HemKommunikationsutbildningarDatadriven marknadsanalys och -strategi
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

Telefontid: mån-to kl 10-12

08-466 60 00
antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

08-466 60 00 (vardagar kl. 9-13)
expeditionen@nackademin.se

Besökstider:
Måndag 9:00-13:00
Tisdag: 8:00-10:00
Onsdag: 8:00-10:00
Torsdag: 9:00-13:00
Fredag: 8:00-10:00

Expeditionen ligger på plan 4.

Hitta till Nackademin 
Tomtebodavägen 3A, 171 65 Solna

Vi som jobbar på Nackademin

Möt personalen på Nackademin

Overlay link

Kontakt

Hitta till Nackademin i Solna och Uppsala

Overlay link

YH Distans 16 veckor på halvfart 40 YH-poäng

Datadriven marknadsanalys och -strategi

Läs YH-kursen Datadriven marknadsanalys och -strategi på distans

Kursstart 2 september

Anmälan till kursen har stängt. Gör en intressenanmälan nedan så får du information om eventuella nya kursdatum framöver.

Hur:
Distans (50 % studietakt)
Utbildningslängd:
16 veckor
Antal webbmöten:
10
Plats:
Distans
Yh-poäng:
40
Sista ansökningsdag:
16/8

Överblick

Kursens mål

Antagningskrav

Vill du få koll på hur du samlar in och bearbetar data i relevanta webbanalysverktyg? Eller lära dig om vilka mätvärden och indikationer som driver försäljning och konvertering? Spetsa dina kunskaper inom datadriven marknadsanalys i vår nya Yh-kurs som startar i höst!

Kompetens inom datadriven marknadsstrategi efterfrågas idag på nästintill samtliga marknadsavdelningar, myndigheter eller organisationer runt om i Sverige. Det finns inga tvivel om att specialiserade kunskaper som omfattar den digitala kundresan kommer vara nödvändiga för företags framtida överlevnad. Denna utbildning är till för dig som vill behärska sökmotorsoptimering och annonsering, analys kopplat till dataflöden och marketing automation.

Utbildningskoncept

Kursen har ett flexibelt upplägg på halvfart och vänder sig även till redan yrkesverksamma. Kursen kommer att bestå av tio webbmöten. Mellan dessa träffar ska du bedriva självstudier och genomföra verksamhetsnära case. Utbildningen kan med fördel kombineras med befintlig anställning.

Kursen har en egen digital lärplattform, där allt kursmaterial och information om kursens genomförande/examinationer finns tillgängligt. Samtliga föreläsningar spelas in och finns på kurssidan. Inlämningsuppgifter är individuella och lämnas in via kurssidan.

Om Nackademins korta Yh-kurser

Vill du bredda eller fördjupa dina kunskaper i ett ämne så är Nackademins korta Yh-kurser något för dig. Kurserna passar såväl dig som vill komplettera eller bygga på tidigare studier, som dig som redan är i branschen och vill utöka din kompetens. Kurserna är CSN-berättigade.

Ansök

Du ansöker via vårt antagningssystem.
När du gör din ansökan behöver du ladda upp kopior på dina originalbetyg eller andra intyg som visar att du uppfyller antagningskraven.

Kursstart

Kursstart 2 september 10:00 via Zoom.

Har du frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på antagningen@nackademin.se. 

Efter genomförd utbildning med godkänt resultat ska du ha kunskaper om/i …
  • Mätmetoder och analysverktyg inom digital marknadsföring
  • Aktuella branschledande verktyg och system inom mätning och analys
  • Spårning och spårningskodhantering
  • Sökmotorsoptimering, -annonsering och sökordsanalys
  • Arbetsmetodik och verktyg inom testning och konverteringsoptimering i digitala
plattformar
  • Metoder för att ta fram KPIer och nyckeltal utifrån affärsmål
  • Sammanställning, rapportering, visualisering och presentation av data från
resultat av genomförd webbanalys
  • Strategier för digital analys – hur dataflöden och en datadriven organisation bedrivs
  • Marketing automation
  • Den digitala kundresan
Efter genomförd utbildning med godkänt resultat ska du ha färdigheter i…
  • Ta ut mätvärden och indikatorer som driver försäljning och konvertering
  • Ta fram slutsatser och resonemang inom analys utifrån olika mätmetodiker
  • Sätta upp en sökmotoroptimering för ett företags webbplats
  • Bedöma resultat av marknadsinsatser i digitala plattformar genom aktuella
verktyg och system inom digital analys
  • Utvärdera resultat och föreslå åtgärder
  • Planera, konfigurera och säkerställa funktionalitet och genomförande inom mätning- och analysuppsättning i digitala plattformar
  • Behärska branschverktyg inom webbanalys
  • Sammanställa och tolka insamlad statistik och data med relevanta verktyg och system
  • Presentera och visualisera data med relevanta verktyg och system utifrån ett 
data- och försäljningsdrivet perspektiv
  • Utveckla datadrivna arbetsflöden samt kunna sätta upp effektiv visualisering av data inom en organisation.
  • Identifiera den digitala kundresan för att kunna planera och aktivera 
automatiserade processer
Efter genomförd utbildning med godkänt resultat ska du ha kompetenser för att…
  • Självständigt bedriva arbete med insamling av data, mätning, testning, rapportering och analys av data med hjälp av branschledande verktyg, system och arbetsmetoder inom webbanalys.
  • Självständigt bestämma målsättning, nyckeltal och utvärdering för ett företag som vill närvara i digitala medier samt med en egenägd webbplats.
  • Utifrån analysarbete föreslå relevanta åtgärder för att förbättra ett företags digitala närvaro
  • Kommunicera och visualisera data för olika målgrupper och göra data begripligt för mottagaren
  • Lämna förslag på hur ett företag, utifrån analys och uppsatta KPI:er kan bli starkare i sin närvaro i digitala kanaler
  • Visualisera den digitala kundresan genom mätning och mätverktyg för att föreslå förbättringar
  • Implementera insikter och data i företagets organisation så att rätt person får ta del av rätta data

Gymnasiebehörighet och minst 1 års yrkeserfarenhet inom marknadsföring eller kommunikation. Alternativt eftergymnasial examen inom marknadsföring eller kommunikation eller motsvarande.

Anmäl intresse för den här utbildningen!

Fyll i formuläret nedan så får du vårt nyhetsbrev samt information om när ansökan för denna utbildning öppnar.

Vill du ta emot en lia-praktikant?

Formulär