Våra studenter som utbildar sig till Marknadskommunikatörer inom Sociala Medier har tagit fram en kampanj med syftet att öka medvetenheten kring normaliseringen av sexualbrott. Kampanjen går live idag och vi passade på att ställa några frågor till två av studenterna, Andrea Gasiun och Linda Sundberg.

Berätta om ert projekt. Vad är syftet och tanken bakom det?

Sexualbrott sker runt om i samhället och har blivit vanligare på just festivaler. Många utsatta vågar inte berätta och vågar heller inte anmäla. Ofta på grund av normalisering och en osäkerhet kring var gränsen går för vad som räknas som brottsligt. Men om ingen berättar, om ingen anmäler – förflyttas gränsen ytterligare och normaliseringen fortsätter.

Vi har därför i klassen tillsammans jobbat fram en kampanj som vi har valt att kalla ”jag höjer volymen”. Vi vill öka medvetenheten kring normaliseringen av sexualbrott så att festivaler blir en tryggare plats.  Vi vill bryta tystnaden, göra de utsattas röst hörd och uppmana allmänheten till att höja volymen. 

Ni arbetar tillsammans hela klassen. Hur har ni delat upp arbetet och hur fungerar samarbetet?

Vi är 36 personer i klassen som i olika arbetsgrupper jobbat fram den här kampanjen. Klassen delades upp i sex grupper; ett webbteam, analysteam, ett övergripande team, ett marknadsteam och ett sociala medier team. Vi skulle ljuga om vi sa att det varit lätt, 36 olika viljor och tankar som ska komma överens. Allt eftersom tiden gått så har man hittat sin roll i arbetet och lärt sig kommunicera med varandra för att nå ett gemensamt mål. Tillsammans har vi tagit fram en kampanjsida, flera filmer, affischer, en tydlig strategi för sociala medier och fått med influencers som står bakom kampanjen.

Vad har varit det roligaste med det här projektet?

Det roligaste med projektet är att se vad vi har åstadkommit, vi har alla olika kompetenser som fått komma fram fullt ut i detta projekt. Vi är imponerade av hur långt vi kommit idag med tanke på att vi började med detta för bara några få veckor sedan. Under tidigare kurser har vi arbetat med ”fiktiva case” så vi är tacksamma över att Nackademin gav oss chansen att utforma det här projektet och faktiskt göra verklighet av det.

Idag 15 maj går kampanjen live och vi är supertaggade på att se vad allt arbete vi lagt ner kan leda till. Vi hoppas på att få en så stor viral spridning som möjligt och att det är många som engagerar sig i denna viktiga fråga.

Besök gärna www.jaghojervolymen.se för mer information och ta ställning! Är vi många, hörs vi mer!