HemDigitala strategen Hanna fick jobb under sin praktik
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

Telefontid: mån-fre kl 9-16

08-466 60 00
antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

08-466 60 00
expeditionen@nackademin.se

Hitta till Nackademin 
Tomtebodavägen 3A, 171 65 Solna

Vi som jobbar på Nackademin

Möt personalen på Nackademin

Overlay link

Kontakt

Hitta till Nackademin i Solna och Uppsala

Overlay link

Digitala strategen Hanna fick jobb under sin praktik

Hanna Johansson fick jobb på sin praktikplats.

Hanna Johansson är entreprenören som blev intresserad av marknadsföring – och som fick jobb under sin LIA-praktik. Vi frågade henne om hennes väg dit och bad henne dela med sig av sina bästa tips att nå sina mål!

Hej Hanna, berätta gärna lite om dig själv!

Jag, Hanna, är en glad skåning på 25 år som hittade till Stockholm för ungefär 2 år sen. Just nu upptäcker jag marknadsföring på vardagar och utforskar Stockholms natur och innerstad på helgerna. När jag har en ledig helg provar jag gärna på nya restauranger med vänner, åker till naturområde med sambo och hund eller tränar. För en mer produktiv helg lär jag mig just nu WordPress och försöker sätta mig in i affiliatevärlden.

Under mina år i arbetslivet har jag provat på en hel del inom olika branscher. Det som varit mest givande, och som jag kan säga tagit mig till den vägen jag är på idag, är min tid som egenföretagare. I min familj har vi alltid suttit runt matbordet och bollat olika idéer och pratat om företag som man skulle kunna starta och letat potentiella luckor i marknaden. Jag har gjort allt från att ha startat ett café till att på egen hand bygga upp en e-handel. Det var kopplat till de projekten som jag introducerades till marknadsföring i sociala kanaler.

För att försöka fylla de kunskapsluckor jag saknade under tiden som jag arbetade med både café och webbshop så bestämde jag mig för att börja studera. Detta ledde mig till ekonomistudier i Australien och för två år sen flyttade jag hem från Sydney efter studierna, direkt till Stockholm för att börja arbeta.

Jag fick jobb relativt snabbt på en byrå som introducerade mig för deras expertisområden: strategi, kommunikation, teknologi och UX. Jag blev hooked direkt och visste då precis vilken del av företaget jag ville arbeta med. Marknadsavdelningen!

I min familj har vi alltid suttit runt matbordet och bollat olika idéer och pratat om företag som man skulle kunna starta och letat potentiella luckor i marknaden.

Hur kommer det sig att du valde utbildningen Digital Strateg?

När jag hade varit på byrån i några månader valde jag att lämna, för att utveckla mina kunskaper i skolbänken igen. Digital strategi lockade mig för att den utbildningen gav mig chansen att lära mig om nya områden inom marknadsföring . Med lyckönskningar och peppande ifrån min dåvarande arbetsgivare påbörjade jag min utbildning hösten 2018.

Jag valde utbildningen Digital strateg på Nackademin av flera anledningar:

  • Utbildningen är 1,5 år lång vilket passade mig bra, då jag ville lära mig intensivt och börja arbeta så fort som möjligt.
  • Utbildningen tog emot sena ansökningar, vilket var avgörande för mig då jag sökte in i slutet av sommaren, efter att antagningen hade stängt.
  • Praktiskt lärande och praktikperiod passar mig bättre än akademiskt lärande.

Vad är det bästa med utbildningen?

Det bästa med utbildningen är att den är intensiv och rör många områden inom marknadsföring, så man har möjlighet att få en uppfattning om vad som intresserar en mest.

Det har alltid funnits spelrum för förändring under utbildningens gång. Om vi noterade en trend i branschen kunde vi efterfråga en djupdykning i området och redan samma vecka var detta vara en del av veckans utbildningsinnehåll. Detta var ett stort plus för mig som precis kommit från de strikta ramverket inom universitet.

Hos Nackademin har vi fått en inblick i den digitala världen från de som aktivt jobbar i branschen och de inspirerade verkligen mig till var jag eventuellt kunde befinna mig om bara något eller några år. Deras verkliga insikter från branschen förberedde mig för vad jag kunde förvänta mig efter utbildningen.

Det har alltid funnits spelrum för förändring under utbildningens gång.

Jag måste också lyfta de unika vänskaper jag fick under utbildningen. De vänner jag fått under utbildningen är så värdefulla på många sätt! Det är så tacksamt att ventilera olika jobbsituationer och insikter med andra som går igenom samma fas i livet och ‘’pratar samma språk’’ jobbmässigt. Vi umgås mycket privat men de har även blivit mina branschkollegor som jag går på event med och bollar idéer/ utmaningar med. SEO-girls är ett event vi regelbundet går på tillsammans.

Du har precis gjort klart din LIA-praktik. Vad är din upplevelse av Pineberry?

När jag började söka praktik hade jag till en början svårt att bestämma mig för:

  • Vad för typ av ställe vill jag ha min LIA på?
  • Vill jag vara på företag eller byrå?
  • Stort eller litet företag/ byrå?
  • ‘’Kreddigt’’ eller utgå ifrån referenser och välja det bästa efter kompetens?
  • Sociala medier, film, bild & content eller SEO, SEM & strategi?

Jag gör min LIA-praktik på Pineberry. Mitt val landade i att prioritera vad min framtida LIA-arbetsgivare kunde erbjuda mig kunskapsmässigt. Jag valde att rikta in mig på SEO och mitt mål blev att hitta det företaget som var bäst på det jag ville göra. Detta valet har verkligen gynnat min LIA. Det finns en hög kunskapsnivå internt som de gärna delar med sig av och detta visar verkligen vilket företag de är, både utåt men även internt mellan kollegor. Det finns inte en enda person som jag inte kunnat fråga och ta hjälp av.

Vilka utmaningar ställs du inför under din LIA?

Den utmaning som jag främst ställts inför under min praktik har varit min egen stress att prestera. Jag jämför mig gärna med de som är bäst och har ibland glömt bort att jag har varit praktikant och jag är ju faktiskt är där för att lära mig och därför omöjligt kan vara på samma nivå som mina kollegor. Detta har aldrig kommit från Pineberrys sida, tvärtom! Jag har blivit påmind och uppmuntrad till att ta chansen att utforska nya områden för att hitta det jag tycker är mest intressant.

En annan utmaning har varit tid. LIA-perioden är 20 veckor och man kan lätt tro att detta är en oändlig tid och att man kommer hinna med hur mycket som helst. Första veckorna ville jag göra allt och påbörjade så många utbildningar jag bara kunde. Det visade sig att det bästa för mig var att försöka tratta ner och hitta ett område och prioritera att bli lite bättre på det området, istället för att jobba med för många områden samtidigt.

Jag blev klar med min LIA-praktik den 5e januari och 6e januari började min anställning hos Pineberry.

Visst var det så att du redan har jobb, innan du ens tagit examen?

Jag blev klar med min LIA-praktik den 5e januari och 6e januari började min anställning hos Pineberry, som junior sökmotorkonsult inom SEO. Så himla kul!

Har du några tips till blivande studenter?

Är du nyfiken och längtar efter ett jobb som kan erbjuda chansen att jobba inom marknadsföring på bara 1,5 år? Vill du arbeta i en ständigt förändrande miljö och bransch? Du har kommit rätt!

Under utbildningen rekommenderar jag att man connectar med övriga elever, det kommer verkligen att gynna dig under skolgången men även efteråt i arbetslivet. Skolan kommer ge dig redskap du behöver för att få en inblick i branschen, men du måste själv ta dig till andra änden av utbildningen och samla på dig så mycket kunskap du bara kan. Detta kommer hjälpa dig som student när det kommer att bestämma vilken inriktning som kommer passa dig – både när det kommer till LIA-praktik, men även när det är dags att söka jobb!