HemNackademin och Xenters VR-studenter på hackathon om den globala uppvärmningen
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

08-466 60 00
antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

08-466 60 00
expeditionen@nackademin.se

Vi som jobbar på Nackademin

Möt personalen på Nackademin

Overlay link

Övrigt

Samarbeten, kompetensutveckling och övriga frågor.

Overlay link

Nackademin och Xenters VR-studenter på hackathon om den globala uppvärmningen

Nackademins Virtual Reality-studenter fick under ett hackathon, tillsammans med VR-studenter från Xenter, i uppdrag att undersöka problematiken kring den globala uppvärmningen. Vi ställde några frågor till en av de deltagande studenterna, Valentin Malmgren, som utbildar sig till Virtual Reality-utvecklare på Nackademin.

Hackathonet leddes av Anders Lindgren och Robert Söderberg som gav studenterna i uppgift att ta fram en VR-produktion som uppmärksammade någon aspekt av dagens klimathot. Hackathonet avslutades med att grupperna presenterade olika typer av VR360-filmer och VR-spelideér. Vi har ställt några frågor till Valentin Malmgren, VR-student på Nackademin, som deltog under hackathonet.

Hej Valentin! Berätta om eventet hackaday som du varit med på.

Vår klass blev inbjuden av Xenters VR-klass att delta i ett hackathon. Ett hackathon är ett möte mellan programmerare och designers som under en helg sätts ihop i olika grupper för att jobba på ett valfritt projekt, ofta under ett visst tema, med syftet att prova nya idéer och inspireras av varandra. Det här hackathonet var endast under en dag, därav namnet Hackaday.

Dagens mål var att alla grupper skulle ta fram en plan till en VR-produktion som syftade till att uppmärksamma någon aspekt av klimathotet. Planen skulle bland annat innefatta en storyboard, vilka kompetenser som skulle behövas i produktionsteamet, vilken teknik och utrustning som skulle användas och hur upplevelsen skulle komma i så många personers händer som möjligt, det vill säga marknadsföringen. Några lag lyckades även uppskatta hur många arbetstimmar en sådan produktion skulle ta.

Vad var det roligaste med dagen?

Vi har precis haft en kurs i storytelling för Virtual Reality och Augmented Reality, AR, så det var supergivande att få tillfälle att diskutera det vi lärt oss tillsammans med andra VR-producenter! Xenters studenter är inriktade på 360 video medan vi på Nackademin gör VR i spelmotorer. Teknikerna är väldigt lika på flera sätt eftersom båda handlar om att innesluta betraktaren i en ny värld.

Våra sätt att skriva manus och storyboards skiljer sig dock rätt mycket. 360-film lutar mer åt film eftersom producenten kan styra hur åskådaren ska ta sig genom upplevelsen och kan klippa mellan intressanta scener. Den VR som vi på Nackademin lär oss lutar mer mot spel, eftersom vi ger åskådaren frihet att röra sig runt i miljön och potentiellt själv kunna styra handlingen. Ett manus för ett spel ser därför ganska annorlunda ut gentemot en film.

Vad var det mest utmanande?

Att hålla projektets storlek på en rimlig nivå!

Berätta om den lösning du och din grupp kom fram till.

Min grupps upplevelse bestod av två delar. Den börjar i de ändlösa vidderna i Sibirien där du får en lektion av en känd svensk forskare och föreläsare i varför permafrosten håller på att smälta, vilka enorma mängder växthusgaser som ligger lagrade i den och vad som händer när den släpps ut. Vi tar hjälp av 3D-visualiseringar för att göra den komplexa informationen mindre abstrakt.

I slutet av upplevelsen får du besöka ett av de enorma slukhål som har uppstått i Sibirien när stora klumpar av permafrost smält och fått marken över att kollapsa. Där kan VR verkligen ge ett maffigt intryck av skalan på dessa slukhål.

Blev du nyfiken på en karriär inom Virtual Reality?

Läs mer om utbildningen Virtual Reality-utvecklare här.

Och du – visste du att du kan söka till utbildningen nu och börja i januari 2019?