Vi använder cookies för att tillhandahålla våra tjänster och för att visa annonser baserat på intressen.
Vår policy för cookies.

Jag förstår

Ledningsgrupp

Ledningsgruppen består av potentiella arbetsgivare som kvalitetssäkrar utbildningen och ser till så att du lär dig precis det som branschen efterfrågar.

Kontaktuppgifter

08-466 60 00

antagningen@nackademin.se
Om programmet

Stad: Stockholm

Form: YH-utbildning

Pris: 0 kr ink. moms

Längd: 2 år

Praktik: 30 veckor


Antagningskrav:
Grundläggande behörighet samt lägst godkänt betyg i Svenska B/2, Engelska B/6 och Programmering A/1, eller motsvarande kunskaper*.
Samt minst 12 månader yrkeserfarenhet från roller inom försäljning, kundkontakt, service eller kommunikation. För att yrkeserfarenheten ska räknas måste den ha haft en omfattning om minst 50 %.


OBS! Tänk på att skicka in kopior på dina originalbetyg, utdrag från t.ex. antagning.se är ej giltiga.

* Datorkunskap kan inte motsvara Programmering A.

Kurser
Kalendarium Nyhetsbrev

Anmäl dig till Nackademins nyhetsbrev om våra utbildningar!

Mina sidor

Här kan du logga in och se aktuell status på din ansökan!

Logga in
Hur ansöker jag?

Läs mer om hur du ansöker till våra olika utbildningar.

Läs mer
Arbetsplatsen

CRM-konsult

Vill du jobba mitt emellan tekniken och affärsstrategin?

CRM-konsult. Customer Relationship Management, CRM, är inte bara en programvara, utan snarare en hel affärsfilosofi. Syftet är att lägga fokus på och ge bästa möjliga service till de kunder man redan har, snarare än att lägga tid och energi på att försöka skaffa nya. Tanken är att nöjda kunder som verkligen får vad de vill ha är lojala, och i sin tur attraherar nya kunder till företaget. Det ger förstås en lönsam win-win-situation för alla parter.

Karriär och löneutveckling

Att behovet på CRM-konsulter är stort råder det ingen tvekan om. Karriärmöjligheterna och löneutvecklingen inom ett par år efter examen är stor. Ingångslönen om du har ingen eller liten erfarenhet sedan tidigare ligger i snitt på runt 28 500 kr. Redan inom ett par år kan du få utökat ansvar och med det, även högre lön. En erfaren CRM-konsult tjänar mellan 35 000 – 40 000 kr. Kanske går du sedan vidare som projektledare inom IT med en medianlön på 43 000 kr? Eller så går du vidare som IT-management konsult med en medellön på  46 000 kr. Aktuell lönesstatistik kan du hitta på http://lonebarometern.idg.se/loner.

Varför CRM?

CRM handlar om relationsmarknadsföring med värderingar och strategier av både mänskliga handlingar och informationsteknologi. Det omfattar hela arbetsprocessen från administration och organisering av kunderna, till support och affärssystem för IT-stöd. Relevant kunddata samlas in, analyseras och görs tillgängligt för alla delar av företaget, för att kunna möta kundernas individuella behov. Det ger ett ökat värde för företaget, och CRM ses numera som ett av de viktigaste verktygen för framgång i den konkurrensinriktade företagsvärlden.

Utbildningen – CRM-konsult

Efter avslutad utbildning ska du ha kompetensen att arbeta som CRM-konsult, självständigt och/eller i en arbetsgrupp.
 Du ska ha god kundförståelse och fungera tillsammans med kollegor, kunder och leverantörer för att långsiktigt kunna leverera tjänster som skapar nöjda kunder.

Du ska också ha kunskap om hur du arbetar fram en strategi för din egna kontinuerliga kompetensutveckling i en snabbt föränderlig bransch.

På schemat står bland annat:

  • Affärskunskap med projektledning, krav- och processanalys samt bryggan till CRM-system
  • Företagsekonomi och CRMs roll i verksamheten
  • Sälj, kund- och marknadsprocesser med CRM-verktyg.
  • Utveckling/ Programmering i vanliga programmeringsspråk relaterade till CRM (.Net
, SQL
, Javascript
, XML
, HTML)
  • Installera, anpassa, integrera och utveckla CRM system
  • Rekommendera CRM installationer i olika företagsverksamheter
  • Lösningsdesign och konfigurering
  • CRM-utveckling samt CRM-social listening och mobilitet.
  • Konsultkunskap och processanalys; hur man gör ett kvalitativt arbete

En stor del av utbildningen är förlagd på en verklig arbetsplats. Där får du under erfaren handledning omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Där har du också chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan. Tidigare studenter som har läst den här utbildningen har gjort LIA-praktik hos företag som ICA Gruppen, iStone, Innofactor, CRM-konsulterna, CGI, Wunderkraut och Kentor IT.

På Nackademin har vi en unik närhet till anställande företag och du får en mycket relevant kunskap, eftersom näringslivet medverkar i både innehåll, upplägg och lärande. Genom LIA (Lärande i Arbete = praktik på arbetsplats) så är Nackademin också en självklar rekryteringsbas, och våra studenter har gott rykte i branschen.

Marknaden – kompetensen saknas och jobb försvinner utomlands

Från små och snabba så kallade start-ups till stora och globala aktörer. Konkurrensen mellan företagen har ökat genom transparensen med till exempel social media. Kunderna har därför blivit bättre på att ställa krav och konsultföretagen behöver hålla en allt högre kvalitet. Då blir kundrelationen väldigt viktig, och det är där som CRM kommer in.

Inom alla storlekar och typer av organisationer satsas det på anpassade CRM-system, och inom till exempel tillverkningsindustrin är CRM en av de mest prioriterade satsningarna. Därför är det ett enormt tryck på kompetens. Men då det i dagsläget saknas personal försvinner stora svenska CRM-projekt i stället till utlandet. Framför allt är Stockholm en prioriterad placering för kompetensen, och där uppskattas ett behov om cirka 200 personer per år.

När det gäller IT-sektorn generellt så har datayrken som grupp goda utsikter under åtminstone en överskådlig blick på 5–10 år. Alltför få har utbildat sig inom området sedan millenniumskiftet, och dessutom pågår ett generationsskifte när många går i pension.

Yrkesroller efter avslutad utbildning

  • CRM-konsult
  • CRM-utvecklare
  • CRM-affärskonsult
  • CRM-applikationskonsult

Antagningskrav:

  • Grundläggande behörighet
  • Godkänt i Svenska B/2
  • Godkänt i Engelska B/6
  • Godkänt i Programmering A/1
  • Minst 12 månader yrkeserfarenhet (minst 50% omfattning) från roller inom försäljning, kundkontakt, service eller kommunikation.

Urval:

  • Gymnasiebetyg
  • Eftergymnasiala studier
  • Arbetslivserfarenhet
  • Antagningsprov (den här delen ger högst urvalspoäng)

Läs mer om urvalsprocessen här.

Om programmet

Stad: Stockholm
Form: YH-utbildning
Pris: 0 kr ink. moms
Längd: 2 år
Praktik: 30 veckor


Antagningskrav:
Grundläggande behörighet samt lägst godkänt betyg i Svenska B/2, Engelska B/6 och Programmering A/1, eller motsvarande kunskaper*.
Samt minst 12 månader yrkeserfarenhet från roller inom försäljning, kundkontakt, service eller kommunikation. För att yrkeserfarenheten ska räknas måste den ha haft en omfattning om minst 50 %.


OBS! Tänk på att skicka in kopior på dina originalbetyg, utdrag från t.ex. antagning.se är ej giltiga.

* Datorkunskap kan inte motsvara Programmering A.

Kurser

Nyheter

Prova på Nackademin genom kostnadsfri e-learningkurs

Letar du en ny utmaning eller en ny karriär? Nu kan du som funderar på en utbildning inom bygg eller IT prova på din framtid på provanackademin.se! Läs mer »

4 spännande Business Intelligence-exempel

Business Intelligence används i många olika branscher och verksamheter och i takt med att allt fler förstår dess stora potential blir användningsområdena allt fler. Nedan har vi listat 4 exempel där användandet av Business Intelligence gjort stor skillnad. Läs mer »
Se fler nyheter »

 

Här kan du ansöka till denna utbildning. Ansök nu