HemLärarassistentutbildningen har gett studenterna nya drömmar
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

Telefontid: mån-fre, kl. 9-12

08-466 60 00 (menyval 3 i växeln)

antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

Telefontid: mån-fre, kl. 11.30-12.30

08-466 60 00 (menyval 1 i växeln)

expeditionen@nackademin.se

Den fysiska expeditionen kommer att, p.g.a. rådande omständigheter, hålla stängt tills vidare. Ni når oss via telefon och mail.

Lärarassistentutbildningen har gett studenterna nya drömmar

Anna Starrin och Kristian Östergren, studenter från Lärarassistentutbildningen

Studenterna Anna Starrin och Kristian Östergren har sedan hösten 2020 läst Nackademins nystartade utbildning till Lärarassistent. Bakgrunden skiljer de båda åt men efter drygt en termin känner de verkligen att de har hittat rätt och ser en framtid där de får jobba med något som betyder mycket för sig själva och för omgivningen.

Vad fick dig att våga ta klivet till att börja studera?

Kristian – Jag kände att det var dags att ta tag i min karriär och utbilda mig vidare inom en bransch som behöver folk. Utbildningarna på yrkeshögskola känns väldigt bra eftersom hela utbildningen baseras på ett behov och att man kan få anställning. Även om jag har många andra drömmar att utforska kände jag att studierna kan vara en bra trygghet att ha i ryggen.

Anna – För mig har det aldrig handlat om att våga. Tvärtom. Jag har alltid velat utbilda mig och nu gör jag ju det, men jag har verkligen fått kämpa för att vara där jag är idag då jag hade det svårt i skolan. Men jag har alltid älskat skolan och ville alltid gå dit och under åren har folk sagt till mig att jag skulle passa bra som lärare.

Tanken skrämde mig till en början, eftersom musik-, film-, och teater alltid har varit en så stor del av mitt liv. Men det ena utesluter inte det andra. Det går att jobba i skola och spela teater och skriva musik. Sen tror jag aldrig barn och unga hade varit en hjärtefråga för mig om jag hade haft det lätt och klarat skolan på ett enkelt sett. Jag hade vuxna i skolan som betydde mycket för mig, de var på rätt plats i rätt tid och det vill jag också vara.

Vad avgjorde att det blev Lärarassistentutbildningen?

Kristian – Jag har tidigare både pluggat till elevstödjare och jobbat i skola så det kändes som att jag hade en del förkunskaper som jag ville utveckla och uppdatera för att klara av ett framtida yrke.

Anna – Jag stod som första reserv till journalistprogrammet och hade ingen som helst aning om vad jag skulle göra i höst. Dessutom hade många utbildningar passerat sista ansökningsdatum. Men plötsligt kommer jag in på Nackademins hemsida och ser lärarassistentutbildningen och vips så hade jag lämnade in min ansökan i slutet av juli. Jag fick mitt antagningsbesked i början av augusti och till en början var jag lite tveksam. Men efter första skoldagen kände jag att jag hade hittat hem och nu är det en självklarhet för mig att det är det här jag ska göra.

Min känsla är att Nackademin verkligen har lyckats ta in skolvärlden-, skolans verksamhet-, och skolans verklighet i klassrummet. Det vi läser om på utbildningen är många elevers och lärares vardag.

Vad får ni lära er under utbildningen? 

Kristian – Allt! Juridik, likabehandling, lärarassistentens roll, bemötande, konflikthantering, NPF(Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, t.ex. adhd, autism) etc. Allt vi gått igenom än så länge har varit lärorikt, extremt nyttigt och en bra grund till yrkeslivet. Det jag kunde sen innan har jag fått utveckla och jag har fått ett ökat självförtroende!

Anna – Min känsla är att Nackademin verkligen har lyckats ta in skolvärlden-, skolans verksamhet-, och skolans verklighet i klassrummet. Det vi läser om på utbildningen är många elevers och lärares vardag.

Något annat som vi pratar mycket om och som är viktigt att komma ihåg är att vi är lärarnas assistenter, inte elevernas. Som lärarassistent ska jag avlasta lärarna så att lärarna kan fokusera på att undervisa. Våra arbetsuppgifter är varierande då det beror på skolans behov, alltså vad läraren behöver avlastning med. Det kan vara allt från att vara mentor för eleverna i en klass, ha kontakt med vårdnadshavare, till att skapa trygghet och studiero i klassrummen. Vi blir en del av det pedagogiska sammanhanget.

Klassen har en väldigt bred kunskapsnivå med tanke på tidigare studier, yrkeserfarenhet, ålder osv och det gör att man lär sig mycket av varandra.

Vad är det bästa med Lärarassistentutbildningen?

Kristian – Jag måste verkligen lyfta vår utbildare Marie som är otroligt duktig på att se alla och hon har utmanat mig att ta steg utanför min comfort-zone vilket har ökat mitt självförtroende!

Sen är det en otroligt bra klassgemenskap och trots distansstudier har vi bra kontakt. Skämtar mycket, stöttar och hjälper varandra, anordnar julavslutning på distans och respekterar varandras tankar när vi diskuterar. Klassen har en väldigt bred kunskapsnivå med tanke på tidigare studier, yrkeserfarenhet, ålder osv och det gör att man lär sig mycket av varandra. Jag hoppas jag håller kontakten med flera efter utbildningen!

Anna – Håller verkligen med Kristian kring vår utbildningsledare och huvudutbildare Marie som är en fantastiskt bra lärare. Utöver det måste det nog vara allt jag får lära mig, vi rustas verkligen upp med rätt kompetens för att kunna inta rollen som lärarassistent. Utbildningen har nära kontakt och samarbete med folk från branschen samtidigt som vi studenter har möjlighet att påverka utbildningens innehåll. Utbildningen har ju fått starta för att branschen säger att vi lärarassistenter behövs vilket är en fördel med att gå en YH-utbildning. Jag ser också fram emot att få gå ut på LIA-praktik och omsätta teorin till praktik.

Har ni några mål/drömmar efter utbildningen?

Kristian – Att jag ska våga ta mig an ett jobb där jag mår bra och trivs. Bli en del av samhället, tjäna mina egna pengar och tro mer på mig själv. Kanske ta vara på mina idéer om skolan och ge ut en bok. Vidareutbilda mig inom specialpedagogik och i framtiden jobba på skolverket eller dylikt och få påverka skolväsendet ordentligt! Mina drömmar har utvecklats mycket genom den här utbildningen!

Anna – Jag drömmer om att vara på rätt plats i rätt tid. Vet inte om det är en dröm, men det skulle vara väldigt roligt att få jobba i en musik- eller teaterklass i framtiden också. Min dröm för mina framtida elever är att dem ska få lyckas och vara lyckliga. Och att eleverna ska tro på sig själva – att de kan göra långt mer än de tror. 

Vill du veta mer om utbildningen Lärarassistent – distans? Läs mer och ansök här!