Vi använder cookies för att tillhandahålla våra tjänster och för att visa annonser baserat på intressen.
Vår policy för cookies.

Jag förstår
Kalendarium
28apr

Sista ansökningsdag

08maj

Sista kompletteringsdag för dokument till ansökan

12jun

Sista kompletteringsdag för betyg utfärdade VT17

Fler Events »
Nyhetsbrev

Anmäl dig till Nackademins nyhetsbrev om våra utbildningar!

Mina sidor

Här kan du logga in och se aktuell status på din ansökan!

Logga in
Nackademin på Facebook Nyhetsbrev

Anmäl dig till Nackademins nyhetsbrev om våra utbildningar!

”Podden ledde till vår första kund”

BLOGG. Att arbeta med projekt som inspirerar en leder ofta till goda ting. Digitala strategerna Viktoria och Lisa berättar om hur de stod med en betalande kund snabbare än de hade kunnat ana!

Vi har, trots att vår utbildning inte är avslutad, fakturerat vår första kund. Hur vi med hjälp av vårt arbete med Nackademipodden gjorde det ska vi berätta mer om. Men först vill vi passa på att presentera oss lite närmare, för att ni ska få ett ansikte på vilka vi är som berättar.

Vilka är då vi?

podd1

Jag heter Viktoria Bylund Mercedes är 31 år och påbörjade min utbildning till Digital strateg hösten 2014. Har valt att dela upp min LIA i två delar, där första delen är på mediebyrån MEC och andra delen är på Rodolfo. Jag har en kittlande nerv för innovation, bara älskar Swish och är nyförälskad i Snapchat. Mina favoritpoddar är just nu; Psyket, samt Kropp och själ.

podd2

Och jag är Lisa Wouda, 28 år. Snart examinerad Digital strateg på Nackademins Yrkeshögskola. Jag har valt att ha hela min LIA-period på contentbyrån Sitrus Agency. Jag läser nästintill 12 bloggar om dagen, hatar ljudböcker. Däremot älskar jag Instagram och mobilt bank-ID.

En podd växer fram

Nu får ni hänga med från början, exakt hur det började. Både jag och Lisa gillar att lyssna på poddar, vi älskar också att prata med varandra i telefonen. Just i ett sådant samtal med inslag av skoluppgifter, vardag och annat vi gemensamt fann vara roligt, växte den briljanta idén fram om att skapa en podd.

Vi pratade ihop oss vad vill ville att podden skulle handla om och vilket syfte vi ville att den skulle ha. Sedan hörde vi oss för med Nackademin om det fanns möjlighet att skapa en podd i samarbete med dom. Vi ville skapa ett innehåll för blivande studenter där de skulle få insikt i vad utbildningen går ut på och hur upplägget såg ut för oss under utbildningens gång. Vi ville även väcka intresset för företag att se föredelarna med att sitta med i en ledningsgrupp för en utbildning på Nackademin. Vi såg även en enorm fördel i att marknadsföra oss själva som blivande digitala strateger, samt vår utbildning på Nackademin.

Vi fick enormt bra respons från både Johanna Lynghart och Martina Lindgren som arbetar på marknadsavdelningen på Nackademin. Nästa steg blev att fila på innehåll, skapa en plan och kontakta gäster vi ville ha med i våra avsnitt. Sedan var allting igång. Nackademinpodden gav oss också ett bra verktyg att kunna nätverka med de specifika personer vill ville veta mer om.

Mötet med vår första kund

En vecka in på sommarlovet höll vi i en föreläsning inom social media-strategi för företag inom bygg och fastighetsbranschen. Företag som bland annat sitter med i ledningsgrupper för andra utbildningar på Nackademin. Föreläsningen ingick i ett frukostseminarium skapat av Johanna Lynghart på Nackademin. Det var så klart pirrigt då det var första gången vi stod på “egna” ben och höll i en presentation utanför klassrummet.

Det gick väldigt bra, så pass bra att ett utav företagen, Fastighetsägarna, kom fram till oss efter seminariet och frågade om vi kunde tänka oss att komma till de längre fram under hösten för att hålla i en liknande presentation inför deras kommunikatörer på Fastighetsägarna. Vi tackade självklart ja och önskade varandra trevlig sommar och på återseende till hösten.

Från kort föreläsning till en halvdags workshop

I början av hösten, en bit in på praktiken så blev vi kontaktade av Fastighetsägarna och fick en förfrågan om vi kunde tänka oss att hålla en liknande föreläsning som vi gjorde i början av sommaren på Nackademin, det vill säga en “crash course” i social media-strategi. Denna gång på deras konferens med deras kollegor på kommunikationsavdelningen. Vi tackade ja och skickade iväg vår första offert.

När vi pratades vid nästa gång hade de önskemål om att ta vår föreläsning vid ett senare tillfälle, då fokuset på konferensdagen skulle beröra deras webbplats mer då den eventuellt skulle byggas om. Lisa och jag funderade lite och pratade ihop oss och tyckte att det skulle behöva en mer ingående genomgång av hur de bör tänka kring deras innehåll. Vi gav ett nytt förslag om att på deras konferensdag istället komma dit och hålla i en halvdags workshop för hur de ska tänka kring sitt innehåll. De ville höra mer, så vi bestämde möte.

De berättade om sina behov i dagsläget och vi gav förslag och idéer på hur dagen skulle kunna ta form. De kände att förslaget låg helt rätt i tid för de som organisation. Vi skapade en ny offert för ett mer omfattande arbete, som de godkände. Sedan väntade en spännande dag med vår första kund och riktiga workshop ute på Hesselby slott. Vi stod för en utmaning och de var att få alla kommunikatörer att känna en glöd i att tänka annorlunda kring deras innehåll. Det var inte helt lätt i början, men i slutet av dagen hade vi fått i gång deras tankar och vi märkte under workshopens gång att vi träffade rätt i de frågor vi ville att de skulle arbeta med, de hade minst sagt mycket att prata om. Både med varandra och med oss.

Vill du lyssna på Nackademipodden? Kika in här!

Här kan du läsa mer om Nackademins kommunikationsutbildningar