HemSå bygger du ett starkt varumärke i sociala medier
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

Telefontid: mån-fre kl 10-12

08-466 60 00
antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

08-466 60 00
expeditionen@nackademin.se

Hitta till Nackademin 
Tomtebodavägen 3A, 171 65 Solna

Vi som jobbar på Nackademin

Möt personalen på Nackademin

Overlay link

Kontakt

Hitta till Nackademin i Solna och Uppsala

Overlay link

Tips för ett starkare varumärke i sociala medier

Utbildaren Fridas bästa tips för ett starkare varumärke i sociala medier

 

1. Relevant innehåll
Ett bra innehåll är A och O. Viktigt att tänka på vad användaren tycker är intressant och inte vad företaget själva anser vara relevant. Idag har vi mycket data som vi kan användas oss av, analysera och skapa innehållet utefter det.

2. Bestäm ett tydligt syfte för din närvaro
Fundera på vad du vill uppnå med din närvaro på sociala medier, och bestäm dig för en röd tråd att följa. Det är viktigt att vara konsekvent i kommunikationen mot din målgrupp, ha tydliga budskap och mål med dina aktiviteter. Det är viktigt att din grundläggande varumärkesplattform speglas även i sociala medier.

3. Förstå din målgrupp
Fundera på hur din primära målgrupp ser ut. Vad har de för beteende i olika sociala kanaler? Hur kan du anpassa din kanalstrategi efter just detta? Hur ska budskap och kommunikation anpassas etc.

4. Var personlig
Sociala medier öppnar upp för en tvåvägskommunikation, ha en dialog med dina besökare och inte en monolog. Ta vara på det och få din målgrupp att interagera med ert innehåll. Var personlig i kommunikationen med målgruppen och visa de att det finns människor bakom varumärket.

5. Ge cred till dina besökare, jobba med UGC (User Generated Content)
Genom att skapa interna ambassadörer av ert varumärke och använda er av User Generated Content bygger ni förtroende både hos nya och befintliga kunder. Med User Generated Content ökar trovärdigheten hos nya kunder, samt att befintliga kunder känner sig speciella och uppskattade.

6. Planera, men var beredd på förändring
Det är viktigt att ha en tydlig planering för dina kanaler, för att få igång ett tydligt arbetsflöde och processer. Var beredd på ständig förändring i strategin när saker och ting förändras dagligen i de sociala kanalerna.

Utbildare

Frida Åhlén, 28 år och har stor erfarenhet av att arbeta med digital marknadsföring. Har en bakgrund som SEO-konsult, men har fokuserat på Social Media de senaste åren. Frida har både erfarenhet från byråsidan som kundsidan. Driver nu ett eget företag där hon jobbar med medelstora bolag för att öka deras närvaro i sociala medier.