Vi använder cookies för att tillhandahålla våra tjänster och för att visa annonser baserat på intressen.
Vår policy för cookies.

Jag förstår

Ledningsgrupp

Ledningsgruppen består av potentiella arbetsgivare som kvalitetssäkrar utbildningen och ser till så att du lär dig precis det som branschen efterfrågar.

Kontaktuppgifter

08-466 60 00

antagningen@nackademin.se
antagningen@nackademin.se
Om programmet

Stad: Stockholm

Form: YH-utbildning

Pris: 0 kr ink. moms

Längd: 2 år

Praktik: 20 veckor


Antagningskrav:
Utöver grundläggande kunskaper krävs lägst betyg Godkänt/E i: Svenska 2/B, Engelska 6/B, Matematik 2/B, Programmering 1/A eller motsvarande kunskaper.

Utöver detta krävs att du har minst 12 månaders yrkeserfarenhet inom webbutveckling, media, kommunikation eller annat yrke där man utvecklat förståelse för webben och kundens/användarens perspektiv. För att yrkeserfarenheten ska räknas måste den ha haft en omfattning om minst 50 %.

Kurser
Kalendarium Nyhetsbrev

Anmäl dig till Nackademins nyhetsbrev om våra utbildningar!

Mina sidor

Här kan du logga in och se aktuell status på din ansökan!

Logga in
Hur ansöker jag?

Läs mer om hur du ansöker till våra olika utbildningar.

Läs mer
Arbetsplatsen

UX-designer

UX-designer. UX står för User eXperience och handlar om upplevelsen av att använda en produkt eller ett system. Det kan gälla appar för mobiltelefoner, datorer och paddor, men också instrument- och kontrollpaneler. En UX-designer fungerar lite som en informationsarkitekt, men också psykolog –genom undersökningar och strukturerade metoder klurar du ut så mycket som möjligt om kunden och användaren: om behov och önskemål, och hur användaren fungerar i interaktion med produkten eller systemet. Syftet är att designa och utveckla produkter som upplevs som maximalt användarvänliga, ändamålsenliga, smarta, smidiga, snabba och kul!

Data blir alltmer tillgänglig – och efterfrågad. Mobila system blir vanligare, viktigare, och skärmgrafiken bättre. Kraven blir högre och kunder förväntar sig numera att alla hemsidor, även det egna företagets internwebb, ska fungera lika bra som de allra bästa siterna, till exempel Facebook. Och ett välfungerande och användbart gränssnitt är ofta helt avgörande för om en konsument väljer att klicka på ”köp”. Det är också en av de mest effektiva faktorerna i konkurrensen med andra e-handelsföretag som säljer samma saker. Att UX-designers är viktiga i samhället – för både företagen och deras kunder – råder det ingen tvekan om.

Är du socialt lagd och har lite av en vetenskaplig ådra, är intresserad av och nyfiken på människor och deras beteende, och av affärer, så kan det här vara yrket för dig. Efter avslutad utbildning kan du förmodligen välja och vraka mellan jobben, och få uppdrag inom alla möjliga typer av företag och branscher.

Utbildningen

Efter utbildningen ska du självständigt och i grupp med kollegor, kunder och andra, med stöd i UX-teorin och med yrkesmässiga verktyg, kunna designa produkter och system som är lätta att förstå och uppmuntrar till användning.

Alexander Lindqvist studerar till UX-designer och drömmer om att kombinera sin passion för motorcyklar med UX-design. Läs intervjun med Alexander här!

I utbildningen ingår bland annat

  • Målgruppsanalys och skapande av personas.
  • Konceptmodellering; informationsarkitektur, gränssnittsstruktur och navigationsscheman.
  • User story mapping och indelning i Minimal Viable Product-leveranser.
  • Skiss av wireframe-flöden och skapande av html-prototyper.
  • Gränssnittsdesign enligt användarens behov för olika plattformar såsom webb, mobil och surfplattor.
  • Konceptuell design och tidiga prototyper med hjälp av interativa utvärderingsprocesser.
  • Projektmodeller som LeanUX, Agil och Scrum.

Info om praktik

En stor del av utbildningen är förlagd på en verklig arbetsplats. Där får du under erfaren handledning omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Där har du också chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.

På Nackademin har vi en unik närhet till anställande företag och du får en mycket relevant kunskap, eftersom näringslivet medverkar i både innehåll, upplägg och lärande. Genom LIA (Lärande i Arbete = praktik på arbetsplats) så är Nackademin också en självklar rekryteringsbas, och våra studenter har gott rykte i branschen.

Marknaden – både byråer och företag slåss om kompetensen

Det finns en stark efterfrågan på användbarhetsspecialister som har kunskap om användarcentrerad design med hänsyn till olika webbplattformar och skärmstorlekar.

Webbyråer och IT-konsulter, och i allt högre grad E-handelsbranschen – som i Sverige stigit med hela 47 % på tre år – rapporterar redan om stora anställningsbehov. I IT & Telekombolagens kompetensbristrapport från 2015 framgår också att näringslivets behov och efterfrågan på UX-designers förväntas att öka starkt de kommande åren. Och under en slumpvis utvald månad förra året resulterade en sökning i AMS platsbank på UX/User experience inom yrkesområdet Data/IT i 28 träffar i Sverige. Det ger på årsbasis en efterfrågan på 336 personer – och det var ändå exklusive alternativa sökord för yrkesrollen.

Yrkesroller efter avslutad utbildning

  • UX-designer
  • Användbarhetsdesigner
  • Gränssnittsdesigner

Antagningskrav:

  • Grundläggande behörighet
  • Godkänt i Svenska B/2
  • Godkänt i Engelska B/6
  • Godkänt i Matematik B/2
  • Godkänt i Programmering A/1
  • Minst 12 månaders yrkeserfarenhet (minst 50% omfattning) inom webbutveckling, media, kommunikation eller annat yrke där man utvecklat förståelse för webben och kundens/användarens perspektiv.

Urval:

  • Gymnasiebetyg
  • Eftergymnasiala studier
  • Arbetslivserfarenhet
  • Antagningsprov (den här delen ger högst urvalspoäng)

Läs mer om urvalsprocessen här.

Om programmet

Stad: Stockholm
Form: YH-utbildning
Pris: 0 kr ink. moms
Längd: 2 år
Praktik: 20 veckor


Antagningskrav:
Utöver grundläggande kunskaper krävs lägst betyg Godkänt/E i: Svenska 2/B, Engelska 6/B, Matematik 2/B, Programmering 1/A eller motsvarande kunskaper.

Utöver detta krävs att du har minst 12 månaders yrkeserfarenhet inom webbutveckling, media, kommunikation eller annat yrke där man utvecklat förståelse för webben och kundens/användarens perspektiv. För att yrkeserfarenheten ska räknas måste den ha haft en omfattning om minst 50 %.

Kurser

Nyheter

Nackademist tvåa i Nasa Space Apps 2017

Simon Hällström utbildar sig till Internet of Things-utvecklare på Nackademin. I helgen deltog han i NASA Space Apps 2017 - ett hackathon som pågår under 48 timmar i olika städer runt om i hela världen. Vi ställde några frågor till Simon om hackathonet och hans lösning som tog honom till en andra plats i den lokala tävlingen, och vidare till den globala tävlingen.  Läs mer »

Här är utbildningarna som har förlängd ansökan

Du har fortfarande möjlighet att börja plugga på Nackademin i höst. Följande av Nackademins utbildningar har förlängd ansökan! Läs mer »
Se fler nyheter »

 

Anmäl ditt intresse nedan

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Lös talet i bilden för att gå vidare

* Dessa fält måste fyllas i.