Vi använder cookies för att tillhandahålla våra tjänster och för att visa annonser baserat på intressen.
Vår policy för cookies.

Jag förstår

Ledningsgrupp

Ledningsgruppen består av potentiella arbetsgivare som kvalitetssäkrar utbildningen och ser till så att du lär dig precis det som branschen efterfrågar.

Kontaktuppgifter

08-466 60 00

antagningen@nackademin.se
Om programmet

Stad: Stockholm

Form: Yh-utbildning

Pris: 0 kr ink. moms

Längd: 2 år

Praktik: 20 veckor


Antagningskrav:
Grundläggande behörighet, samt lägst godkänt betyg i Svenska B/2, Engelska A/5, Matematik B/2, Programmering A/1, eller motsvarande kunskaper*.

OBS! Tänk på att skicka in kopior på dina originalbetyg, utdrag från t.ex. antagning.se är ej giltiga.

* Datorkunskap kan inte motsvara Programmering A/1.

Kurser
Kalendarium
06sep

Kick off i Rålis

Ny student på Nackademin? Missa inte årets kick off i Rålambshovsparken mellan 13.00-16.00. Välkommen till en eftermiddag med fotbollsturnering, beachvolley och helt enkelt allmänt gött häng! Klicka här för mer information.
Fler Events »
Nyhetsbrev

Anmäl dig till Nackademins nyhetsbrev om våra utbildningar!

Mina sidor

Här kan du logga in och se aktuell status på din ansökan!

Logga in
Hur ansöker jag?

Läs mer om hur du ansöker till våra olika utbildningar.

Läs mer
Arbetsplatsen

Virtual Reality-utvecklare

En Virtual Reality-utvecklare skapar verklighetstrogna digitala och artificiella miljöer med hjälp av 3D och 360-graders film. Användarens sinnen påverkas och övertygas också genom aktivt interagerande. Dessa världar kan vara smått förvillande. Är jag på besök i en digital drömvärld, eller har jag själv blivit en del av den genom mitt sätt att agera och interagera? Med Virtual Reality kan det vara svårt att avgöra.

VR-utvecklaren har specialiserad kompetens och bred kunskap om VR-hårdvaror, ljud- och ljussättning, 3D-grafik, programmering mot spelmotorer samt Storytelling inom VR. En VR-utvecklare är även van att arbeta i projektgrupper som arbetar utefter agila projektmetoder. Tekniken är fortfarande under utveckling men används redan inom främst spel- och filmbranschen. Andra områden där man satsar på VR är branscher där man vill undvika riskfyllda, dyrbara och opraktiska uppgifter genom att testa dem innan man ”skjuter skarpt” i verkligheten, som till exempel byggbranschen.

VR möjliggör att produkter kan upplevas och testas innan de tillverkas och resor kan göras i både tid och rum – tänk att till exempel ”besöka” och vandra runt bland sevärdheter i flera länder under en och samma geografilektion. Eller att få dyka bland hajar och följa med på en rymdresa!

Här hittar du 6 anledningar till varför du ska börja fundera på en karriär inom Virtual Reality!

Vad är Virtual Reality? Klicka här för att se ett Ted Talk som diskuterar VR, dess användningsområden och framtid.

”Det roligaste är att få bidra till att studenter får sina drömjobb” – Mikael Boman, Program Coordinator för utbildningen.

Utbildningen

Efter utbildningen ska du självständigt och i team med kollegor och uppdragsgivare, enligt kravspecifikation och tidplan, kunna planera, genomföra, utvärdera, integrera och lansera en utvecklad Virtual Reality-produktion i en interaktiv miljö – på valfri plattform. Du ska också kunna reflektera över och utveckla din roll som VR-utvecklare inom de huvudsakliga områdena programmering, utveckling, grafik och innovation – gentemot företaget/uppdragsgivaren liksom i branschen.

I utbildningen ingår bland annat

  • Programmering Realtidsmotor i spelmotorer som Unity och Unreal Engine med hänsyn till hur olika SDK/API’er fungerar för olika VR-plattformar
  • Augmented Reality
  • Implementering och publicering, med test av spellogik, analys av prestanda (framerate) och publicering på en VR-hårdvara, samt konvertering av projekt till olika VR-plattformar
  • Interface och interaktion; att kunna utveckla en VR-miljö med hänsyn till olika plattformars skillnader och användarens interagerande
  • Ljudläggning; redigering och programmering av ljud i VR-realtidsprojekt för immersiv upplevelse av ljud i flera olika dimensioner
  • Virtual Reality-plattformar; hur hårdvara och kringutrustning installeras, konfigureras och kalibreras.
  • 3D-grafik; kamerahantering, modellering, ljussättning, animering, shading och texturering
  • VR Storytelling; att skapa och bygga upp historier som med fysiska och psykologiska effekter kan användas i en VR-miljö
  • Agila projektmetoder som SCRUM, Reature Driven Development och Kandan

Läs om utbildningens kurser här. 

Marknaden – Många branscher behöver Virtual Reality

En ökad efterfrågan på dataföretagens tjänster och förbättrad lönsamhet gör att branschen nu går på topp. Och när det gäller VR så väntas det växa till att bli nästa stora plattform – storleksmässigt jämförbar med smartphone! Enligt en rapport från investmentbanken The Goldman Sachs Group kommer enbart VR att generera 2,5 miljarder under 2020 – 5,9 miljarder år 2025.

I Sverige råder sedan länge ett generellt underskott på programmerare och utvecklare, men bristen på arbetskraft har inte framhållits som ett lika allvarligt hinder för databranschens utveckling som under första kvartalet 2016. Och eftersom VR ännu bara är i början av sin utveckling så kan vi räkna med att efterfrågan på specialiserad VR-kompetens kommer att öka särskilt inom en mängd olika branscher.

Yrkesroller efter avslutad utbildning

  • Virtual Reality-utvecklare
  • Virtual Reality-producent

Praktikperioden 

En stor del av utbildningen är förlagd på en verklig arbetsplats. Där får du under erfaren handledning omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Där har du också chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.

På Nackademin har vi en unik närhet till anställande företag och du får en mycket relevant kunskap, eftersom näringslivet medverkar i både innehåll, upplägg och lärande. Genom LIA (Lärande i Arbete = praktik på arbetsplats) så är Nackademin också en självklar rekryteringsbas, och våra studenter har gott rykte i branschen.

Antagningskrav:
Grundläggande behörighet samt lägst godkänt betyg i:

  • Svenska B/2
  • Engelska A/5
  • Matematik B/2
  • Programmering A/1

Urval:

  • Gymnasiebetyg
  • Antagningsprov

Läs mer om urvalsprocessen här.

Om programmet

Stad: Stockholm
Form: Yh-utbildning
Pris: 0 kr ink. moms
Längd: 2 år
Praktik: 20 veckor


Antagningskrav:
Grundläggande behörighet, samt lägst godkänt betyg i Svenska B/2, Engelska A/5, Matematik B/2, Programmering A/1, eller motsvarande kunskaper*.

OBS! Tänk på att skicka in kopior på dina originalbetyg, utdrag från t.ex. antagning.se är ej giltiga.

* Datorkunskap kan inte motsvara Programmering A/1.

Kurser

Nyheter

5 tips inför ditt kommande liv som student

STUDENTSMART. Nu lanserar vi den nya siten Studentsmart.se där vi samlat det du behöver veta inför ditt nya liv som student. Allt från bästa matlådetipsen och grymma smultronställen nära skolan till studentrabatter och en prognos för din framtida plånbok. Läs mer »

4 saker att ha koll på inför terminsstarten

TERMINSSTARTEN. Höstterminen 2017 drar snart igång och det kan kännas som mycket att hålla reda på. Därför har vi listat 4 saker som är viktiga att hålla koll på för dig som blivande student på Nackademin.  Läs mer »
Se fler nyheter »

 

Anmäl ditt intresse nedan

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Lös talet i bilden för att gå vidare

* Dessa fält måste fyllas i.