet och grafisk kommunikation

Yh-poäng: 20

Examensarbete

Yh-poäng: 20

Introduktion till sociala medier

Yh-poäng: 10

Krishantering i sociala medier

Yh-poäng: 15

LIA 1

Yh-poäng: 40

LIA 2

Yh-poäng: 60

Praktisk digital kommunikation

Yh-poäng: 60

Projektledning

Yh-poäng: 10

Sociala mediers roll för digital närvaro

Yh-poäng: 15

Ledningsgruppen består av potentiella arbetsgivare som kvalitetssäkrar utbildningen och ser till så att du lär dig precis det som branschen efterfrågar.

Varje yrkeshögskoleutbildning styrs av en ledningsgrupp som består av olika arbetsgivare från branschen, en utbildningsansvarig, nuvarande studenter och representanter för kommun och högskola. Ledningsgruppens uppgift är att se till att utbildningen ger rätt kompetens och håller den höga kvalitet som krävs för att du ska kunna jobba som den yrkesroll som utbildningen leder till. Ledningsgruppen sammanträder fyra gånger per år och diskuterar allt ifrån kursinnehåll och kursmål till gästföreläsningar och utbildningens kvalitet. Flera av de arbetsgivare som är med i ledningsgruppen tar även emot LIA-praktikanter och vill anställa yrkesrollen.

Grundläggande behörighet samt lägst godkänt betyg i:

  • Svenska B/2
  • Matematik B/2
  • Engelska B/6

Saknar du behörighet i Matematik B/2? Då kanske följande  preparandkurs är något för dig:

Anmäl intresse för den här utbildningen!

Fyll i formuläret nedan för mer information!

Anmäl dig till kursen!

Anmäl dig till kursen genom att fylla i formuläret nedan.