Den 1 september är det dags för UX-dagen. En inspirerande dag för alla UX-studenter. Så väl nya som befintliga. Under dagen får du inblick i branschen, lyssna på föreläsare som har koll på det senaste och mingla med både föreläsare och andra studenter och knyta värdefulla kontakter. Nedan ser du information om dagens inspirerande föreläsare.

Patrik von Knorring, Creative Director, Thinkable 

Tema: Arbetet med Byggmax digitala kanaler. Från en informationssajt till ett ekosystem.

Patrik von Knorring jobbar som Creative Director på den digitala design och innovationsbyrån Thinkable. Han har jobbat med kommunikation sen slutet på 90-talet och digitalt i mer än 15 år.

För Patrik är UX användarens samlade upplevelse, vilket inte en person kan jobba med utan det är något som ett helt team levererar tillsammans. De delar Patrik jobbar med nu är främst att hålla ihop upplevelsen, blicka framåt hur upplevelsen måste utvecklas och vad teamet måste göra för att nå dit.

Under UX-dagen kommer Patrik att prata om hur han under mer än 7 år jobbat med att Byggmax digitala kanaler. Från en informationssajt till ett ekosystem.

Patrik von Knorring föreläser 09.10 – 09.50.

Michaela Zetterström, UX-designer, Länsförsäkringar

Tema: Hur är det att arbeta som UX-designer på Länsförsäkringar och hur jobbar de med UX egentligen?

Michaela Zetterström är 25 år och har en examen i Fine Art Photography från University of the Arts London, samt examen i Digital Creative (UX) från Berghs School of Communication. Michaela har jobbat som UX/UI designer på SPLIT STOCKHOLM där hon var konsult på ASSA ABLOY i ett år och var med och tog fram konceptet och lösningen för indoor-delivery tillsammans med PostNord. Hon jobbar idag som UX designer på Länsförsäkringar.

Under UX-dagen kommer Michaela att prata om hur hennes kreativa bakgrund som Fine Art Photographer ledde henne inpå UX/UI och hur det är att jobba som UX designer på Länsförsäkringar som är företaget med Sveriges mest nöjda kunder och flerfaldigt prisbelönad app. Hur jobbar dom egentligen med UX?

Michaela föreläser 09.50 – 10.30.

Johan Lopes Helgesson, Strateg och Systemarkitekt, Adobe

Tema: Hur jobbar Adobe med UX internt?

Johan Lopes Helgesson jobbar som Strateg och Systemarkitekt för Creative Cloud, Marketing Cloud och Document Cloud på Adobe Nordic. Han jobbar med allt från intern produktutveckling (bl.a med Adobe XD) och systemarkitektur till strategi och CX (Customer Experience) med externa kunder där han hjälper till med att genomföra deras digitala transformationer med hjälp av Adobes teknologier och molntjänster.

Han är systemutvecklare i grunden med huvudfokus på designprocesser och UX. Han har läst Media- och Kommunikation i San Francisco och har Magisterexamen i data- och systemvetenskap med inriktning på multimedia och användarcentrerad design från London.

Johan har jobbat i reklambranschen i både Storbritannien och Sverige där han varit med och byggt allt från webbtjänster, Facebook-appar, mobila-appar till tunga Call center-system och produktionsverktyg för reklam- och tryck.

Under UX-dagen kommer Johan att berätta om hur Adobe jobbar internt med UX.

Johan Lopes Helgesson föreläser 10.50-11.30.

Martin Christensen, Konsult, Crisp

Tema: Hur kan rollen se ut för en UX:are i framtiden?

Martin är konsult i kollektivet Crisp. Han identifierar sig som en extremt användarfokuserad UX:are. Martin jobbar med interna eller B2B verktyg som user researcher och interaktionsdesigner, eller med team som Agile/LeanUX coach.

Design thinking är ett hett ämne, det är ett ramverk och en metodik, men det är också ett genomgripande tänk som kan om det används rätt genomsyra hela organisationen. På rätt sätt kommer organisationen att få bättre fokus på lång sikt för sina produkter och tjänster med design thinking, och UX:aren kan vara den som får detta att hända.

Martin föreläser 12.30-13.10.

Erik LindahlErik Lindahl Design AB

Tema: Nothing is out of scope for a UX-designer – om att förankra UX hos kunden eller inom organisationen

Erik jobbar som konsult inom UX, design och användaranpassade produkter och tjänster. Han är nyutbildad designer för 11 år sedan, och vandrade från att jobba på och med en mängd olika reklam-, media- och webbyråer, till att starta och driva sin egen byrå under 6 år, vilket har gett honom en stor och bred erfarenhet inom den digitala branschen. Idag jobbar Erik som konsult med att hjälpa allt ifrån mindre startups till större internationella organisationer, med att utforma användarvänliga digitala produkter och tjänster. Eriks arbete växlar mellan det rent praktiska arbetet i UX & design av användargränssnitt, till att utveckla och driva UX-metoder, användarstudier och insamlandet av insikter inom organisationen, samt knyta ihop olika affärsmål med en slutupplevelse som är anpassad utifrån användaren.

Att rent praktiskt jobba med agila projekt, att kontinuerligt genomföra användarstudier och jobba med iterativa designförbättringar, samt knyta samman allt med insikter från organisationen och aktuella affärsmål… Arbetet med UX kan vara nog så utmanande bara när det kommer till det mer praktiska hantverket. Men i de allra flesta fall, så är det också en lika stor utmaning i att motivera för sin kund, eller inom sitt företag, varför man ska jobba med UX. Att ständigt upprätthålla ett bra, löpande UX-arbete är svårt, med allt ifrån att kunna förklara vilka insikter man jobbar utifrån och vilka mål man har satt upp, till att få övriga medarbetare utanför teamet med på tåget. Ett bra UX-tänk genomsyrar hela organisationen och frågan blir egentligen – när drar man gränsen och vad ligger inom eller utanför en UX-designers uppdrag och ansvar?

Erik Lindahl föreläser 13.10-13.50

Tobias Ahlin, Lead Experience Designer, Minecraft

Tema: Designen och hemligheterna bakom Spotifys succé 

Tobias Ahlin är Lead Experience Designer för Minecraft, där han leder produktdesignen för världens näst bäst säljande TV-spel någonsin (efter Tetris). När han inte jobbar från Mojangs högkvarter så arbetar han som Industry Leader på Hyper Island, och sitter även i juryn för Svenska Designpriset.

 Innan sitt arbete med Minecraft så var Tobias den andra UI-designern som anställdes på Spotify, och var tidigt i deras historia ansvarig för UI-designen av alla deras appar. Han fortsätta därifrån till GitHub där han jobbade som produktdesigner och frontend-utvecklare i San Francisco, och han ledde senare designen för user testing-företaget Lookback.

Under UX-dagen kommer Tobias att prata om designen och hemligheterna bakom Spotifys succé. Ett litet skandinaviskt företag med bara några få anställda bestämde sig för att förändra hur vi konsumerar musik, och utmanande några av de mest inflytelserika företagen på jorden, inklusive Apple, Microsoft, och Google. Ett decennium senare så verkar det som att de har vunnit slaget om streaming—Spotify har mer betalande användare än alla sina konkurrenter, sammanlagt. Att titta tillbaka i tiden för att försöka förstå sig på orsaken till framgång är en felbenägen process; det finns hundratals med unika karaktärsdrag som särskiljer Spotify från konkurrenterna. Frågan är: vilka karaktärsdrag och processer orsakade Spotifys succé, och vilka är bara meningslösa korrelationer? I den här föreläsningen så får vi en insyn i processerna som driver Spotify, hur deras designprocess har utvecklats över tid, och varför företaget blev en framgångshistoria.

Tobias föreläser 14.20 – 15.00.